השר לבט"פ ביקרו בבית החולים

הפקרתו של הקשיש החרדי: מונה קצין לבדיקת השערורייה

משטרת ישראל החליטה למנות קצין שיבדוק את ההתנהלות השערורייתית - במסגרתה נעצר והופקר יוסף פליישמן. ל'כיכר השבת' נודע, כי הלילה ביקר אותו השר אוחנה, בביה"ח בו הוא מאושפז (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ד' בטבת תשפ"א | 19.12.20
פליישמן, בבית החולים (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

מפקד מחוז ירושלים הודיע הערב (מוצ"ש) לסגן השר מאיר פרוש, כי מינה קצין בודק שיחקור את מה שאירע עם הקשיש החרדי יוסף פליישמן, שנעצר והופקר לכאורה בידי שוטרים. ואכן, הקצין הגיע הלילה לבית החולים, וראה מקרוב את מצבו של פליישמן.

במקביל, השר לביטחון פנים הגיע הלילה אף הוא לבית החולים שערי צדק בירושלים, כדי לבקר את פליישמן ולהביע הזדהות עם סבלו.

"הבעתי בפני יוסף את צערי העמוק על מה שאירע. שלחתי לו בשם אזרחים רבים שפנו אלי חיבוק מחזק ואיחולי בריאות טובה. משטרת ישראל תתחקר את האירוע ותפיק ממנו את הלקחים לצמצום הישנות מקרים מסוג זה", אמר אוחנה, כשלצידו ראש הצוות לענייני החברה החרדית ניצב (בדימ.) אריק יקואל.

הקצין הבודק, ביציאתו מבית החולים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בפני כתב 'כיכר השבת' הצליח פליישמן להוציא מפיו מילים ספורות בלבד, בשל מצבו הלא פשוט. "אני לא זוכר מה היה", אמר.

כזכור, ביום חמישי לפנות בוקר פשטו שוטרים על ביתו של פליישמן החולני בשכונת בית ישראל בירושלים, נכנסו אליו ועצרו אותו. לאחר מספר שעות הוא שוחרר, אלא שמאז לא נודעו עקבותיו, הוא הוכרז כנעדר ורק לאחר 15 שעות הוא אותר כשהוא שרוע ביער, והובהל לבית החולים עם פצעי קור.

"אם הוא היה נשאר ביער עוד כמה שעות במצב הזה, הוא היה מת!", אמרו הערב הרופאים ב'שערי צדק' לבני משפחתו של יוסף פליישמן בן ה-66, אותו הוחלט בינתיים להותיר באשפוז.

מהפרטים שבידי 'כיכר השבת' עולה, כי כניסת השוטרים לביתו של פליישמן נעשתה ללא הצגת צו בית משפט כנדרש, ובעת מעצרו סירבו השוטרים לאפשר לו לנעול נעליים, ואמרו לו "בוא ככה".

באשר לנסיבות שחרורו, תחילה טענה המשטרה לתקלה במערכת הזיהוי הוודאי. ועל כך אמר הערב ל'כיכר השבת' גורם במשטרת ירושלים את המילים הבאות: "אני לא מכיר מערכת זיהוי כזו...".

יצוין, כי בעת שיוסף פליישמן שכב ביער והיה חשש אמיתי לחייו, במשטרה טענו כי "הוא מסתתר בגלל שהוא יודע שהוא דרוש לחקירה פלילית" - טענה שכאמור הופרכה תוך זמן קצר מכל וכל.

השר אוחנה, בביקור בבית החולים (צילום: דוברות)

בתוך כך, ח"כ משה ארבל שיגר הערב שתי פניות, לראש מח"ש ולמבקר המדינה, בבקשה לטפל באופן מיידי ומחמיר באחראים לכך בתוך המשטרה.

בראשית מכתבו לראש מח"ש עו"ד קרן בן מנחם, מזכיר ח"כ ארבל: ""בליל 17 בדצמבר 2020 פשטו שוטרים מתחנת לב הבירה על ביתו של תושב שכונת בית ישראל בירושלים, מר יוסף פליישמן, העירו אותו משנתו וגררו אותו כשהוא יחף לתחנת המשטרה. כעבור מספר שעות, בשעה 5 לפנות בוקר, כאשר הובן במשטרה שמדובר בטעות בזיהוי מר פליישמן שוחרר מבלי לבדוק האם הוא מסוגל להגיע לביתו ומבלי לספק לו גרביים ונעליים".

"מר פליישמן, יהודי חרדי מבוגר וחולה המתקשה לתקשר עם סביבתו, נראה מתחנן בפני השוטרים שהוא מתקשה ללכת בשל מצבו. אחרי שחרורו מר פליישמן הוכרז כנעדר, נערך חיפוש אחר עקבותיו ורק לאחר למעלה מ-12 שעות אותר כשהוא סובל מהיפותרמיה חריפה ופונה באט"ן לבית החולים".

המעצר השערורייתי (ללא קרדיט)

לדברי ארבל, "בעוד את הטעות בזיהוי ניתן אולי לתרץ ולהסביר הרי שאת התנהגות השוטרים למר פליישמן, התנהגות קשה וגסה שיכולה הייתה לעלות בחייו, לא ניתן להסביר בשום פנים ואופן ולא ניתן להסכים לה. גרירת אדם מבוגר וחולה מביתו בלילה חורפי קר מבלי לתת לו שהות קצרה לנעול נעליים, ולאחר מכן שחרורו לרחוב בלילה כשהוא יחף מבלי לוודא כי הוא מבין היכן הוא נמצא, מדוע נלקח וכיצד לשוב לביתו מהווה התרשלות חמורה ביותר שמחייבת בדיקה מעמיקה, חקירה פלילית והעמדה לדין של האחראים לדבר".

"לצערי הרב, נדמה כי מקרה זה הוא חלק מדפוס רחב של התנהגות לוקה וגסה של שוטרים כלפי אנשים מהציבור החרדי וכלפי אנשים בעלי מוגבלויות. חשוב שכל שוטר יידע שדמם של בעלי מוגבלויות ושל אנשים מקבוצות מיעוטים אינו הפקר, יש לחקור היטב אילו כשלים נפלו בהתנהגות השוטרים החל מהטעות בזיהוי וההחלטה לגרור את מר פליישמן מביתו מבלי ליתן לו זמן להיערך וכלה בחוסר ההבנה לקשיים של מר פליישמן שהובילו לנטישתו ברחובות ירושלים במקום שלא הכיר כשאינו לבוש כהלכה".

ח"כ ארבל (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

ולסיום: "אבקשך כי כבר מחר תפתח המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה פלילית בעניין התנהלות השוטרים והמפקדים בתחנת לב הבירה בעניינו של מר פליישמן. רק העמדה לדין של האחראים למחדל העצום יוכל למנוע את האסון הבא ולהביא לשינוי בהתנהגות משטרת מחוז ירושלים כלפי האוכלוסייה החרדית בעיר ואוכלוסיית בעלי המוגבלויות".

גם במכתבו למבקר המדינה מתניהו אנגלסמן, לאחר תיאור פרטי המקרה החמור, כותב ארבל: "אבקש כי תבחן במסגרת סמכויותיך את התנהלות השוטרים והפיקוד בתחנת לב הבירה בעניינו של מר פליישמן. לצד זאת, אבקש כי משרד מבקר המדינה יבחן בהקדם את ההכשרה והנהלים של משטרת ישראל בכל הנוגע למגע עם אוכלוסיות מיעוט ואוכלוסיית בעלי המוגבלויות".

"מקרה זה מדגים כיצד בורות, גסות הלב והיעדר הכשרה מתאימה עשויה לגרום לאובדן חיים. מי ייתן ומקרה קשה זה ינוצל לטובה וללימוד ע"י כלל הגורמים המעורבים לשם תיקון עולם", מסיים משה ארבל.

גם ח"כ ינון אזולאי הביע זעזוע מהמקרה, וכתב:"כל אזרח ישראלי, חרדי ושאינו חרדי, צריך להיות מודאג ומזועזע מהתנהלות משטרת ישראל כלפי יוסף פליישמן. התנהלות חסרת אחריות, רגש ומצפון, חייבת להיבדק לעמוק".

"אני דורש מהשר לביטחון פנים אמיר אוחנה לחקור את האירוע ברצינות ולהשעות במיידי את אותם שוטרים שהתנהגו כאחרוני הפושעים", סיים אזולאי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר