"משחקי כסאות" • צפו

דובאי, טירה - ובני ברק: המפלגות מתחילות לסגור קצוות

נתניהו נזכר במצביעים הערבים • סער מבטיח שלא יתן לו רוטציה • בנט וסמוטריץ' חושבים על פרידה • ודרעי, ליצמן וגפני יכולים לחייך • כתבנו הפוליטי רפאל כהן מסכם ב"משחקי כסאות" • צפו (חדשות)

רפאל כהן | כיכר השבת |
רפאל כהן ב"משחקי כסאות" (צילום: מולי הרשקוביץ, כיכר השבת )

ארבעה שבועות לסגירת הרשימות לכנסת, והמפלגות מתחילות להדק חגורות ולסגור קצוות. כתבנו הפוליטי רפאל כהן עושה סדר ומסכם ב"משחקי כסאות".

ב'ליכוד', ככל הנראה לא יגיע מפץ פוליטי משמעותי, והיא תהיה המפלגה הגדולה ביותר בכנסת הבאה ובהפרש ניכר, רה"מ בנימין נתניהו השיג השבוע את שני הדברים שחיפש:

• ביטול הבחירות המקדימות במפלגה, ושישה שיריונים כאוות נפשו.

• במקביל, נתניהו החל לפזול אל קהל שממנו חשש בעבר: החברה הערבית. רה"מ בטוח שהסכמי הסדרת היחסים שחתם יביאו לו מצביעים ערבים ואף נקב בהערכה של שני מנדטים.

• יריביו הפוליטיים יזכירו לו במהלך מסע הבחירות את הסרטון ההוא, מיום בחירות אחר: "שלטון הימין בסכנה, המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי".

• למרות מצב מפלגתו הדי בטוח, נתניהו רחוק מהקמת ממשלה בכנסת ה-24, כשהסקרים מנבאים לו מרחק של לפחות שלושה מנדטים מ-61 נדרשים.

מנגד יו"ר 'תקווה חדשה', גדעון סער, חידד את סלידתו מנתניהו, אולי בעקבות הגמגום ההוא בשבוע שעבר, והצהיר: לא אסכים לרוטציה עם ראש הממשלה הנוכחי.

"במשטר דמוקרטי זה לא לגיטימי, בעיניי, לזחול לממשלה שהסברת דקה קודם למה היא מביאה נזק למדינה. לכן הדבר הזה לא יקרה - לא כהונה מלאה, ולא רוטציה".

ב'ימינה' העניינים מתלהטים ונמצאים על סף פירוק:

• נפתלי בנט צופה בסקרים ורואה שבלי בצלאל סמוטריץ' הוא עולה באהדה הציבורית, וממשיך להתבצר בעמדתו שלא לתת ליריבו/חברו ארבעה מקומות בשמינייה הראשונה ברשימה.

• מנגד, סמוטריץ' נערך לריצה עצמאית, וכחלק מניסיונותיו מנסה לחבר תחתיו את 'הבית היהודי', זו שפעם הייתה ה-מפלגה של הציונות הדתית, לאחר שהרב רפי פרץ פרש.

הוא לא השקיע בשם המפלגה החדשה, אבל בנאומו שב ועקץ את בנט: "ציבוריות עוברת אמנם תהליכים, משתנה ומתעצבת - אבל היא לא מחליפה את ערכיה כמו גרביים.

השתדלתי להיות לויאלי, לפרגן ולהביט בעין טובה על חבריי ושותפיי, גם בתקופות קשות כשהיו מי מהם שנטשו, הפנו עורף ואז ביקשו לחזור".

בנט, שר הביטחון לשעבר, מעדיף לרוץ עם סמוטריץ' אבל בוחן ריצה משותפת עם שר הביטחון הנוכחי, בני גנץ, באיחוד רשימות בין 'ימינה' ל'כחול לבן'.

בדרך תוקף בנט חזיתית את נתניהו, דרעי וליצמן באשר לאכיפת הנחיות הקורונה: "אנחנו מחכים לשמוע מה הרב קנייבסקי, שאני מאוד מעריך אותו, אבל עם כל הכבוד - בסוף במדינת חוק יש חוק. בגלל העובדה שאין שם דוגמה אישית, אז כל אחד עושה מה שהוא רוצה".

לא מן הנמנע שבנט מבין שעבורו זה מהלך של "להיות או לחדול": או להישאר במפלגה דתית הקשורה ל'ליכוד' בקשרי עבותות, או לצאת לדרך עצמאית עם מפלגה כללית שביום טוב שווה גם 20 מנדטים ולהתחיל לחלום על מעבר דירה למעון ראש הממשלה בירושלים.

מבחינה מספרית חבירה של בנט לגנץ תרחיק את נתניהו משמעותית מהקמת ממשלה. גנץ, למוד האכזבות מנתניהו, לא יישב תחתיו, ואם בנט הולך לצעד כזה הרי הוא נכנס לקבוצת הפוליטיקאים שפוסלים את רה"מ, גם אם הוא לא יאמר את זה במילותיו.

במצב כזה, קשה לראות איך קבוצת המפלגות הזו לא זוכה לרוב, גם ללא 'מרצ' ו'הרשימה המשותפת'.

אם עוד מישהו חשב על איחוד חוזר של גנץ ולפיד, יו"ר 'כחול לבן' ביטל את זה בשתי מילים שכינה את יו"ר 'יש עתיד': "שונא אנשים".

מספר ימים אחר כך, ולפיד החזיר מכה משלו, כשהכריז על מצטרפת חדשה, השרה מירב כהן, עורקת נוספת מ'כחול לבן': "הגיעה העת שלפיד יוביל לשינוי המיוחל", קראה בהצהרתה המשותפת עם יו"ר מפלגתה החדשה.

לפיד, שלא יורד באף סקר מ-11 מנדטים, לא יוותר שוב על המקום הראשון אחרי התלאות שעבר עם גנץ. הוא מבחינתו עדיין חולם על קלף שיקפיץ אותו בעמודת המנדטים, אבל לא בטוח שהמחוזרת - ציפי לבני - יכולה להביא לו מספרים כאלו.

מישהו שכנראה כבר לא ימשיך איתו הוא משה יעלון, שנערך לריצה עצמאית. זה הרי בדיוק מה שחסר כעת לשמאל: מפלגה נוספת שתדשדש מתחת אחוז החסימה.

ב'אגודת ישראל', הקרע בין מאיר פרוש וישראל אייכלר ליעקב ליצמן התחרב, כשהשניים הודיעו ליו"ר 'דגל התורה' משה גפני כי כל סיכום בין שתי הסיעות צריך להיות מתואם איתם, כך שליצמן כבר לא מנהיג את סיעתו ביד רמה.

אם יש בשורה טובה שהמפלגות החרדיות קיבלו השבוע היא בדמות סקר מעניין של "המכון הישראלי לדמוקרטיה". מממצאיו עולה כי פחות מחצי מהישראלים יבחרו באותה מפלגה בה בחרו לפני תשעה חודשים.

'כחול לבן', למשל, מתרסקת ל-16% בלבד, 'הליכוד' במצב ביניים של 63% - אך מי שניצבות בראש הרשימה הן המפלגות החרדיות:

'ש"ס' זוכה ל-88% תמיכה, ו'יהדות התורה' בפסגה עם 93% אחוז.

נראה שההצבעה החרדית ממשיכה להיות יצוקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר