#חנוכנסת

חנוכה עם תהלה פרידמן: "הקשר הפוליטי" בין חנוכה לימינו

איך מדינת ישראל יכולה להימנע מאובדן המלכות, מתי נזכרה באדם היחיד שסירב להצדיע במועל יד וכיצד שמחה אב שכול • שיחה אישית עם חה"כ תהלה פרידמן מ'כחול לבן' • #חנוכנסת, פרק 5 (TV)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

נס פך השמן הביא בהמשכו למלכות ישראל השנייה, מלכות שהחזיקה כמעט שמונים שנה, עד למלחמת אחים שהובילה לאובדן העצמאות. עבור חברת הכנסת תהילה פרידמן מ'כחול לבן', ששברה את הרשת בנאום הפתיחה שלה במליאת הכנסת, שלטון החשמונאים מדליק נורות אדומות על ימינו אנו.

"חנוכה הוא חג פוליטי מהבסיס שלו. יש בו התקוממות צבאית ובשנת 70 ומשהו הממלכה הזו מקרטעת מאוד, בין שני אחים שרבים ומאבדים את העצמאות, את מלכות ישראל השנייה. מאותו עשור המלכים הם מלכי בובה עד חורבן בית שני. ההקשר הפוליטי לימינו מיידי, והוא גם על השנים", אמרה פרידמן לכתבנו הפוליטי רפאל כהן, במסגרת פרויקט "חנוכנסת" לכבוד החנוכה.

כחלק מהתיקונים שלדעתה צריך לעשות במדינת ישראל בת ה-72, קראה פרידמן: "אם היינו יכולים לקחת מטהר אוויר גדול ואיך שהשיח שלנו מתנהל, זה ממש הדבר. הפסקנו להתווכח על עמדות ועל דעות".

פרידמן, בת הציונות הדתית, סיפרה על הדיסוננס שמהווה החנוכה עבורה, בין איך שחז"ל הסתכלו על הנס ובין איך שהציונות טיפחה את מורשת המכבים: "חז"ל לא אהבו את החשמונאים יותר מדי, אבל הציונות מוציאה את החשמונאים החוצה כי היא צריכה גיבורים. אני ציונית, אז חנוכה חג חשוב עבורי. יש בי יחס מסויג כלפי קנאות ומלחמה בתוך הבית, אבל יש רגעים שצריכים לומר 'מי לה'' אליי ולהיות נכונים למסירות נפש".

בשאלה שעסקה בסוגייה מהי גבורה בעיניה, פרידמן העלתה את זכרו של אוגוסט לנדמסר, הידוע בתור האדם היחיד שלא מוכן להצדיע במועל יד בזמן שבגרמניה שלטו הנאצים. "להיות אברהם העברי - כולם בצד אחד, ואחרים בצד השני, וקשה להיות גיבור".

פרידמן "הדליקה את האור" בימים האחרונים עבור אב שכול, שאיבד את בנו יקירו במבצע "צוק איתן": "פנה אליי אביו של עוז מנדלוביץ' ז"ל שרצה שלא יהיה כתוב שעוז נפטר, אלא נפל על הגנת המדינה - והשבוע זה אושר בוועדת החוקה. זה אור קטן, אבל זה משמעותי", ציינה.

עוד בפרויקט #חנוכנסת >>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר