מההובלה ועד האחסון

'אין בישראל היערכות נכונה לטיפול בחיסוני הקורונה שיהיו'

ההערכה הרווחת במערכת הבריאות, היא שישראל לא ערוכה כראוי לאחסון והובלת החיסונים לקורונה של 'פייזר' או 'מודרנה', לכשהם יגיעו • אחרי השמחה על הצלחת הניסוי - מגיעה המבוכה (אקטואליה)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

אחרי הצהלה, גם בישראל, מהודעת חברת פייזר על הצלחת השלב השלישי בניסוי הקליני לחיסון מפני הקורונה, מגיעה המבוכה: ההערכה הרווחת במערכת הבריאות, היא שישראל לא ערוכה באופן מיטבי לאחסון והובלת החיסונים, לכשהם יגיעו.

מתברר, כי הטכנולוגיה הייחודית בה מפתחים את החיסונים במעבדות האמריקניות של החברה, מחייבות טמפרטורה של מינוס 70 מעלות במהלך אחסונם והובלתם.

ב'כאן' דווח, כי למרות שהיה ידוע שהחיסונים - גם אלו של חברת 'מודרנה' - מורכבים מאוד בכל הקשור לבחינה הלוגיסטית, לא נעשתה עד כה עבודה מתאימה במשרד הבריאות בענין.

בעוד בארה"ב, לדוגמה, מפעיל הצבא מזה תקופה מנהלת ייעודית לתחום זה, במדינת ישראל עדיין אין תשתית מתאימה להעברת ואחסון החיסונים הדורשים כאמור תנאי קירור קיצוניים ותנאים מורכבים נוספים.

רק בימים האחרונים הוטלה במשרד הבריאות אחריות על צוות שיעבוד על קליטת החיסונים לקורונה. "עד עתה אין היערכות ממשית בישראל לאופן חלוקת החיסון. תחילת עבודת המטה בנושא החלה רק לפני עשרה ימים", צוטט ב'כאן' גורם במערכת הבריאות.

רה"מ נתניהו על הצלחת 'פייזר' בניסוי בחיסון (צילום: עומר מירון, לע"מ)

סגן יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, חגי שור, פירט בשיחה ל-ynet. "מקרר נורמלי של תרופות מקרר בשתיים עד שמונה מעלות. יש מעט מאוד תרופות בהקפאה של מינוס 18 מעלות. כאן אנחנו מדברים על שיא של מינוס 70 מעלות. אני מכיר רק תרופה אחת שמצריכה את הטמפרטורה הזו".

"למעשה, מדובר על מקררים ממש לא שגרתיים. בישראל יש אותם במחסנים לוגיסטיים בודדים, ובוודאי לא בכמות כזו שתאפשר לנו לתת מיליוני מנות חיסון כאלו. גם ההובלה תצטרך להיות במקררים, ויש פה לוגיסטיקה שצפויה להיות מאוד מורכבת".

ממשרד הבריאות נמסר, בתגובה לכלי התקשורת: "מערכת הבריאות כולה בדרגים הגבוהים ביותר מגויסת מזה מספר חודשים לנושא החיסון על כל היבטיו השונים: רכש, חוזים, שינוע, אחסון ועד ביצוע זריקת החיסון עצמה במסות של אוכלוסייה, כאשר נגיע סוף סוף לחיסון מאושר וסופי שאפשר להשתמש בו. במקביל אנו עוסקים מול החברות הרלוונטיות בכל הנושא הלוגיסטי והשינוע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר