"השקפתי חרדית"

ראש עיריית חריש יצחק קשת ל'כיכר': "רציתי לתת לחילונים סוכריה"

לאחר הסערה שעורר, מתייצב ראש עיריית חריש, יצחק קשת, לראיון ב'כיכר', ומשיב על כל השאלות הקשות; קשת חושף את מאחורי הקלעים של החוק שעבר, וטווה את התוכניות שלו לעתיד חריש (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
יצחק קשת (צילום: הפייסבוק של עיריית חריש)

לאחר הסערה שעורר ראש עיריית חריש, יצחק קשת, בפתיחת בתי מסחר בשבת, כאשר הוא מעורר עליו את זעמם של הפוליטיקאים החרדיים ומנגד, זוכה לתשבחות על ידי יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, הוא מתראיין היום (חמישי) ל'כיכר השבת' ומציג את עמדתו.

לדבריו, החוק שעבר היה בהסכמת חבר 'המועצת' הגר"ש בעדני והגאון רבי שריאל רוזנברג, ורק חמישה אחוזים ממנו הוא שינה - כדי לרצות את החילונים בעיר, המהווים חמישים אחוזים מהתושבים.

עוד טען קשת, כי בהשקפתו הוא חרדי וכך הוא מחנך את ילדיו, ורק בזכותו יימנעו חילולי שבת בעיר, "אני בכלל כמו 'יוסלה קמצן קדוש'", מסביר קשת את חוסר האמון בדברים שאמר. ויש לו גם הסבר, על השינוי הדרסטי שחל בשנים האחרונות במראהו החיצוני - שהפך לפחות דתי.

(צילום: מתוך הפייסבוק של עיריית חריש)

הריאיון המלא

ל'כיכר השבת' נודע כי עורך הדין יצחק מירון יחד עם סגן השר אורי מקלב, היו באמצע לנסח לך את התקנות, אבל אתה מיהרת לאשר תקנות שפוגעות בשבת ויגרמו לחילולי שבת המוניים...

"אני הייתי אצל הרב שריאל רוזנברג (אב"ד בני ברק. ח"ב), וקיבלתי תשובה שלילית לגבי הנוסח שהיה בידי, הגעתי אליו עוד פעם, וביקשתי ממנו שהרב יגיד איך אפשר לסדר את זה, כאשר אני מבהיר שאני פתוח לשינויים.

"הם (מירון ומקלב. ח"ב) שמו את הדגש על הנושא של המרכולים והמסר שמעביר פתיחת מסחר בשבת. הלכתי וישבתי עם כל הסיעות ושמנו דגש על הנושא של המסחר וגם שינינו את הכל לפי ההדגשים של עורך הדין יצחק מירון, חיכיתי כל היום לתשובה ובסוף אמרו לי שלא יתנו יד לחוק כזה, כי בכל זאת יש פה חילולי שבת.

"הייתי מאוכזב מהכתף הקרה וביקשתי מהם שייתנו מכתב תמיכה בי - מהרבנים, היו טיוטות בינינו, אך בסוף לא הסכימו, כי חמישה אחוזים מתוך 95 אחוזים, לא היו כפי רצונם של הרבנים".

אתה באופן מעשי מאפשר חילול שבת בפרהסיה? האם מותר לאפשר חילול שבת אפילו קטן שבקטנים?

"החוק במדינת ישראל אומר שמותר לפתוח בתי עינוג ובתי קפה היכן שרוצים, זה החוק של מדינת ישראל, לפי הרבנים האשכנזיים, אני מחמיר ויש ערים הרבה יותר מקלים".

קשת מדגיש: "אם אני לא מעביר חוק כזה, כל העיר יכולה להיות פתוחה בשבת, אני בחוק שאישרתי, עצרתי 90 אחוזים מחילולי השבת בעיר, אני זכיתי שנעשה על ידי שמירת שבת".

כמה שומרי שבת יש בעיר חריש? רצית לרצות את החילונים?

"האוכלוסייה בחריש מתחלקת כך: 15 אחוזים חרדים, 35 אחוזים דתיים לאומיים ו-50 אחוזים חילוניים. אני לא רציתי לרצות את החילונים בעיר, רציתי לתת לחילונים את הסוכרייה הזו, כדי לא ליצור מלחמות, הרי אין שום עיר במדינת ישראל שהכל סגור".

ראינו אמש את השמחה הגדולה של התנועה הליברלית, איווט ליברמן ויאיר לפיד, לאחר שהחוק שלך אושר. הם טעו והקדימו את השמחה?

"האמת היא שבחוק המקורי שהיה אמור לעבור, היה מותר מסחר ומרכולים, ואני הקשבתי למקלב ושיניתי את החוק - מה שקרה עכשיו, לכולם יש את הטיוטה הראשונית, אבל לא יודעים שבשורה התחתונה אני הורדתי את החוק.

"אני יכול להגיד לליברמן שהשמחה שלו הייתה מוקדמת, גם שלו וגם של לפיד - אותם מעניין רק לעשות הון פוליטי על חשבוני, אך למעשה אני שמרתי על השבת והם מנצלים את הטאררם בתקשורת החרדית, כדי להרוויח הון".

היום, פרסמתי באתר 'כיכר השבת', כי אתה הבטחת שזה לא סוף פסוק, ואתה תטפל בצופרים ובתחבורה ציבורית בשבת...

בתגובתו לדברים, הוא לא יוצא בהצהרות ברורות, ואף שמע מבין השיטין כי הוא מתכוון לאסור תחבורה ציבורית בשבת. "לגבי מה שאמרתי על הצופרים", אומר קשת, "אמרתי שאני בא לפתור את הצופרים בשבת וכן לגבי תחבורה ציבורית, לא אמרתי שאני אפתח, אולי אני אחליט שלא אפתח, לא רוצה לחשוף מה אני הולך לעשות. מה שכן, הדרך שלי היא קודש".

יצחק, בעבר ראינו אותך עם זקן ארוך וכיפה שחורה וכעת עברת שינוי, אתה נראה שונה ממה שנכנסת לתפקיד. האם יש לזה סיבה מהותית, שינית כיוון?

"מי כמוך יודע שהסממנים החיצוניים זה שטויות, לצערי הרב, אכן שיניתי את לבושי וזאת כי יש סלידה מאנשים עם זקן ואם אתה רוצה לקרב אנשים אז אתה חייב להוריד סממנים שמפחידים אותם כמו הזקן ולכן הורדתי את המחסומים שלי וכעת יותר קל לי להגיע לקהלים רחבים יותר".

אנחנו רואים התארגנות ענקית של הציבור לקבלת שבת המונית, האם זה ירתיע אותך? האם זה קומץ קיצוני?

"תקשיב, זה לא כולם, אני מקבל אהדה גם בציבור החרדי, כולל רבנים חרדים, יש אנשים שמתסיסים את האנשים, ויש הרבה אנשים תמימים - שמקבלים את המכתב של מרן הגר"ח קנייבסקי וזהו, זה מבחינתם האמת. זה כואב לי. זה מזכיר לי את הסיפור של יוסל'ה קמצן קדוש, אני מרגיש כמו אותו יוסל'ה.

"אני מרגיש שאני שומר על השבת, ובניגוד לרבנים שאין להם אומץ, אני עם אומץ, לא רוצה לרצות אף אחד, מבחינתי, היום אני הולך. הרבנים - במקום להסתכל קדימה ולהנהיג הם מסתכלים אחורה מה הציבור חושב ובהתאם לכך מגבשים את הדעות שלהם. אני מנעתי חילולי שבת".

הציבור החרדי טוען, שאתה מתנכל אליו, יש דברים בגו?

"ממש לא, הציבור החרדי תומך ואוהב אותי. רק עכשיו מונחים אצלי תוכניות לבניית מוסדות חינוך בעשרה מיליוני שקלים, הציבור אוהב, יודע, מוקיר ומכבד אותי.

"יתרה מזאת, השקפת העולם שלי היא חרדית, אני מחנך את הילדים שלי חינוך חרדי; חיידרים ובתי ספר יש לי זכויות שעומדות מאחוריי ואני גם ניהלתי עמותה של מוכר שאינו רשמי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר