הנגיף מתפשט

אמ"ן: מחריפה העלייה במאומתים, תחילת עלייה בנפטרים

מדו"ח אמ"ן העדכני עולה כי מחריפה העלייה במספר המאומתים, עלייה בחולים קשה ותחילתה של עלייה בתמותה: "על כל יומיים נוספים שבהם יישמר קצב ההדבקה הקיים, יידרש יום של סגר" (ארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

דו"ח אגף המודיעין של צה"ל שפורסם הבוקר (שלישי) מזהיר מפני המשך העלייה בתחלואה וקובע כי בקצב הנוכחי, על כל יומיים ישראל תצטרך ללכת ליום של סגר מלא.

מהדו"ח עולה כי מחריפה העלייה במספר המאומתים החדשים - מעל 1,400 נדבקים ליממה בממוצע שבועי; זאת, לצד עלייה בשיעור הבדיקות החיוביות, למרות הגדלת היקף הבדיקות בשבועות האחרונים. בימים האחרונים עלייה גם בשיעור החולים החדשים במצב קשה ותחילת עלייה בתמותה, מדדים אשר מאחרים להגיב, אך נראה כי החלו גם הם בעלייה מחודשת".

באמ"ן מזהירים: "בשיעור הגידול הנוכחי, על כל יומיים נוספים שבהם יישמר קצב ההדבקה הקיים, יידרש יום של סגר מלא כדי להשיב את המצב לקדמותו".

באגף המודיעין ממליצים: "לאור התרחבות היקף ההדבקה (מגזרית, גילאית וגיאוגרפית) ולקראת החגים המתקרבים, נכון לבטל חלק מההקלות שמומשו כבר וליישם מגבלות נוספות, כדי לבלום את העלייה ולמנוע מהמגפה לצאת משליטה".

מחברי דו"ח מסכמים: "לאחר קרוב לשנה של התמודדות עם הקורונה בעולם ובארץ, המפתחות להצלחה ברורים ויש לנהוג לפיהם, גם על רקע ההתקדמות ברכישת חיסונים לישראל: הקפדה על עטייה נכונה של מסכות, צמצום התקהלויות, אוורור חללים סגורים (בעיקר בחורף) וקטיעה יעילה של שרשראות הדבקה".

כזכור, משרד הבריאות עדכן הבוקר (שלישי) כי ביממה האחרונה אותרו בישראל 1,837 חולי קורונה חדשים, מדובר בשיא שלילי של החודשים האחרונים. 2.8% מכלל הבדיקות יצאו חיוביות. במהלך היממה האחרונה בוצעו 67,081 בדיקות.

562 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים, 315 מאושפזים במצב קשה, מתוכם 107 מחוברים למכונות הנשמה. 93 חולים מאושפזים במצב בינוני.

עד כה,2,924 חולי קורונה נפטרו מאז פרוץ המגיפה. 189 חולי קורונה נשלחו לבידוד במלוניות קורונה, 13,198 נמצאים בבידוד ביתי.

החלטות קבינט הקורונה אמש:

1. החל מיום ד׳, 9.12.2020, יוטל סגר לילי. בזמן הסגר הלילי תאסר פעילות מסחר ויוטלו הגבלות על תנועה בין אזורים. כלל המגבלות יובאו לממשלה לאישור.

2. חיוב בדיקות לשבים מחו״ל וממדינות אדומות בפרט כתנאי לקיום בידוד ביתי (ללא בדיקה ידרש בידוד במלונית).

3. קניונים ושווקים יפתחו בהתאם לכללים שנקבעו בפיילוט, למעט ב״אזורים אדומים״.

4. תתאפשר פעילות מוגבלת מוקפדת של מוזיאונים ותרבות בהתאם לסיכומים בין משרדי הבריאות והתרבות.

5. המשך הפעלת תכנית ״איים ירוקים״. קידום חקיקה בנושא.

6. מערכת החינוך תמשיך לפעול באזורים הירוקים והצהובים אלא אם יוטל סגר בהמשך.

7. ריווח התפוסה בתחבורה הציבורית.

8. נקיטת צעדים להגברת האכיפה והחמרת הקנסות. ההגבלות לא יפגעו בזכות ההפגנה.

ביקורת על העוצר הלילי

פרופסור חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התבטא לאחר החלטת הקבינט: "לא צריך סגרים כוללים או ליליים
כן צריך למנוע אירועים מסוג זה בעת הזאת מתוך הבנת הסיכון, על ידי הציבור צחקירות אפידמיולוגיות אמיתיות, תקשורן והפקת לקחים מהם יחוללו שינוי גדול".

לדבריו: "המל"ל מזיק שוב ושוב לביטחון הלאומי הבריאותי כאשר הוא מתעקש לדחוף לצעדים/מעשים שמזיקים לבריאות, לחברה ולכלכלה וגם למאבק בקורונה. בניגוד להמלצות המקצועיות, להיגיון ולמחשבה בכך הוא פועל בצורה הפוכה למוטו שלו. במקום סגר לילי כדאי סגר מללי".

פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן טען הבוקר כי: "עוצר לילי לא יעזור הרבה. במקרה הטוב, הוא יוריד את מקדם ההדבקה R ב 0.05. הוא בעיקר ישחק עוד את אמון הציבור ששחוק גם ככה. לפי איכוני טלפונים, פחות מ-10% מכלל המגעים קורים בלילה, אז הירידה המקסימלית ב-R תהיה 0.".

"ומזה צריך להוריד את המגעים", הוסיף פרופסור סגל: "החתונות הפיראטיות ואירועי החנוכה שיעברו מהלילה לשעות מוקדמות יותר, ואת אחוז האנשים שלא יעקבו אחרי ההנחיות. ירידה של 0.05 במקרה הטוב, וכנראה פחות במקרה הריאלי".

לדבריו: "במקום עוצר לילי צריך לאכוף את החתונות וההתקהלויות שמתקיימות בניגוד להנחיות ושלא מצליחים לאכוף כבר הרבה זמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר