מה הופך את הפיצה לכל כך ממכרת?

פיצה נחשבת לאחד המאכלים האהובים ביותר, לא מדובר בתופעה שמתקיימת רק בישראל אלא ברחבי העולם כולו. אם כן מה הופך את הפיצה לכל כך אהובה על ידי מיליונים ברחבי העולם? במאמר זה נגלה את כל הסודות (אוכל, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: pexels)

שילוב מרכיבים מושלם

בבסיסה מרכיביה של הפיצה הם: מרכיבים שומניים, מלח וסוכר. מזונות אלו גורמים למוח שלנו (האמיגדלה) לתחושה של שמחה. בשל התחושה הזו המתקבלת אנשים יאכלו למעשה כל סוג של פיצה, אפילו אם היא אינה טובה במיוחד, משום שהמוח שלהם משדר להם בראותם פיצה "זה פשוט נפלא". הגבינה נחשבת ממכרת בפני עצמה אז כאשר משלבים גבינה מותכת על קרום בצק אפוי ומוסיפים לזה רוטב עגבניות מגיעים לרמת התמכרות חדשה שקשה מאד לעמוד בפניה. דבר נוסף הגורם לתחושה הזו ש"חייבים" לאכול פיצה היא העובדה שהפיצה היא אוכל מחומם אשר כשנאפה בתנור מדיף ריח משכר ברחבי החלל שיגרום לכם לחוש רעב בין אם אתם רעבים ובין אם אתם לא.

מדע המזון של מרכיבי הפיצה

הידעתם כי ישנם מחקרים שלמים העוסקים בתחום מרכיבי הפיצה? הטענה היא שהאינטראקציה בין החומרים המרכיבים את הפיצה יוצרים הרמוניה. בצק מותסס עם שמרים המייצר מאפה מושלם, לצד גבינת מוצרלה עתירת שומן משולבת עם גבינות נוספות כגון: פרמזן, גבינת עיזים, בולגרית ועוד. ולסיום העגבנייה המקורמלת המשלימה את הגבינה בשילוב עשבי התיבול, הבצל והשום שמעניקים לה רובד טעמים עשיר. ביחד הם יוצרים למעשה את המאכל המושלם – הפיצה.

מרקמה של הפיצה אינו נופל בחשיבותו מהטעם שלה. בצק הפיצה הוא פריך, הגבינה רכה ולעיסה והרוטב מעניק לפיצה לחות ורטיבות בכמות המדויקת לייצר את הביס המושלם. גם לצבעי הפיצה תפקיד חשוב. המוח שלנו מגיב לצבעים שונים ומפרש אותם באופן שונה האחד מהשני. הרוטב האדום העמוק אשר משתלב עם הגבינה הבהירה מתפרש במוח שלנו כשילוב נכון.

חשבו על כך, פיצה היא מאכל כה פשוט, אך מסתבר שמבחינת החושים שלנו זהו מאכל מורכב במיוחד, בפרט אם יש לכם מתכון לפיצה באמת מעולה.

פיצה נחשבת לאוכל הממכר ביותר

במחקרים שנערכו מסתבר שלפיצה יש הכי הרבה סימפטומים הנקשרים להתמכרות, התגובה הפסיכולוגית שלנו לשילוב של מרכיבי הפיצה שהיא למעשה מזון מעובד אשר אליו מתווספים פחמימות, כמויות רבות של שומן ומלח, גורמים לסימנים התנהגותיים המאפיינים התמכרות.

שילוב המרכיבים שבה מתפרש כמתגמל במיוחד משום שאינו קיים במזון שנמצא בטבע, והשילוב של שומן ופחמימות מתפרש כמתגמל במיוחד. אחת הסברות היא שפיצה מתפרשת כמנגנון הישרדותי הפיצה היא מאכל משביע מאד בשל השומן והסוכר שיש בבצק, ואילו המלח חיוני לגופינו למחייה.

ההעדפות האישיות שלנו בפיצה

כמו בכל דבר בחיים גם בפיצה יש לאנשים שונים העדפות שונות. יש מי שאוהבים קרום דק ויש מי שמעדיפים קרום עבה ולעיס יותר. יש גם מי שאוהב את הקרום ממולא בגבינה מותכת. הדבר תקף גם לגבי הגבינה של הפיצה יש מי שיעדיף מוצרלה ויש מי שירצה דווקא גבינה צהובה, יש מי שאוהב גבינה בולגרית על הפיצה שלו ויש מי שירצה לשלב פרמז'ן או דווקא פטה ואלי גם פרוסות של גבינת עיזים. על כל אלו מגיעה הבחירה של אלו ירקות יעטרו את משולש הפיצה האהובה עלינו. האם נוסיף רק ירקות? אולי גם סוגי בשר שונים? אולי מיקס של שניהם?

התוספות השונות מעניקות לנו מרקמים שונים, טעמים אחרים ולעיתים אף ניגודיות שמייצרות בפינו את הביס הנחשק המשפיע על חווית האכילה שלנו.

פיצה היא חוויה שלמה בפני עצמה

מעבר לכך שפיצה היא חוויה של אכילה שבה משתתפים כל החושים שלנו בעוצמה גבוהה, היא גם בעלת אופי חברתי. פיצה היא מאכל שאוכלים יחד עם חברים ובני משפחה, מזמינים לימי הולדת, משחק כדורגל או ערב של סרטים.

את הפיצה אפשר לאכול עם הידיים, אין צורך בסכו"ם ולא ברשמיות מסוימת. הפיצה היא מאכל קליל וכיפי אשר בין היתר מתקשר לחברה טובה, מסיבה וכיף.

לסיכום, בפעם הבאה שתזמינו פיצה בוודאי תסתכלו עליה כבר אחרת לגמרי, עכשיו שאתם יודעים עד כמה היא ממכרת לא רק בטעם שלה אלא בהוויתה כולה. ואם אתם רוצים לחוש את החוויה השלמה שלה ממש הכינו אותה בבית מותאמת בדיוק להתמכרות שלכם.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר