בסנאט האמריקאי

היום יחל משפט 'ההדחה' של דונלד טראמפ

היום יועמד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ למשפט על "הסתה להמרדה" שהביאה לדברי הדמוקרטים להתפרצות לקפיטול. עורכי דינו מכחישים וטוענים כי המשפט כנגד החוקה (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
טראמפ נפרד מהבית הלבן (צילום: הבית הלבן)

היום (שלישי) יוצא משפטו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ לדרך. מדובר במשפט מוזר לחלוטין, שכן במשפט דורשים מתנגדים "להדיח" אותו למרות שכבר סיים את כהונתו, דבר חסר תקדים וייתכן שאף לא מתאפשר על פי החוקה. טראמפ מואשם בליבוי האלימות שהביאה לפריצה לקפיטול ובסעיף "הסתה להמרדה".

סעיף האישום של טראמפ אושר בבית הנבחרים, שבו יש לדמוקרטים רוב, ימים אחדים אחרי הפריצה לקפיטול, אך עורכי דינו של הנשיא לשעבר טוענים כי הוא לא עודד אלימות מצד תומכיו וכי הוא אינו אחראי לפריצה לבניין.

הסיכוי שטראמפ יואשם אפסי, שכן במשפט ישמשו 100 הסנאטורים כחבר המושבעים ויצטרכו לפסוק אם טראמפ אחראי לאירועים האלימים. כדי להרשיעו יידרש רוב של שני שלישים, כלומר 67 סנאטורים, ומכיוון שבסנאט יש כעת תיקו 50-50 בין שתי המפלגות יזדקקו הדמוקרטים לתמיכתם של 17 רפובליקנים דבר שלא נראה כרגע סביר בעליל בשל העובדה שרובם מלבד חמישה הצביעו כנגד המשפט מראש.

מדובר למעשה, בכל מקרה בהרשעה סמלית בלבד וחסרת כל משמעות מעשית. לדברי הדמוקרטים המטרה היא למנוע ממנו חוקית את האפשרות להתמודד בבחירות לנשיאות ב-2024.

עורכי דינו של טראמפ טוענים כי הדמוקרטים אינם פועלים להשגת צדק אלא רק "ניסיון אנוכי של ההנהגה הדמוקרטית בבית הנבחרים לנצל את תחושות האימה והבלבול שהיכו באמריקנים מכל גוני הקשת הפוליטית כשראו את מראות ההרס בקפיטול".

צוות ההגנה טוען בתקציר ההגנה שהוגש הלילה, כי ההעמדה לדין היא "תיאטרון פוליטי", וכי טענות הדמוקרטים "אבסורדיות" ונועדו "להשתיק יריב פוליטי". לטענתם, הדברים שאמר טראמפ היו רק במובן מטאפורי שאינו מעודד אלימות, "בולט מאוד שבנאום שלו לא היה שום אזכור למרידה, התפרעות, פעולה פלילית או אלימות פיזית כלשהי או עידוד לכך", כתבו עורכי דינו של הנשיא לשעבר.

עצם פתיחת המשפט, תכניס את טראמפ לספרי ההיסטוריה כנשיא הראשון בתולדות ארה"ב שעמד למשפט הדחה פעמיים. כזכור, בשנה שעברה כבר זיכה אותו הסנאט לחלוטין בפרשת "אוקראינה גייט".

על פי הנהלים, המשפט ייפתח בארבע שעות דיון שבסיומן יצביעו הסנאטורים על השאלה אם עצם קיום המשפט תואם את החוקה לנוכח העובדה שמדובר במשפט לאחר סיום כהונתו של טראמפ. ביום רביעי יחלו 32 שעות של דיונים שבהם יציגו הצדדים את טיעוניהם. 16 שעות יוקצו לכל צד. ההערכה היא שהמשפט ייקח כמה שבועות.

טראמפ עצמו סירב להעיד במשפט, והוא לא יתייצב אליו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר