תופעה מדאיגה

"מבוגרים חרדים מתביישים להיבדק מסרטן"

תופעה מדאיגה, שנוצרה בגלל הקורונה, מעלה את החשש לסרטן בקרב גברים ונשים מעל 50 • סקרים שנערכו מלמדים, כי גברים חרדים חוששים מלקיים בדיקות מקדימות (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

חשש: גברים ונשים מגיל 50, האמורים להיבדק בדיקת גאסטרו במעי הגס, לא מבצעים את הבדיקה בתקופה הקורונה, זאת מחשש לצאת מהבית. סקרים שנערכו לימדו, כי גברים חרדים חוששים מבדיקה מוקדמת של סרטן.

הבדיקה המדוברת, האמורה להציל חיים כפשוטו, עמדה הערב (חמישי) במוקד תדרוך תקשורת שערך ד"ר שלמה לבקוביץ מעמותת 'צו מניעה', בו הסביר את הסכנות שבאי-ההליכה להיבדק.

בפתח דבריו אמר הד"ר: "אנשים חוששים לצאת מהבית. בדרך כלל מדובר באנשים בגיל 50 ומעלה - שחייבים להיבדק. צריך לדעת, כי הסכנה מהסרטן מעי הגס - גדולה. החדשות הטובות הן, שאפשר למנוע את המחלה הזו, במידה והולכים להיבדק".

"לקורונה", הוסיף ד"ר לבקוביץ בחיוך, "אין עדיין פתרון, אך לסרטן מעי הגס יש פתרון. בזמן האחרון אנחנו רואים עלייה מדאיגה בשכיחות המחלה, כי כאמור אנשים מפחדים ללכת ולהיבדק בגלל הקורונה".

"אנחנו יודעים שמי שילך וייבדק לא יחלה במחלה הזו, בסבירות גבוהה מאוד. אנשים במגזר החרדי, לא כל כך בקיאים בפרטים - כי הם פחות מתעניינים".

למה מתביישים? "מתוך הבירורים שעשינו, הנושא של סרטן, זה נושא שאנשים מתביישים בו - וזה מצוי בעיקר במגזר החרדי, שחייבים שינוי תפיסה מחשבתי הבנו שבמגזר החרדי זה לא מקובל לעשות בדיקות מקדימות. ואני חושב שכדאי ללכת, עוד לפני שיש אי אלו תסמינים".

"מה שאני אומר על המגזר החרדי", מבהיר ד"ר לבקוביץ את דבריו, "זה מתוך סקרי עומק שערכנו בציבור החרדי וזה הנתון שהתגלה".

"יש פה עניין של 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', זה מאוד פשוט איך עושים זאת. תלכו לרופאי המשפחה ותבקשו בדיקת גאסטרו והוא מביא לכם הפנייה - אתם אפילו לא תרגישו את הבדיקה, היא מחלה מאוד קשה, במידה ומגלים אותה מאוחר", מדגיש שוב ד"ר לבקוביץ.

"לצערי", אומר לסיום ד"ר לבקוביץ, "משרד הבריאות לא דואג לזה מספיק, אבל יש פה גם אחריות של האנשים שיבינו שחייבים להיבדק".

10 דברים שלא ידעתם, על סרטן המעי הגס

• 4 מתים ביום. בכל שנה חולים בישראל כ-3,000 אנשים בסרטן המעי הגס, וכ-1,400 אנשים מתים ממנה. כלומר, בכל יום מתים כ-4 אנשים בישראל מסרטן המעי הגס.

• השניה בשכיחותה בישראל. מדובר במחלת הסרטן השניה בשכיחותה בישראל. פוגעת בנשים וגברים, מזרחיים ואשכנזים, עשירים ועניים. כולנו בסכנה

• ללא סימפטומים. לסרטן המעי הגס, בשונה מכל סוגי הסרטן האחרים, יש תקופה טרום סרטנית של כמה שנים שבהם מתפתחים במעי פוליפים שפירים (שאינם סרטניים). כל יום אצל 10 נשים וגברים בישראל, הפוליפים הופכים סרטניים ואז הסכנה – גדלה והסיכוי להחלמה - יורד.

• אורח חיים בריא. עישון, בשר אדום והשמנת יתר עלולים להוביל להתפתחות סרטן המעי הגס. מנגד, שוקולד ויין אדום עשויים למתן את הסיכון למחלה הממאירה. עם זאת, גם אצל אלו שמקפידים על אורח חיים בריא מתפתחים פוליפים במעי ולכן כולם צריכים להיבדק.

• בדיקה פשוטה. בדיקה חד-שנתית פשוטה של דם סמוי, המומלצת מגיל 50 ומעלה, יכולה לגלות התפתחות התחלתית של סרטן המעי הגס. אם התגלה דם סמוי, יש לקבל הפניה לבדיקת קולונוסקופיה כדי לברר את מקור הדימום. הקפדה על בירור בהקדם מגדיל את סיכויי ההחלמה.

• טיפול מידי. בדיקה בקולונוסקופיה היא בדיקה פשוטה ואמינה ואם במהלכה מתגלים פוליפים הם מוסרים כבר במהלך הבדיקה, והסיכוי לחלות יורד באופן משמעותי. הבדיקה נעשית תחת טשטוש, ללא כאב או אי נוחות. הבדיקות נעשות על חשבון כל קופ"ח.

• גם אצל צעירים. בשנים האחרונות יש עליה משמעותית בשכיחות המחלה גם אצל בני 20-30-40 שנים. לפי הערכות מקצועיות כ-350 מקרים נוספים בשנה. הסרטן אצל צעירים הוא מפתיע ומאד אגרסיבי. לכן אם אתם צעירים אבל סובלים מהתסמינים הבאים – כדאי שתגיעו להתייעצות עם רופא המשפחה בהקדם: דם טרי בצואה, כאבי בטן חזקים, ירידה חריפה במשקל, אנמיה נמשכת, , שלשול או עצירות שנמשכים שבועות. כדאי שתתייעצו בהקדם - זה עשוי להציל את חייכם.

• גילוי מוקדם מציל חיים. גילוי מוקדם בשלבים המוקדמים מציל חיים באופן מובהק. שיעורי ההחלמה בסרטן המעי הגס שמתגלה מוקדם הם כ-90% לעומת שיעורי הישרדות נמוכים של 20-10% בשלב 4.

• יותר נבדקים, פחות חולים. ב-10 השנים האחרונות מספר הנבדקים עולה ושכיחות המחלה ירדה ב-30% (ע"פ נתוני משרד הבריאות). אולם, רוב קהל היעד עדיין לא נבדק ולכן המחלה היא עדיין גורם המוות השני בשכיחותו בישראל.

• הבשורות הטובות: ע"פ נתוני משרד הבריאות שיעור ההישרדות אחרי טיפולים הולך ועולה עם השנים בזכות התרופות החדישות שהוכנסו לסל הבריאות (אווסטין, ארביטוקס, שהן מאד יקרות) וגם שיטות הניתוח שהשתכללו. בממוצע, ע"פ נתוני משרד הבריאות, אחרי 5 שנים כ-60% מהחולים המטופלים נשארים בחיים, אבל עברו מסלול ייסורים של ניתוח, כימותרפיה, הקרנות וטיפולים תרופתיים קשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר