85 ימים לבחירות • סיכום פוליטי

המירוץ בשמאל מתחמם; ב'אגודה' - משחררים את הרסן

האם ההודעה של רון חולדאי אמורה להלחיץ את גדעון סער, מה יאיר לפיד מתכנן ביחד עם ציפי לבני ומדוע יעקב ליצמן לא אומר שלום לחבריו לסיעה; חברי הכנסת אייכלר ופרוש • סיכום ביניים (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
פרוש, אייכלר, לפיד, סער וחולדאי (צילום: יהודה חיים, תומר ניוברג, מרים אלסטר ויונתן זינדל / פלאש 90 )

המערכת הפוליטית סופרת את הימים עד למועד האחרון להגשת הרשימות. בינתיים, היום שהיה קריטי בעיקר עבור גוש הימין, מתחיל להלחיץ גם את גוש השמאל - שאמנם מתכווץ במספר המנדטים, אך מתרחב במספר המפלגות החדשות הקמות כפטריות אחר הגשם.

כאמור, בעבר היום הזה שיחול השנה ברביעי לפברואר, היה מכריע בעיקר עבור גוש הימין שתהה האם איתמר בן גביר יחבור למפלגה הדתית התורנית או איך בנט וסמוטריץ' ירוצו, אבל נראה שכעת דווקא בגוש המרכז-שמאל ממתינים בציפייה ליום הזה, כשעל המגרש כבר יש כמה שחקנים וכמה אחרים מתחממים על הקווים.

הערב (שני) הודיע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כי אחרי 22 שנים בראשות הבירה הכלכלית של ישראל, הוא מחליט לקפוץ ראש לבריכה העמוקה של הפוליטיקה הישראלית.

מבין השחקנים החדשים שעלו למגרש, גדעון סער ועפר שלח, מי שנראה המוכן ביותר הוא חולדאי: כבר לפני מספר שבועות חולדאי שכר את שירותי "בן חורין אלכסנדרוביץ'", משרד פרסום שהיה אחראי על 'כחול לבן' בעבר, והוא צפוי למסור הצהרה לתקשורת מחר ב-20:00.

בסביבתו אומרים ל"כיכר השבת", כי "יהיה מעניין מחר". ורמזו שתוצג גם חלק מרשימתו.

על אף ההכנות, חולדאי לא מתכוון להתפטר מראשות העירייה עד לאחר הבחירות, כשיבין את כוחו בכנסת ומה תהיה מידת השפעתו, האם כשר בממשלה או בחבר אופוזיציה.

כשעה קודם לכן, פורסם ב'הארץ' כי גם ב'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד, יש סביב 15 מנדטים בסקרים, לא שוקט על השמרים.

ע"פ הדיווח, לפיד מנסה לצרף למפלגתו את שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, אחרי תקופה מחוץ למערכת הפוליטית. בנוסף לכל זאת, שני שחקנים משמעותיים מחכים להתפתחויות: שר החוץ הנוכחי, גבי אשכנזי, ושר המשפטים, אבי ניסנקורן, שמחכים להכרזתו הרשמית של בני גנץ על ריצה בראשות 'כחול לבן' כדי לפרוש מהמפלגה המתפרקת.

המאבק הפנימי ב'אגודה'

גם בסיעות החרדיות לא שקט, בעיקר ב'אגודת ישראל' שבתוך 'יהדות התורה': מאיר פרוש וישראל אייכלר המשיכו להדהד את מאבקם בהתנהלות יעקב ליצמן במפלגה, והוציאו במהלך היום מכתב המיועד למזכ"ל המפלגה חנוך זייברט נגד היו"ר על כך שהוא מסרב לשתף אותם בדברים שלכאורה חשובים לכלל המצביעים.

"אין זה סוד וכל מי שמצוי ויודע את אשר נעשה בקרב ההנהגה של תנועת אגודת ישראל בתקופה האחרונה, מודע לזלזול הגדול שיש כלפי הח"מ מאחדים שבצמרת אגודת ישראל", כתבו השניים, שהודיעו על סירובם לשלוח את נציגיהם למטה הארגון לקראת הבחירות, עד להסדרת הנושאים במחלוקת.

בריאיון לרדיו "קול חי" אמר חבר הכנסת ישראל אייכלר כי "ליצמן לא מדבר איתנו (עם פרוש ואייכלר). הוא אפילו לא אומר לי שלום".

"לשון המאזניים", של נתניהו

המפלגות החרדיות חזרו להיות לשון המאזניים, אחרי כמה מערכות בחירות שהן היו "בכיס של נתניהו", מכיוון שמול 'הליכוד' ניצבת עכשיו 'תקווה חדשה' של גדעון סער שומר השבת וזאב אלקין חובש הכיפה ולא מפלגה בראשות בני גנץ ויאיר לפיד, "הסדין האדום" של המפלגות החרדיות.

שיתוף פעולה בין 'ש"ס' ו'יהדות התורה' ל'תקווה חדשה' כבר נצפה היום בכנסת: הסיעות החרדיות סירבו לתמוך בבקשת 'הליכוד' להכריז על ח"כ יפעת שאשא ביטון כ'מורדת' בעקבות הצטרפותה ל'תקווה חדשה', ובכך למנוע ממנה תקציב מימון מפלגות שנע סביב חמישה מיליון שקלים.

חשוב להדגיש: עבור הסיעות החרדיות בנימין נתניהו היה ונותר האפשרות הראשונה, אך ח"כים ב'יהדות התורה' כבר מכריזים ש"סער אינו פסול". ב'ש"ס' יו"ר המפלגה אריה דרעי הכריז היום: "'ש"ס' תומכת אך ורק בנתניהו לראשות הממשלה", מבלי לומר האם יילך איתו גם לבחירות חמישיות.

בינתיים, גדעון סער צריך בכל מקרה לגדל את כוחו בעמודת המנדטים כדי למנוע זליגת קולות חזרה ליריביו. הבוקר הודיע סער על חבירת ראש עיר ראשון לרשימתו: מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, חבר 'הליכוד' שנים ארוכות, שתמך בסער במהלך הבחירות המקדימות. גם ממלא מקום ראש עיריית אשדוד, גבי כנפו, הודיע על חבירה לסער.

בד בבד, גדעון סער ניסה לגמד את יריביו הפוליטיים מולם נלחם על אותם הקולות בערך, יאיר לפיד ונפתלי בנט: "'תקווה חדשה' זו החלופה השלטונית היחידה לשלטון נתניהו. כל השאר ניסו כבר הכל, ביחד ולחוד", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר