טור דעה

לפני שאתם מסתערים על החנויות, המתינו

רגע לפני שאתם מתנפלים על חנויות הרחוב שנפתחו מחדש אחרי תקופה, עצרו וחשבו מסלול מחדש. רוחמה פרנקל, דיאטנית ומקדמת בריאות ארצית מגזר חרדי בטור מיוחד (טור)

רוחמה פרנקל | כיכר השבת |
מרכז העיר הומה אדם עם פתיחת החנויות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"חנויות הרחוב ייפתחו ביום ראשון הקרוב" – מיהרו מהדורות החדשות להכריז. וביננו, מי מאיתנו לא מצא את עצמו עם רשימת קניות עמוסה וארנק פתוח לרווחה עם תכנונים למסע הקניות האולטימטיבי.

אבל רגע לפני שאתם צובאים על הפתחים, אולי כדאי לעצור רגע ולחשוב – האם אתם באמת צריכים את זה? אין ספק שחשוב גם לפרנס את בעלי החנויות שנקלעו למציאות לא פשוטה בחודשים האחרונים, אבל אם כבר הקורונה הביאה אותנו עד הלום – אולי כדאי לנו לעשות איזה בדק בית ולמנף אותה לשינוי מהותי בהרגלי הצריכה שלנו.

רבות מדובר על תרבות הצריכה המוגזמת של הדור שלנו. עצרו רגע וחשבו מתי בפעם האחרונה יצא לכם לקנות משהו שלא באמת השתמשתם בו? בגד ששוכב בארון, ריהוט שכוסה באינספור פיצ'פקעס או מכשיר חשמלי שהתקלקל וישר קניתם חדש?

הקורונה הביאה לחיינו הרבה אתגרים כמו הסגרים, בידוד, ריחוק חברתי, אבל בין היתר היא גם גרמה לנו לצמצם את הצריכה שלנו. כבר למעלה מחצי שנה שאנשים קונים אך ורק את מה שבאמת חיוני להם כמו מזון, תרופות ושירותים חיוניים נוספים שהיו זמינים בתקופה זו. חנויות הבגדים היו סגורות? הסתפקנו במלאי העונתי משנה שעברה בלי לחדש אפילו בגד אחד. חנויות הצעצועים היו סגורות ולא יכולנו לחדש צעצועים? חזרנו לשחק חי צומח דומם. חנויות הספרים היו סגורות? החלפנו ספרים עם אחרים. איך הרגשתם? היה חסר לכם משהו? האם זה באמת חיוני לקנות את כל מה שהיינו רגילים לקנות כל הזמן? האם אנחנו באמת חייבים עוד בגד? עוד נעל? עוד צעצוע? ומה עם תיקוני נעליים, מכשירי חשמל קטנים, שכבר כמעט נעלמו מחיינו?

אם לפני הקורונה כל אלו היו שאלות היפותטיות, הרי שעכשיו הן ממש שאלות של דרך חיים. אם ממילא התרגלתם במשך חודשים להוריד צריכה, בואו תנצלו את זה ותמנפו את התקופה לחשיבה קצת אחרת. אולי לא באמת צריך כל כך הרבה דברים בחיים? בסופו של דבר נאמר "איזהו עשיר -השמח בחלקו". האושר לא נמצא ברכישה הבאה ויש שמחה גדולה גם בערך ההסתפקות במועט, בהימנעות ממותרות ואפילו באיסור 'בל תשחית'. קיבלנו הוכחה חיה שאפשר אחרת ואפילו חובה.

אם זה לא מספיק, כדאי גם להתייחס לעובדה שהיקפי הצריכה האסטרונומיים שלנו הביאו את כדור הארץ לפתחו של אסון אקולוגי קיומי. תושבי ישראל מייצרים מדי שנה כארבעה וחצי מיליון טון פסולת, כאשר חלק ניכר ממנה הוא תוצר של תרבות ה"צרוך וזרוק" הבזבזנית שניכרת בחיי היומיום של כולנו.

צריכה מיותרת יוצרת זיהום אוויר, מים וסביבה בגלל תהליכי הייצור, התעשיה, השינוע והפסולת – אלו משפיעים לרעה גם על בריאותינו וגם פוגעים במתנות ובמשאבים הטבעיים שנתן לנו הבורא יתברך שבחלקם הולכים ואוזלים. נכון ששאיפותינו הן ברומו של עולם, אך דווקא משום כך – שומה עלינו לדאוג לשמירתו של העולם.

על פי מדרש ב"קהלת רבה" מסופר כי בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, הוא הציג לו את כל האילנות בגן העדן ואמר לו "ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי – בשבילך בראתי", אלא שלא רבים יודעים שיש המשך לאותו מדרש בו הקדוש ברוך הוא מוסיף הנהגה חשובה לאדם: "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך".

לסיום, רגע לפני שאתם מסתערים על החנויות עם ההרגלים הקודמים שלכם, כדאי אולי לחשב מסלול מחדש. שינויים כאלו בדרך כלל לא קורים ביום וגם לא ביומיים, אבל בעת הזאת קיבלנו במתנה התנסות למספר חודשים של התחלה מחודשת – שסייעה לנו, גם אם לא מתוך בחירה, לעשות שינוי חיובי בדפוסי הצריכה שלנו. בואו ננצל את ההזדמנות שקיבלנו ונהפוך את זה להרגל, בכל זאת לא כל יום מקבלים הזדמנות כזאת. חשבון הבנק שלכם כמובן יגיד לכם תודה, הבית שלכם יגיד לכם תודה וגם הדורות הבאים אחריכם.

ועכשיו, לסיום, קחו את רשימת הקניות הארוכה שהכנתם ליום שבו יפתחו החנויות, רשימה שמכילה את כל הדברים שהתאפקתם ולא קניתם במשך התקופה, תעצרו על כל מוצר ברשימה ותשאלו את עצמכם האם זה באמת נחוץ לכם? את התשובה תדעו אם תיזכרו כיצד הצלחתם להסתדר חודשים ארוכים בלי המוצרים הללו. אם הצלחתם – כנראה שלא מדובר בצורך חיוני. קחו את זה כנקודה למחשבה.

ואם בכל זאת אתם ממש מתגעגעים לקניות - יש לי המלצה לרכישה הראשונה שלנו עם פתיחת הסגר: בואו נרכוש לעצמנו הרגלי צריכה חדשים ובריאים הרבה יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר