אוכלים בפסח

דיאטנית ממליצה: תזונת פסח הכי מומלצת

רוחמה פרנקל, דיאטנית יועצת משרד הבריאות למגזר החרדי טוענת ומפתיעה: "תזונת פסח היא הבריאה ביותר ומומלצת כל השנה". אלו ההמלצות לפסח ולכל השנה (חדשות בריאות)

רוחמה פרנקל | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בפסח יש מנהגים רבים והחמרות שונות, וכל אחד אוכל כמנהג אבותיו. אך המכנה המשותף הוא שבפסח כולנו אוכלים בעיקר מזונות גולמיים .המחמירים אף נמנעים לחלוטין מהמזונות המעובדים, כגון: אבקות מרק, קטשופ, מיונז, חטיפים, תפוציפס, שוקולד, משקאות מתוקים הגם שהם נושאים חותמת כשרות מהודרת . בפסח נכון לומר ש"המחמירים מרוויחים" גם בהיבט הבריאותי

הפרופסור רונית אנדוולט ראש אגף התזונה במשרד הבריאות: "ביסוס התזונה על צריכת מזון שלא עבר עיבוד או עבר עיבוד מינימלי, הינו כלל מפתח בהמלצות התזונתיות הלאומיות. רשימת המזונות שמרכיבים את התזונה הבסיסית בפסח הם גם אלו המומלצים לאכילה במהלך כל השנה והם: פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות לאוכלי קטניות, אגוזים וזרעים, שמן זית ולשלב ביצים, מוצרי חלב, דגים, הודו ועוף"

מי שרוצה להדר בבריאותו מומלץ שיבסס את התזונה על מזונות גולמיים שלא עברו עיבוד או שעבור עיבוד מינימלי גם במהלך כל השנה.

המחמירים מרוויחים. גם בריאות

בפסח יש מנהגים נוספים, שראוי לאמץ במהלך כל השנה למי שרוצה לשמור על בריאותו.

אוכלים בבית - בפסח נמנעים מאכילה בחוץ. ביסוס התזונה על בישול ביתי הוא אחד מהעקרונות של תזונה בריאה, גם במהלך כל השנה. כך אנו יודעים אילו חומרים הכנסנו לסיר ואנו גם שולטים על כמויות המלח, הסוכר והשמן.

לא אוכלים מצה שרויה - מצה רטובה ומפוררת דורשת פחות לעיסה ולכן גם משביעה פחות. המאכל שמייצג את המצה השרויה 'מצה ברי' עתיר שומן וטיגונים. נסו לוותר על מזונות מטוגנים והעדיפו אותם בבישול, אפיה או אידוי. אפשר גם הקפצה או טיגון קצר במעט שמן.

מכבדים אורחים בפירות ואגוזים - בשל המנהג שלא להתערב ולאכול אצל השני בפסח, אז נוהגים להגיש לאורחים כיבוד של פירות, אגוזים ושקדים. מומלץ לאמץ מנהג זה כל השנה ולהגיש לאורחים כיבוד בריא במקום חטיפים ושאר מזיקים.

מתבלים בתבלינים בסיסיים - בפסח נמנעים משימוש בתערובות ורטבים מוכנים, גם במהלך כל השנה מומלץ לתבל את המזון בתיבול בסיסי של שמן זית, לימון, מעט מלח ועשבי תיבול ולוותר על הרטבים המעובדים והתבלינים המעורבים.

אוכלים אגוזים ושקדים - מומלץ לאכול אגוזים ושקדים על בסיס יומי ולא רק בפסח. עדיף לקנות אותם כמו בפסח, שלמים בקליפתם, לא קלויים ולא מלוחים, כך האגוז שומר על ערכו התזונתי באופן מירבי.

אוכלים פירות טריים - בפסח נמנעים מקניה של רסק פירות מוכן, שימורי ליפתן וכו. צריכת פירות יומית מומלצת כחלק מתזונה בריאה ועדיף לצרוך פירות עונתיים במגוון צבעים שלא עברו עיבוד, כך הפירות שומרים על ערכם התזונתי באופן מיטבי.

מכינים מאפה ביתי - בפסח נוהגים לאכול מאפים ביתיים ולא קנויים. גם במהלך כל השנה, העדיפו עוגות ביתיות מחומרי גלם איכותיים. כך אתם שולטים גם על כמויות הסוכרים והשומנים. איכלו בכמות מתונה.

שותים מים - בפסח נמנעים ממשקאות קלים. מים הוא המשקה המומלץ ביותר במהלך כל השנה. בשבתות וחגים אפשר להכין מים חגיגיים בשילוב פלחי פירות צבעוניים או עם סודה.

אוכלים ביחד - בפסח כל המשפחה מסבה ביחד לסעודות החג כל יום. מומלץ במהלך כל השנה שההורים יאכלו ביחד עם הילדים ארוחות משותפות לפחות חלק מימות השבוע, ולא רק בשבתות וחגים. זה תורם לא רק לגיבוש המשפחתי אלא הוכח גם כבעל השפעה חיובית על הקניית הרגלי אכילה בריאה לילדים.

אוכלים בנחת בפסח לא ממהרים לשום מקום ויש זמן לאכול בנחת. אכילה בקצב איטי וללא הסחת דעת, כגון קריאת עיתון, האזנה לנייעס וכו תורמת לתחושת שובע מוקדמת, מאריכה את תחושת ההנאה מהאוכל ומפחיתה את הצורך באכילה של כמויות גדולות שעשויות לגרום לאכילת יתר.

לסיום, ידוע ממקורותינו שהמזון משפיע על הנפש, ולכן ניטול אחריות על מה שאנו אוכלים בפסח ובמהלך כל השנה ונאחל לעצמינו שבסיעתא דשמייא נצא מעבדות וההתמכרות למאכלים המזיקים לבריאותינו – לחרות של מאכלים המבריאים את הגוף והנפש. ברכת פסח כשר ושמח ובריאות איתנה.

הצעה לתפריט פסח. לא שרויה. בריא למהדרין

ארוחת בוקר:

מצה

גבינות עד 5%, חביתה או סלט ביצים, לבן או יוגורט לא מתוק

סלט ירקות עם שמן זית, קוביות אבוקדו

ארוחת צהריים:

מרק ירקות או מרק כתום או מרק עוף

דג אפוי או מבושל או עוף אפוי או קציצות הודו מבושלות או סטייק חזה עוף

מצה או פירה תפוא או פשטידת ירקות או בטטה אפויה

ירקות מבושלים או אפויים

ארוחת ערב:

בלינצס גבינה או שקשוקה או סלט טונה או פשטידת ירקות

סלט ירקות עם שמן זית

גבינה, לבן/יוגורט

מצה או בטטה אפויה או ציפס תפוא אפוי בתנור

ארוחות ביניים:

פירות טריים, סלט פירות, אגוזים ושקדים טבעיים

הערות:

שתיה: לשתות לפחות 12 כוסות מים. אפשר גם סודה ומשקאות חמים

לאוהבי המתוק, ניתן לאכול פרוסת עוגה ביתית או 2 עוגיות ביתיות, עשויות אגוזים או שקדים

התפריט מתאים לאנשים בריאים. אנשים עם בעיות בריאותיות צריכים להתייעץ עם דיאטנית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר