כך נרגעו התלמידים

משל הקצב מהשואה: מדוע 'השונאים' לא מתנהגים כמו 'המחבלים'? האזינו

ההתייחסות לקצב שנשך קצין נאצי בצוואר, שימשה את הגרח"פ ברמן כמשל לתלמידיו הנסערים לאחר שבחורים מ'פלג המחבלים' פרצו לשיעורו • רגעי הפריצה - וההרגעה (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המשל והנמשל של הגרח"פ ברמן (תמונה: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

הפריצה לשיעור בפוניבז': הגרח"פ ברמן, מראשי ישיבת פוניבז', סיפק הסבר מקורי לתלמידיו הנסערים, באמצעותו הרגיע אותם מיד לאחר הפריצה לשיעורו בידי בחורים מ'פלג המחבלים'. אתם לא מתנהגים כמותם, אמר להם הרב, כי "אתם לומדים אצל רבי גרשון (ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין)".

כזכור, ביום שני האחרון התחוללה מהומה גדולה בישיבת פוניבז', כאשר שיעורו של רבי חיים פרץ ברמן הופרע על ידי בחורים מהקבוצה היריבה. בעקבות כך הופסק השיעור, והמשיך לאחר מכן ב'חדר שיעורים' אחר.

בהקלטות שהגיעו ל'כיכר השבת' נשמע רגע הפריצה ותחילת המהומה, כאשר ברקע ניתן להאזין לגרח"פ ברמן מבקש מהנוכחים להירגע, ולשבת בשקט ללא מהומות.

רגעי הפריצה לשיעור

המהומה בישיבה (באדיבות המצלם)

ההקלטה המעניינת יותר היא זו של דבריו, עם שוך הסערה. "ה'דבר אברהם' בקובנא, במלחמה, שאלו אותו שאלה", פתח הרב ברמן בסיפור מתקופת השואה: "בקלם היה את רבי דניאל (מובשוביץ), איש קדוש. כשהוציאו אותו להריגה, הוא ביקש מהרוצחים לומר כמה מילים, אמר 'עלינו לשבח' והם שרו שם את כל ה'קבלת עול מלכות שמים'".

"אחרי שגמרו, הוא עשה סימן לרוצחים שהם גמרו, והרגו אותו. זה סיפור אחד שסיפרו ל'דבר אברהם'. עוד סיפור: שהיה קצב שהנאצים תפסו אותו והלכו להרוג אותו, והוא אמר שהוא רוצה ללחוש משהו לקצין לפני שהוא הורג אותו. הקצין הסכים. הוא ניגש לקצין, נשך את הקצין בצוואר והרג אותו".

הגרח"פ ברמן המשיך: "את שני הסיפורים סיפרו ל'דבר אברהם', ושאלו אותו: מי צדק בהתנהגותו, רבי דניאל או הקצב? ענה ה'דבר אברהם', שאין כזו שאלה. כי רבי דניאל לא יכול להיות קצב והקצב לא יכול להיות רבי דניאל".

והנמשל, חסר התקדים בחריפותו: "מי שלומד אצל רבי גרשון ומי שלומד אצל אחרים... אין כזו שאלה. אין. זה ככה. אין כזו שאלה", חתם הרב את דבריו לתלמידיו.

האזינו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר