בתיווך רוסיה

לאחר מלחמה: ארמניה ואזרבייג'ן חתמו על הסכם שלום

לאחר שנים רבות של סכסוך גבולות עקוב מדם שהתדרדר בחודש האחרון לכדי מלחמה של ממש, חתמו ארמניה ואזרבייג'ן בתיווכו של נשיא רוסיה פוטין על הסכם שלום (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הלחימה בקרבאך. בוידאו הצהרת פוטין הלילה (צילום: משרד ההגנה הארמני. וידאו: תא כתבי הקרמלין)

לא רק ארה"ב מתווכת הסכמי שלום בינלאומיים: רוסיה הצליחה להביא הלילה (שלישי), לחתימת הסכם שלום היסטורי בין ארמניה לאזרבייג'ן, לאחר חודש וחצי של קרבות בין שתי המדינות, כחלק מסכסוך גבולות ישן שהחל עם התפרקות ברית המועצות והגיע לשיאו ב-1994, כשבמהלכו נהרגו עשרות אלפי אנשים, אלפי חיילים רק בחודש האחרון. בין הצדדים היו כמה הפסקות אש שכשלו, אך הפעם הרוסים יציבו כ-2000 משקיפי שלום מטעמם שישמרו על השלום בין הצדדים.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, הודיע על ההסכם שיביא לנסיגת ארצו מכמה ערים. לדבריו, ההחלטה הייתה "כואבת בצורה יוצאת דופן, לי באופן אישי וגם לאזרחים שלנו". פשיניאן הוסיף כי יישא נאום לאומה "בימים הקרובים".

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, אישר את דבר ההסכם, "ההצהרה המשולשת שנחתמה תהפוך לציון דרך בסיום הסכסוך", אמר בפגישה מקוונת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהועברה בשידור חי. אלייב אמר כי טורקיה תשתתף במאמצים לשמירה על השלום באזור.

פוטין אמר בשידור, כי משקיפי שלום מטעם רוסיה יוצבו במוקד העימות חבל נגורנו-קרבאך, ומשרד ההגנה הרוסי הודיע כי החל בהצבת 1,960 חיילים במובלעת.

זמן קצר לאחר ההודעה, אלפים הגיעו לכיכר המרכזית בבירת ארמניה יירבאן והפגינו נגד ההסכם שיביא לנסיגתה של ארמניה מכמה אזורים שהיו בשליטתה מזה כ-30 שנה, כשהם קוראים "לא נוותר על הארץ שלנו". חלק מהם פרצו לבניין הממשלה ואמרו כי הם מחפשים אחר פשיניאן, שככל הנראה כבר עזב את המקום. נשיא ארמניה, ארמן סרקיסיאן, טען כי שמע על ההסכם רק מהתקשורת וכי הוא דורש שההסכם יובא לאישור הציבור.

לארמנים היו סיבות טובות לחתום על ההסכם לאור ההצלחות הצבאיות של אזרבייג'ן בלחימה בתקופה האחרונה כולל כיבוש העיר שושה שלשום שהעניק להם יתרון צבאי גדול בשל גובהה של העיר.

ההסכם שנחתם כולל סעיף על הקמה של דרכי תחבורה בארמניה שיקשרו בין אזרבייג'ן והמובלעת נחיצ'יבאן, שמוקפת בארמניה, איראן וטורקיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר