הקורונה, הסגר והחיסון

מנכ"ל משרד הבריאות: "אין באמת סגר; צריך יותר אכיפה"

הסגר שהוטל - אך לא מיושם • הזינוק בתחלואה החרדית ומה הקשר למוטציה? • החיסונים וההיענות החרדית • הערים החרדיות האדומות • ומתי לא נעטה מסכה? • מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
מפיק: איציק אוחנה (צילום: הלל רוזנברג)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, מסתכל על הרחוב הישראלי ומבין עד כמה הסגר שהממשלה החליטה עליו לא באמת מיושם, התחלואה מזנקת, הכלכלה קורסת והציבור לא מפנים את ההנחיות. בריאיון מיוחד לישי כהן הוא מדבר על הכל ומזהיר מהזינוק בתחלואה החרדית. צפו בריאיון המלא.

אני רוצה לפתוח ברשותך בנושא הסגר. הסתובבתי ברחובות בימים האחרונים, וחוץ ממספר חנויות הכול פתוח רגיל. אולי אנחנו מנסים לעבוד על עצמנו ולומר שיש סגר בזמן שזה לא נכון?

"קודם כל אני חושב שאנחנו לא מנסים לעבוד על עצמנו אלא אומרים במפורש שזה לא הסגר שאליו פיללנו. אני מחזיק בידי את הנתונים של התחלואה והתמותה של היממה האחרונה ורואה שישנה עליה עם כ-5,500 נדבקים חדשים, ולכן אנחנו ממש לא עובדים על עצמנו משום שיש נתונים, ולכן אני חושב שהסגר שמתקיים כרגע זה לא הסגר שאליו התכוון משרד הבריאות.

מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון

"זה לא סגר שדרכו נצליח להוריד את התחלואה, ובטח שלא בתוך שבועיים, בזמן הקצוב הזה שאושר בקבינט הקורונה".

אני שומע את הדברים ואומר לעצמי שבמצב הזה אנחנו גם נסבול שבועיים שבהם העסקים סגורים כי יש סוג של סגר ואז אחרי שבועיים יאשרו לנו סגר נוסף של שבועיים נוספים?

"אני חושב שהסגר במתכונתו הנוכחי בעצם פוגע במסחר בכל סוגיו, אבל מצד שני העבודה והלימודים נותרו כפי שהיו, מה שגורם לתנועתיות להישאר כפי שהייתה.

"אני חושב שלפי איך שזה נראה כעת אנחנו לא נראה ירידה במספר הנדבקים והחולים שמצבם קשה. אני גם סבור שצריכה להיות אכיפה משמעותית יותר, כי למשל כאן היכן שאני יושב אני שומע כמעט מידי יום שמתקיימות אירועים וחתונות בגני אירועים שסמוכים לכאן".

כשאתה שומע ורואה את האירועים האלו, מה אתה חושב?

"אני בעיקר מצר על כך וחושב בכעס מדוע אנחנו האזרחים אינם מסוגלים לאכוף על עצמם את ההנחיות, כפי שקורה בערים אחרות בעולם בערבות הדדית כחברה וכדאגה של אחד לשני. הרי ברגע שאנחנו לא שומרים על ההנחיות אנחנו מדביקים את המשפחה ואת המכרים שלנו".

אנחנו רואים את התחלואה מצד אחד ואת החיסונים מצד שני, אתה יותר מודאג בימים אלו או יותר אופטימי?

"אני גם וגם, משום שגם כעת החיסונים עדיין לא פעילים, אלא יתחילו לפעול רק לאחר החיסון של המנה השנייה בעוד 21 יום, ורק אז הוא יגן על המתחסנים, ולכן כרגע ישנה הגנה חלקית בלבד אחרי המנה הראשונה, מה שגורם לכך שיש צורך להמשיך ולשמור על הכללים".

מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון

האם אתה חושש מקריסת בתי החולים?

"בתי החולים לא קורסים, משום שיש לנו מערכות טובות בישראל, אבל החשש שלנו הוא מגרימת נזק לעבודה השוטפת של הצוות הרפואי שנאלץ לטפל בחולי קורונה במקום בפעילות השוטפת של ניתוחים וטיפול בחולים שאינם סובלים מקורונה".

נעבור למגזר החרדי. אחרי תקופה שבה הציבור החרדי היה בתחתית הטבלה, אנחנו רואים שוב עליה חדה מאד בתחלואה ובמקדם ההדבקה, האם יש לך הסבר למצב?

"אני לא יודע לומר מה קרה כאן, אבל ברור שהעלייה נובעת מחג החנוכה ומעריכת החתונות במגזר, ואת כל זה אנחנו רואים בנתונים של הערים שמובילות את התחלואה כמו ירושלים בשכונות החרדיות, בני ברק, אשדוד גם כן בשכונות החרדיות, מודיעין עילית, ביתר עילית וכו'".

אולי הדיבורים על 'חיסון עדר' השפיעו וגרמו לרפיון?

"ברור שיש רפיון בנושא השמירה על הכללים, יכול להיות שזה נובע באמת מהתחושה שהייתה שיש חיסון עדר, או שישנם שטענו שהמוטציה מבריטניה היא זאת שגרמה לתחלואה, דבר שאנחנו אגב לא יודעים לקבוע בשלב הזה, משום שיש לנו בסך הכול 6 מאומתים בלבד במוטציה".

בנושא החיסון אני חושב שאתה יכול להיות רגוע בכל מה שקשור לציבור החרדי...

"אכן. בנושא הזה אני רוצה להודות למנהיגי העדה שדיברו על זכות החיסון, אני אישית הייתי אצל הרב סילמן, ואני מאד שמח שהמגזר החרדי מצטרף לתמיכה בנושא החיסון בהשראת הרבנים והמנהיגים.

"תמיד ישנם חילוקי דעות ואנשים שמתנגדים לחיסונים, אבל צר לי שאנשים מתייחסים בצורה כזאת לחיסון בנושא כל כך רגיש ששיבש את החיים של כולנו בשנת 2020".

מתי הצעירים יוכלו להתחסן?

"לגבי צעירים עד גיל 16, אני מניח שרק לקראת הקיץ, משום שהחברות עדיין לא ביצעו ניסויים בגילאים הללו. לגבי שאר הצעירים, זה תלוי כמובן בנושא ההספקה".

מתי להערכתך כל זה יהיה מאחורינו ונוכל להסיר את המסכה?

"לגבי הסרת המסכה אני לא יודע, אני רק רוצה לומר שאם הציבור יבוא להתחסן למרות כל ההשמצות, ונגיע ל- 5,000,000 מתחסנים, לקראת פסח התחלואה תהיה פחותה בהרבה, כדי שנוכל להתחיל לחזור לחיים נורמליים".

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר