מסר לג'ו ביידן

סעודיה על המפגש הדרמטי עם נתניהו: 'נגמר בלי הסכמות'

בכירים בסעודיה אישרו את הפגישה של יורש העצר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך מסרו כי לא הגיעו להבנות • בכירים בישראל: פרסום דבר הפגישה נעשה כמסר ברור לג'ו ביידן ולאיראן (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: משרד החוץ האמריקאי)

עיתון הוול סטריט ז'ורנל מפרסם מפי גורם בסעודיה כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן וראש הממשלה בנימין נתניהו אכן נפגשו אמש, לפגישה שארכה כשעתיים. רשמית, שר החוץ הסעודי הכחיש את הפגישה.

לפי הגורם, בשיחה דנו באופציה של נורמליזציה מול ישראל, ובסכנה המשותפת הנשקפת לישראל ולסעודיה מאיראן. לדבריו, הפגישה הסתיימה ללא שהגיעו להסכמות.

גורמים ישראלים המעורבים בפרטים אמרו כי סעודיה אישרה את פרסום הפגישה שיצאה לדרך תחת מעטה חשאיות, וזאת במטרה להעביר מסר לאיראן, ולנשיא הנבחר של ארה"ב, ג'ו ביידן.

המסר המרכזי הוא: ישראל וסעודיה רואות עין בעין את האיום הנשקף על המזרח התיכון, והוא מגיע מכיוונה של איראן. עצם הפרסום, מעיד על התקרבות משמעותית ביחסים, גם אם עדיין לא הגיעו להסכם נורמליזציה.

בלשכת ראש הממשלה לא התייחסו רשמית לדיווחים על הפגישה, אך טופז לוק, יועצו של נתניהו צייץ הבוקר כי בזמן שבני גנץ עושה פוליטיקה, בנימין נתניהו עושה שלום.

לטיסה החשאית של נתניהו התלווה גם ראש המוסד יוסי כהן. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, וככל הנראה גם שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן, השתתפו בפגישה שנערכה בעיר החוף ניאום.

נתניהו וראש המוסד הגיעו לניאום במטוס מנהלים ישראלי, בעל רישום זר של סן מרינו (T7-CPX). המטוס המריא מנתב"ג בשעה 19:50 ונחת בעיר החוף הסעודית, שלחופי הים האדום, בשעה 20:30; בשעה 23:50, המטוס המריא בחזרה לישראל ונחת בנתב"ג בשעה 00:50.

סעודיה, היא המדינה הסונית החשובה ביותר בעולם הערבי. היא עומדת בראש המאבק נגד איראן השיעית, נחשבת לעתירת ממון והמדינה הגדולה ביותר בחצי האי ערב. כלכלתה נשענת במידה רבה על מרבצי הנפט המצויים בה, והיא מדורגת כיצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם.

הסכם של מדינת ישראל איתה, יהיה גדול משמעותית, כלכלית וביטחונית, משלושת ההסכמים האחרים עליהם חתמה ישראל בחודשיים האחרונים.

לאחר חתימת כל אחד מההסכמים עם איחוד האמירויות, בחריין וסודן, אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא מאמין שגם סעודיה תצטרף בסופו של דבר לנורמליזציה עם ישראל.

סעודיה הקפידה לשלב בין הסדרת היחסים לבין שלום עם הפלסטינים, כאשר רק בשבת האחרונה אמר שר החוץ של סעודיה, פייסל בן רחפאן, כי מדינתו "תומכת כבר זמן רב בהסדרת היחסים עם ישראל, אך קודם יש להביא להסדר קבוע עם הפלסטינים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר