התרסקות ה'סנונית'

דו"ח המומחים: הסיבה לאסון - תופעה לא מוכרת

אחרי 4 חודשים: הוגש למפקד החיל דו"ח התרסקות המטוס שגבתה את חיי פרח טיס ומדריך טיסה בחיל האוויר • "תופעה שלא הייתה מוכרת בחיל לאורך שנות שירות המטוס" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
לווית ליהוא בן-בסה ז"ל (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, קיבל לידיו את ממצאי ומסקנות דו"ח המומחים, שדן בסיבות להתרקסות מטוס ה'סנונית' לפני כארבעה חודשים, התרסקות שגבתה את חיי מדריך הטיס רס"ן איתי זיידן ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן-בסה.

ממסקנות הדו״ח הסופי עולה כי התאונה נגרמה בסבירות גבוהה כתוצאה ממצב טיסה "בלתי נשלט" בשל הזדקרות (הפרעה בזרימת אוויר תקינה לכנף המטוס) תוך כדי פניה, בגובה נמוך, ממנו לא יכול או לא הספיק הצוות להיחלץ, לפני הפגיעה בקרקע.

צוות המומחים קבע כי חוסר היכרות עם הסיכון לאובדן שליטה בטיסה בגובה, בעת הזדקרות בפנייה במטוס ה'סנונית', לא זוהה במסגרת קליטת המטוס בחיל האוויר ובמהלך שנות שירותו בחיל וכתוצאה מכך, לא הכירו צוותי אוויר בטייסת ולא הוכשרו להתמודדות עם הסיכון. בנוסף היה חוסר במידע בספרות יצרן המטוס בנוגע לתופעת ההזדקרות שהצוות חווה בטיסה זו. צוות התחקיר ציין כי מבדיקה עם מתפעלים אחרים של המטוס בעולם, סיכון זה לא היה מוכר.
הממצאים מצביעים על כך, שבסבירות גבוהה מאוד התאונה לא נבעה בשל בעיה טכנית והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה.

מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי הדו״ח הסופי וקבע: "בסבירות גבוהה הסיבה הישירה לתאונה טמונה בתופעה שלא הייתה מוכרת בעולם ובחיל לאורך כעשרים שנות שירות של המטוס בו". נורקין הנחה על ביצוע מספר פעולות בהן בחינה וביצוע של ניהול סיכונים שיאפשר שולי בטיחות מתאימים בהטסת חניכים בבית הספר לטיסה, התאמת המבנה הארגוני של טייסת המיון לצורכי הטייסת ואתגריה, עדכון הספרות החילית וספרות הטייסת והכשרת צוותי האוויר ללמידה ולהבנה של התופעה שהתגלתה.

"צוות תחקיר המומחים הפך כל אבן וביצע חקירה מעמיקה ומורכבת על מנת להגיע לסיבה בגינה קרתה בסבירות גבוהה התאונה הקשה, לצורך חקירה זו ביצענו מספר טיסות ניסוי בארץ ובחו״ל, על גבי מטוס 'סנונית', שמטרתן הוכחת התופעה האווירודינמית שהתגלתה, כל תאונה הינה בת-מניעה והלקחים מתאונה זו יופקו בחיל, אני כואב את כאבן של משפחת זיידן ומשפחת בן-בסה היקרות ונמשיך ללוותן בהמשך הדרך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר