ציה ושוממה

סלונים: בית הכנסת נמכר בכ-11 אלף דולר בלבד

בית הכנסת ששימש את הקהילה החסידית של העיר סלונים - כיום בבלארוס - עומד שומם מאז השואה • כעת, לאחר 4 נסיונות מכירה נרכש בית הכנסת במחיר נמוך במיוחד (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
בית הכנסת סלונים, עומד שומם (צילום: ללא קרדיט)

סלונים, בלארוס: בית הכנסת ההיסטורי של העיר, שעומד שומם מאז השואה, נמכר במחיר נמוך יחסית של כ-11 אלף דולר.

העיר סלונים, כיום כאמור במדינת בלארוס, אכלסה במשך מאות שנים קהילה יהודית בת רבבות בתי אב. ממנה צמחה גם חסידות סלונים הנודעת. אך מאז פרוץ השואה, היה גורלה כשל קהילות יהודיות רבות באירופה.

בית הכנסת, שהוקם כבר בשנת 1642, שימש כחלק ממערכת הביצורים של העיר במסגרת התהפוכות הצבאיות הרבות שהיא עברה, כשסופחה בכל פעם למדינה אחרת.

במלחמת העולם השנייה, נטבחה כמעט כל אוכלוסייתה היהודית של העיר בידי הנאצים, אך חיל האוויר הגרמני לא פגע בבית הכנסת. לאחר השואה, הממשל הקומוניסטי השתמש במבנה כמפעל ריהוט.

המבנה אמנם הוחזר באופן רשמי לקהילה היהודית, שתכננה לשפץ אותו ולהקים בו מרכז מבקרים, אך לא הצליחה לגייס די תקציב מהעירייה - וכך כאמור מבנה בית הכנסת נמכר אתמול (שלישי), לאחר שבשנה זו נעשו מספר נסיונות כושלים למכור אותו.

יש לציין שבעיר סלונים הוקמה 'הכנסת אורחים', המיועדת לחסידים המגיעים להתפלל על קברי אדמו"רי סלונים. במקום יש בית מדרש, אש"ל ומקווה.

לפי אתר חדשות מקומי, היה זה לקוח פרטי שרכש את המתחם המתפרס על כ-600 מ"ר במכירה פומבית, בפחות מ-30,000 רובלים בלרוסים - שהם כ-11 אלף דולרים בלבד.

כחלק מחוזה המכירה, על הקונה לשפץ את המבנה במראהו המקורי עד 5 שנים מיום החתימה, כך שלפחות המבנה לא יהיה בסכנת קריסה.

יצויין שבמכירה הפומבית הראשונה בה הוצג הבניין למכירה, ביוני השנה, הוא הוצע תמורת כ-50,000 דולרים ולא נקנה בשל חוסר ביקוש. מסיבה זו צלל המחיר לשפל שכזה.

בית הכנסת, מזווית נוספת (צילום: slonves.by)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר