כעמדת הימין

מנדלבליט: מתנגד להתערבות ב'חוק הלאום'

היועץ המשפטי לממשלה העביר לבג"ץ את עמדת המדינה בנוגע לעתירות לביטול חוק הלאום, קבע כי הן מחוסרות יסוד ועדכן כי הוא מתנגד להתערבות בג"ץ בחוק חשוב זה (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש לבג"ץ את תגובת המדינה ל-15 עתירות שהוגשו בדרישה לבטל את חוק יסוד ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי ("חוק הלאום"). בתגובתו, מבהיר היועץ המשפטי לממשלה את התנגדותו הנחרצת להתערבות שיפוטית בחוק הלאום, המעמיד פרק נוסף בחוקתה המתהווה של מדינת ישראל שנסמכת בינתיים על חוקי היסוד.

כזכור, בפני חוק הלאום עומד החשש, כי בג"ץ יחליט לבטל אותו על אף שבעיקרון חוקי יסוד לא אמורים להתבטל על ידי בית המשפט.

לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, "העותרים לא הניחו תשתית משפטית ועובדתית מתאימה ולו בקירוב, המבססת את הסעד חסר התקדים של ביטול חוק יסוד, ומשכך דין העתירות להידחות", נאמר בתגובתו. הוא הוסיף, "מסקנה זו מבוססת על ניתוח פרטני של טענות העותרים, המציף את כלל הקשיים והפגמים המהותיים הכרוכים בטענות העותרים – הן ביחס לדוקטרינת התיקון החוקתי שאינו חוקתי; הן ביחס לדוקטרינת השימוש לרעה בסמכות המכוננת; והן ביחס לטענות פרטניות לגבי סעיפים שונים בחוק הלאום עצמו".

לאור הניתוח האמור, מבהיר היועץ המשפטי לממשלה, כי אין מקום להכרעה חריגה ותקדימית בדבר הדוקטרינות העוסקות בביקורת שיפוטית על חוקי היסוד.

אשר לפרשנותו הראויה של חוק הלאום, מבהיר היועץ המשפטי לממשלה, כי "חוק הלאום מעגן בחוק יסוד את מרכיבי זהותה הלאומית של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ובכך הוא נושא מסר חוקתי חשוב ביותר, תוך שהוא מעניק לבוש חוקתי לחזון המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי, אך אינו גורע מזכויות הפרט של כל אדם במדינת ישראל, ללא הבדל דת או לאום".

מטעם היועץ המשפטי לממשלה, מייצגים את המדינה בעתירה זו מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, ועו"ד רן רוזנברג ממחלקתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר