נחתמו ההסכמים

תיעוד: ביקור המשלחת הישראלית במרוקו

הבוקר המריאה טיסת 'אל על' מנתב"ג לבירת מרוקו, רבאט, ועליה משלחת משותפת של ארצות הברית וישראל. במרוקו, חתמו חברי המשלחת על חמישה הסכמים; צפו בתיעוד (מדיני)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' בטבת תשפ"א | 22.12.20
(צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

הבוקר (שלישי), לראשונה, המריאה טיסת 'אל על' מנתב"ג לבירת מרוקו, רבאט, כשעל סיפון המטוס משלחת משותפת של ארצות הברית וישראל. הערב (שלישי) כבר נחתמו הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למרוקו.

מטוס 'קרית מלאכי' של אל על (EHI) שביצע את הטיסה המיוחדת, קושט בעיטור חמסה ודגלי המדינות בצירוף המילה 'שלום' בשלושת השפות, כמחווה לתרבות המשותפת בין ישראל ומרוקו.

עם נחיתת המשלחת הישראלית במרוקו, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קברניטי המטוס ועם אנשי המשלחת הישראלית-אמריקנית שנחתו ברבאט, מרוקו.

נתניהו משוחח עם קברינטי המטוס והמשלחת

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר למשלחת: "מרחבא ביקום, אני מתרגש מאוד לדבר איתכם. זאת טיסה היסטורית, פריצת דרך נוספת לשלום. שלום אמיתי, עם כבוד הדדי, מתוך עוצמה, שלום תמורת שלום. אני רוצה לחדד שמדובר בארבעה הסכמי שלום תוך ארבעה חודשים. אנחנו יוצרים עידן חדש של שלום, שגשוג ותקווה לאזור שלנו, לעמים שלנו, לעתיד שלנו.

"אני מבקש למסור באמצעותכם את ברכתי למלך מרוקו שעושה דבר היסטורי. אנחנו משנים את עתיד שני העמים, שאמנם קשורים זה בזה בצורה נפלאה, אבל הטיסות הישירות, פתיחת המשרדים וכל מה שיבוא בהמשך מסמלים עידן של שלום מופלא. אני מברך את מלך מרוקו על החלטה שהיא כ"כ חשובה לכולנו".

בראש המשלחת הישראלית עומד היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן-שבת שהחל הערב את הביקור המדיני הראשון ברבאט, יחד עם משלחת אמריקנית בראשות היועץ הבכיר לנשיא ארה"ב ג׳ארד קושנר.

עם הנחיתה התקבלו המשלחות ע"י מושל האזור, נציג הפרוטוקול המלכותי ונציג משרד החוץ המקומי. במהלך היום ביקרה המשלחת בקברי המלכים מוחמד החמישי וחסן השני.

בנוסף, הצוותים מקיימים בשעה זו פגישות עבודה משותפות בתחומים השונים עם מקביליהם ויחתמו בזמן הקרוב על מספר הסכמים: הסכם ויזות, הסכם תעופה, הסכם מים והסכם פיננסים והשקעות.

ראש המל"ל מאיר בן-שבת: "אנו יוצאים למרוקו בהמשך לסיכום ההיסטורי בין מנהיגינו: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך מרוקו מוחמד השישי. יצאנו בטיסה ישראלית, ישירה והיסטורית למרוקו מתוך כוונה לפרוט לסיכומים מעשיים את ההישג המדיני שהושג. ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו.

"כבן למשפחה שעלתה ממרוקו, אני מודה על הזכות שנפלה בחלקי, ונרגש לעמוד בראש המשלחת הישראלית לרבאט. זהו רגע היסטורי למדינת ישראל, והיום נקדם ונחזק את היחסים בין המדינות".

כאמור, בארמון המלך נחתמו הערב הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למרוקו, הכוללים הסכם מסגרת לחידוש היחסים הדיפלומטים; הסכם לפטור מוויזות לנושאי דרכונים רשמיים; הסכם מים לפיו ישראל תספק טכנולוגיות התפלה למרוקו; הסכם בריאות; הסכם פיננסים ומזכר הבנות בנושא הסכמי תעופה.

שר החוץ המרוקני, נאסר בוריטה, הודיע כי בעוד שבועיים ייפתחו המשרדים הדיפלומטים בשתי המדינות.

מטוס קרית מלאכי של אל על לפני ההמראה (צילום: סיון פרג')
(צילום: סיון פרג')
(צילום: סיון פרג')
קברניט הטיסה, בובי לביא (צילום: סיון פרג')
(צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
(צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
(צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר