בכינוסה האחרון

אושר במחטף: חצי מיליארד ש"ח מענק לעצמאים

הכנסת אישרה הבוקר את חוק ההכרה בחיילי צבא דרום לבנון, ובתוכו כללה הסתייגות שלא קשורה לחוק וחשודה ככלכלת בחירות • שר האוצר כ"ץ: "בשורה גדולה" (חדשות בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

חמישה חברי כנסת בלבד נדרשו כדי לאשר כחצי מיליארד שקלים מענקים לעצמאים, בכינוסה האחרון של הכנסת ה-23, חמישה ימים לבחירות.

ההצבעה, שהייתה צפויה להתקיים בשעות הערב, התעכבה עד הבוקר, ובתום דיונים מרתוניים בוועדת השרים לחקיקה ולאחר הצבעת שרי הממשלה, ניתן האות להעלות את ההצבעה במליאה, בצורך של רוב רגיל. חמישה חברי כנסת שנכחו בכנסת באותה השעה אישרו ללא מתנגדים, והחוק עבר.

החוק שאושר הוא הכלל הענקת אות המערכה בלבנון גם לאנשי צבא דרום לבנון, חוק שיזם שר הביטחון בני גנץ, ששימש כמפקד יק"ל בימים ההם. אך לחוק זה הוכנסה הסתייגות, שלא קשורה כלל למהותו, ע"י שר האוצר ישראל כ"ץ.

האחרון ידע כי החוק שיאושר יהיה האחרון בכנסת הנוכחית, ורצה להעביר לפחות חלק מהתוכנית הכלכלית שנבלמה ע"י היועמ"ש ו'כחול לבן' בטענה שמדובר בכלכלת בחירות. לכן דרש כ"ץ להצמיד לאישור אות המערכה את עדכון הפיצויים למעסיקים בשנת 2021, שיהיה תואם לזה שהיה בשיא משבר הקורונה, ב-2020, לפיו החישוב יבוצע לפי השנה החלשה יותר מבחינת בעל העסק בשנת 2019 או 2018.

בשל הסבך המשפטי, דרשה יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, את אישור הממשלה ו-ועדת השרים לחקיקה או 50 ח"כים במליאה. לפיכך הצליח שר האוצר כ"ץ לכנס את ישיבת הממשלה במהלך הלילה, להשיג את תמיכת 'כחול לבן' וכך החוק עבר ברוב רגיל.

עלות ההצעה מוערכת ע"י כלכלני משרד האוצר בכחצי מיליארד ש"ח, ובדרג המקצועי במשרד אף החליטו להחרים את ישיבת הממשלה שעסקה בהצעה. סגן הממונה על התקציבים באוצר אף אמר אתמול בכנסת כי "לא התקיים דיון עדכני על הצעת שר האוצר".

שר האוצר, ישראל כ"ץ, מסר: "התיקון המהיר שיזמתי הוא בשורה גדולה שתאפשר לבעלי העסקים והעצמאים לקבל מענקים לפי השנה שבה הכנסותיהם היו גבוהות יותר, כפי שהיה עד כה, ולא לפי שנת 2019 בלבד. כפי שהבהרתי, לא אאפשר כל פגיעה בציבור העצמאים ובעלי העסקים אשר זקוקים להתגייסותנו המלאה בעת הזו של משבר לאומי, כפי שעשינו עד כה".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר: "אני וחברי 'כחול לבן' הוכחנו שאנחנו שמים את העצמאים מעל לפוליטיקה. לצד זאת, המזימה שר האוצר וראש הממשלה להעביר את חוק המענקים תוך דילוג על ועדת שרים לחקיקה והממשלה כשל. המהלך שרקמו אתמול הוא שלב נוסף במזימת אפריל שלהם ובניסיונות לפגוע בשלטון החוק במדינת ישראל תוך שימוש ציני בעצמאים ולוחמי צד"ל. אני מברך על כך שהצלחנו גם להעביר את חוק צד"ל, גם לסייע לעצמאים וגם לשמור על הדמוקרטיה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר