פרופ' פרייס הסבירה

המוטציה בגל השלישי; "כרגע - יש איום על אזרחי המדינה"

"עכשיו, עד לקבלת המידע המלא על המוטציה לקורונה, יש לעצור הכל" - אומרת ראש שירותי בריאות הציבור על ההחלטה לבודד את כל השבים מחו"ל, ומסבירה: "כרגע יש איום על האזרחים". צפו (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ד"ר אלרעי-פרייס בכנסת, היום (צילום: ערוץ כנסת. תמונה, ארכיון: כיכר השבת)

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, התייחסה לגל הקורונה השלישי שהחל בישראל ולהשפעת המוטציה על אופן קבלת ההחלטות, וכינתה את המצב הנוכחי כ"איום על אזרחי ישראל".

בדיון בוועדת החוקה של הכנסת, שיוחד לתקנות החדשות המחייבות בידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל, אמרה פרייס: "בשלב הזה, כדי לוודאי שלא נכנסת מוטציה שתביא הדבקה משמעותית, פגיעה במשק ובבריאות הציבור, אנחנו רוצים לוודא שהיא לא משפיעה על החיסון".

"לכן היה צריך קודם כל לעצור; יש לנקוט משנה זהירות, כשנכנס משהו שעלול לאיים על בריאות הציבור", הסבירה. "שמענו על המוטציה בשבת, והוירוס המוטנטי הפך תוך שבועות בודדים לזן השולט, כך שיש לו יתרון אבולוציוני. לפי הנתונים שבידינו, 66% לא שמרו עד כה על הבידוד הביתי, עם החזרה מחו"ל".

לדבריה, "באותם מקומות בהם הוא קיים, רואים עלייה בתחלואה של 70%. אין לנו עדות לכך שהווירוס המוטנטי נמצא בישראל, אך עורכים בדיקות. מה-WHO נמסר, שלפחות באנגליה חלק מהבדיקות מפספסות את הווירוס. אצלנו בדקנו, וכל הערכות לבדיקות כן מצליחות לאבחן אותו".

בדיקת קורונה בנתב"ג. אילוסטרציה (צילום: Flash90)

"לפני שבוע הקמנו ועדה שמטרתה לייצר שיטה של דגימות של החוזרים מחו"ל לבדיקה יותר מעמיקה", חשפה ראש שירותי בריאות הציבור. "מתחילת הגל הראשון בוצעו בישראל למעלה מ-700 ריצופים גנומיים, שהגיעו למעבדה המרכזית בתל השומר. ברוב המדינות הנושא לא קיים, ולכן אין שחור או לבן במסוכנות המדינות. במקרה שצריך לתעדף את המקומות במלוניות, נלך קודם כל על מדינות שכבר ידועה בהן המוטציה".

באשר ליעילות החיסון, אמרה אלרעי פרייס: "ככל שאנחנו יודעים, המוטציה כרגע לא משפיעה על החיסון. ביוון התגלתה שוב המוטציה של החורפנים... זו כניסה לארץ של מוטציות שעלולות לפגוע ביעילות החיסון, למרות שכרגע ידוע שהחיסון עוזר".

"הווירוס המוטנטי הראשון זוהה באמצע ספטמבר, ונוצר מצב שבאנגליה הוא שולט ב-50% ובדרום אפריקה ב-95%. קצב המוטציה הרבה יותר מהיר, וזה אחד הדברים המדאיגים - גם אם היום החיסון יעיל לגביו".

לגבי מחלימים אמרה בכירת משרד הבריאות: "הסיכוי להדבקה חוזרת הוא לא אפס, אנחנו עורכים בדיקה מאוד מקיפה לשיעור הדבקה חוזרת, אך גם אם היא קיימת היא בשיעור מאוד נמוך".

"ההנחה היא, שהסיכוי שמי שהחלים בארץ יחלה הינו מאוד נמוך, ולכן לא נדרש לבידוד במלונית. מי שהחלים בחו"ל, אנחנו יודעים על מקרים של זיופי מסמכים, ולכן נוהל מחלים הוא רק לבדיקות בארץ, ומי שהחלים בחו"ל יצטרך לערוך בדיקה".

לדבריה, "אנחנו לא יודעים לכמה זמן הנוגדנים קיימים, ויודעים שיש ירידה מסוימת לאורך זמן. זה שלא מוצאים נוגדנים, לא אומר ודאית שהגוף איבד את החסינות שלו".

בסופו של דיון אישרה ועדת החוקה, אותה ניהל ח"כ מיכאל מלכיאלי בשל היעדרותו של ח"כ אשר חולה הקורונה, את תקנות הקבינט המחייבות בידוד במלונית למגיעים לישראל מכל מדינות העולם.

צפו בווידאו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר