צפו

"ימינה" המליצה לנשיא על בנט; "יהדות התורה" על נתניהו

אחרי ימים ארוכים של לבטים, ודיונים דרמטיים במפלגה, הודיעו חברי 'ימינה' לנשיא המדינה ריבלין, כי מועמדם לראשות ממשלה הוא בנט. יהדות התורה המליצה על נתניהו • התיעוד מבית הנשיא (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ג בניסן תשפ"א | 05.04.21
(לע"מ. תמונה: Yonatan Sindel/Flash90)

נציגי מפלגת העבודה המליצו לפני זמן קצר (שני), בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין, להטיל עליאיר לפיד את מלאכת הרכבת הממשלה.

'כיכר השבת' מעביר בשידור חי את ההתייעצויות אצל הנשיא.

מעט לפניהם המליצו ראשי יהדות התורה, גפני, ליצמן, מקלב ופרוש, על בנימין נתניהו כמי שינסה להרכיב את הממשלה הבאה.

"כל השנים הלכנו עם הציבור המסורתי שנמצא בליכוד, ובגלל שהציבור הזה נמצא בליכוד אנחנו תומכים במועמד הליכוד בנימין נתניהו, אם היה מועמד אחר בליכוד היינו תומכים בו", הסביר גפני.

יו"ר יהדות התורה הוסיף: "לא נטשנו את הציבור הזה אף פעם ולא ננטוש אותו וגם הציבור הזה לא נוטש אותנו, ראינו את זה בייתר שאת בתקופת הקורונה, כשהשמיצו אותנו מבוקר עד ערב".

כאשר נשיא המדינה הקשה "איך נתניהו יצליח להרכיב?", השיב משה גפני: "נתפלל".

דבריהם של גפני ומקלב לנשיא (צילום: לע"מ / מתוך ערוץ הכנסת)

שר השיכון יעקב ליצמן אמר לנשיא, כי הוא מצטרף לדברי גפני. "אכן אנו ביהדות התורה ממליצים על רה”מ נתניהו להרכבת הממשלה הבאה".

"במערכת הבחירות האחרונה הפכנו, הציבור החרדי, למוקד הסתה מצד פוליטיקאים שונים באופן הכי חמור ובוטה. עד כדי כך שאחד מראשי המפלגות קרא לזרוק אותנו למזבלות".

ליצמן הדגיש: "מצופה ממך כנשיא המדינה לגנות קריאות אלו ולצאת נגד זה, כי להסתה יש מחיר וזה מסוכן. רק הבוקר שמענו על בית כנסת שהוצת בבני ברק, וזו תוצאה ישירה של ההסתה הזו".

סגן השר אורי מקלב אמר לנשיא המדינה ריבלין: "אתה פעלת נמרצות להקמת ממשלת אחדות, וזה לא צלח אולי כי אתה הנשיא לא ליווית את זה אחר כך. אנחנו מבקשים ממך שבאותה נמרצות תפעל להקים ממשלת אחדות ימנית".

"רוב העם רוצה ממשלה ימנית", הזכיר מקלב, "אף אחת מהפלגות שהיו פה לא הצביעו עבורך (לנשיאות); רק אנחנו, כולנו, בחרנו בך. אפשר לפעול בדבר הזה, גם אם אתה נשיא של כולם. חכם יכול להפר נדרים, אתה מבין את טיב הפוליטיקה ואתה יכול להפר את הנדרים של ראשי מפלגות שהתחייבו לא לשבת עם נתניהו".

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

קודם לכן, מפלגת ימינה, שעיני המערכת הפוליטית כולה היו נשואות אליה בימים האחרונים, הודיעה על הכרעתה בשלב ההמלצות במשכן הנשיא: לא על נתניהו ולא על לפיד, אלא על יו"ר התנועה ח"כ נפתלי בנט, כמי שירכיב את הממשלה.

ח"כ איילת שקד הסבירה: "למרות שיש לבנט מספר ממליצים נמוך, בנט הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה; ראש ממשלת ישראל צריך להיות איש ימין. אנו מבקשים סבב התייעצות נוסף לאחר 28 הימים, כשהמועמד הראשון ייכשל".

הנשיא הקשה "תשכנעו אותי איך יש לבנט את מירב הסיכויים, כשיש לו שבעה ממליצים?", שקד השיבה "אם המפלגות האחרות היו גמישות יותר, היה ניתן להקים ממשלה יציבה" וריבלין הוסיף: "יכול להיות שאעביר את המנדט לכנסת אם הראשון יכשל".

שקד, בדבריה לנשיא ריבלין (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

נכון לעכשיו, נתניהו צפוי להוביל בקרב ההמלצות 52-45, על פני לפיד, לאחר שסיעת חד"ש הודיעה כי לא תמליץ על איש, וכעת נראה כי סיעת תע"ל של ח"כ אחמד טיבי תקבע למי מהשניים יש יותר ממליצים.

החל משעות הבוקר, המערכת הפוליטית בנקודת הכרעה, בבית האזרח מספר אחת: הנשיא ראובן ריבלין מקבל בשעות האחרונות משלחות מכלל המפלגות ליום התייעצויות מרוכז, ולאחריו - בשלישי או ברביעי - יחליט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה.

בפתח הפגישה עם נציגי הליכוד, עמם נפגש ראשונים, אמר ‏ריבלין: "השיקול המרכזי שינחה אותי, הוא הטלת התפקיד על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה".

השר אמיר אוחנה הסביר לו את ההמלצה על היו"ר, נתניהו, ואמר: "חרף כל הלחצים והסיקור המוטה, הליכוד קיבל יותר ממיליון קולות של אזרחי ישראל. יחד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר שנתניהו יקבל כאן היום - הוא הופך למועמד שסיכוייו להקים ממשלה שתשקף את רצון הציבור הם הטובים ביותר".

כאשר הנשיא תהה: "מה אגיד למפלגות שיאמרו שיותר אנשים הצביעו נגד נתניהו כראש ממשלה? אתה מבחין בין אנשים שהצביעו לכאן או לכאן?", השיב אוחנה כי "השאלה שהוצבה לבוחרים היא בעד מי אתם בוחרים, ולא נגד מי".

בשלב זה הוסיף הנשיא ושאל "שאלה לא פשוטה", כלשונו: "ייתכן שיגיעו לידי מצב שיקולים נוספים להרכבת הממשלה, ובהם שיקולים ערכיים - שאני לא יודע אם לנשיא יש סמכות לשקול אותם או שהם קשורים לבית המשפט העליון. האם יש לכם מועמד אלטרנטיבי, אם השיקולים ימנעו ממנו להרכיב ממשלה?".

הנציגים השיבו בשלילה, ואוחנה אמר: "באתי מבית המשפט המחוזי. לא התבקשתי להגיע לשם, באתי כדי לעמוד לצד האמת והצדק". בתגובה, אמר ריבלין: "אתה אומר את זה בשם עצמך, לא לשולחן הזה".

בהמשך המליצו נציגי 'יש עתיד', כצפוי, על היו"ר יאיר לפיד כמי שיש לתת לידיו את המנדט להרכיב את הממשלה, ובשיחתם עמו אמר להם ריבלין: "אני לא רואה איזושהי דרך שבה אפשר להקים ממשלה. העם בישראל צריך להיות מודאג מכך שניגרר לבחירות חמישיות".

בתורם, נציגי סיעת ש"ס, מיכאל מלכיאלי, יעקב מרגי ויואב בן צור, המליצו בפני הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, כפי שנימק ח"כ מלכיאלי: "ש"ס התחייבה ללכת רק עם נתניהו, והליכוד התחייבה שתיקח אותנו לכל ממשלה. גם אם עכשיו זה לא נראה שיש 65 תומכים לנתניהו, אם תטיל עליו את המנדט תימצא הדרך לכך".

הנשיא ניסה לשאול האם יש אלטרנטיבה אחרת, אך נציגי ש"ס שבו על עמדתם כי רק נתניהו הוא מועמדם לראשות הממשלה. "לא תהיה ממשלה יציבה שנתניהו לא העומד בראשה", אמרו הח"כים.

כאשר יואב בן צור נשאל, לאחר הפגישה, מה תעשה ש"ס אם נתניהו יקבל את המנדט ויכשל, השיב: "לא נראה לי שנגיע ל-21 הימים".

יצוין, כי על פי החוק, מחויב הנשיא להטיל את המנדט על אחד מחברי הכנסת לסבב אחד, ואחריו יכול להחזיר את המנדט ישירות לכנסת או להטיל על מועמד נוסף ורק לאחר מכן להחזיר את המנדט לכנסת. אם לא תורכב ממשלה 21 ימים מרגע שחוזר המנדט לכנסת, היא תפוזר ותוכרזנה מיידית בחירות לכנסת ה-25.

מהלך זה - של העברת המנדט מכישלון הח"כ הראשון ישירות לכנסת - לא היה מעולם, אבל הנשיא שוקל זאת ברצינות, בשל המצב הפוליטי המורכב שיצרו תוצאות הבחירות.

בגלל החשש מהחלטה זו של הנשיא, בשני הגושים - תומכי נתניהו ומתנגדיו - שואפים לקבל ראשונים את המנדט, ובכך למנוע מהגוש הנגדי להרכיב ממשלה.

בימין יש לבנימין נתניהו 52 ממליצים בטוחים, ו-11 "על הגדר": מפלגות הליכוד (30), ש"ס (9), יהדות התורה (7) והציונות הדתית (6) כבר הודיעו כי ימליצו על בנימין נתניהו.

אצל מתנגדי נתניהו התמונה מורכבת יותר: ליאיר לפיד יש 45 ממליצים בטוחים. 'יש עתיד' (17), 'כחול לבן' (8). 'העבודה' (7), 'ישראל ביתנו' (7) ו'מרצ' (6). אליהם מצטרפים עוד 23 "מתנדנדים": 'תקווה חדשה' (6), 'הרשימה המשותפת' (6), וכן 'ימינה' ו'רע"מ' שעדיין נמצאות באמצע הפוליטי.

בגוש מתנגדי נתניהו קיימו דיונים אל תוך הלילה האם להטיל את ההמלצה פה אחד על נפתלי בנט, כדי להוביל את הנשיא להעניק לו את המנדט, ובכך להביא להקמת ממשלה פריטטית בה יחס ימינה, תקווה חדשה וכחול לבן זהה למפלגות השמאל שתרכבנה אותה. בלשכת יו"ר יש עתיד רוצים הבהרה מפורשת מבנט שלא ללכת עם נתניהו, כדי למנוע את פספוס המנדט.

נותר רק להמתין ולראות, האם לפיד יצליח לגייס רוב של ממליצים לעומת נתניהו - וכן האם הנשיא יכריע על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה - לפי מספר הממליצים הגבוה, כפי שהיה נהוג עד היום - או לבעל הסיכויים הרב ביותר להרכיב את הממשלה הבאה, כפי שהתבטא הנשיא.

צפו בשידור החי

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר