בהיותו אלוף בצה"ל

נומה שקל להתפטר בגלל הצעה לכתר על כפר פלסטיני

מאמר שמפרסם קצין מכהן בצה"ל חושף, כי נומה - כיום אחראי על הקשר עם החרדים במגפת הקורונה - תכנן בהיותו אלוף פיקוד מרכז בצה"ל "לשים את המפתחות", בשל הצעה שהעלו שרי ימין (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
רוני נומה, כאלוף בצה"ל (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

בשיאה של 'אינתיפאדת הבודדים' שהחלה לפני כחמש שנים, עם רצף של פיגועי דקירה ודריסה, התקומם אלוף פיקוד המרכז דאז רוני נומה על הצעה שהעלו שרי ימין בקבינט ואף שקל בשל כך להתפטר מצה"ל.

הפרשן הצבאי של 'כאן 11' רועי שרון מפרסם הערב (חמישי) את נסיבות ההתנגשות אז בין הדרג המדיני לצבא, במרכזה עמד כאמור רוני נומה, המוכר כיום כאחראי מטעם משרד הבריאות על הקשר עם החרדים בענייני הקורונה.

את המתח העז ששרר בשנת 2015 חשף לאחרונה תא"ל רומן גופמן, כיום מפקד עוצבת הבשן ברמת הגולן, שבעת ההסלמה ההיא שימש כמפקד חטיבת עציון באזור יהודה.

במאמר שפרסם בעלון 'בין הקטבים' מפרט גופמן את חילוקי הדעות שפרצו בין ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון לבין הרמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף פיקוד המרכז רוני נומה.

פיגוע הדקירה והדריסה ב'גאולה' (מצלמות אבטחה)

וכך בוחר להתנסח גופמן, כאמור עדיין קצין בכיר בצה"ל, שצופים לו קידום משמעותי: "כבר עם ראשית ההסלמה החל המימד האישי של הקברניטים המדיניים ומיצובם בסביבה הימנית של הקבינט, למשוך לתגובות תקיפות כנגד גילוי טרור".

"בביקוריהם בשטח לאחר פיגועים קשים, נהגו השרים להדגיש את הצורך בתגובה נחושה ביחס לכפרים שמהם יצאו מפגעים, באמצעות כתרים ושלילת היתרי עבודה בהיקפים נרחבים".

ולחשיפה המעניינת: לא פעם נדרש האלוף רוני נומה, כותב תא"ל גופמן, למתוח קו אדום בפני הרמטכ"ל ביחס לפקודות שהתקבלו משר הביטחון וראש הממשלה. כך, לדוגמה, אחרי אחד הפיגועים דרשו השרים להטיל כתר על כפר פלסטיני שלם, ונומה הטיל וטו. "היה ברור לי ולרמטכ"ל שאני שם את המפתחות, את זאת אני לא הולך לעשות", תיאר.

תא"ל רומן גופמן (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

מתיחות פנימית נוספת צצה, באשר לנושא הפרדת הפועלים הפלסטינים והתושבים הישראלים הנוסעים יחדיו באוטובוסים. בעוד יעלון הורה למנוע את הדבר, נומה ניסה לשכנע אותו כי זה יגרום דווקא לליבוי האווירה.

לבסוף המהלך סוכל - כך חושף כעת תא"ל גופמן - על ידי "פניה של נומה לגורם חיצוני רב עוצמה בבקשה לעזרה, ואכן הפקודה בוטלה לאחר שעתיים".

השקפת עולמו של נומה באה לידי ביטוי בשני אספקטים נוספים, כך לפי המאמר המפתיע: תמיכתו בשחרור גופות מחבלים, כשהן לא מועברות לארגוני טרור, ועידודו את שיתוף הפעולה עם מנגנוני הרשות הפלסטינית למרות התנגדות לכך מתוך צה"ל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר