יוזמה חדשה

ממחנה הריכוז לכנסת: התנ"ך ששרד את השואה

בתנ"ך נדיר בן 130 שנה ששרד את השואה, יוקרא היום לראשונה בישיבת הפתיחה החגיגית של הכנסת ה-24 מזמור התהילים • התנ"ך המדובר יהיה הראשון במסורת חדשה שיזם יו"ר הכנסת (בארץ)

התנ"ך המדובר (צילום: דוברות הכנסת)

תנ"ך נדיר בן 130 שנה ששרד את השואה ושימש את המשורר יצחק יחיאל קצנלסון, מחבר הספרים, 'חמש שנים על מיכאל' ו'מה יפים הלילות בכנען', בזמן שלימד תנ"ך בסתר במחנה הריכוז.

התנ"ך המדובר יהיה הראשון במסורת חדשה שיזם יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין ובמסגרתה בטקסי ההשבעה יוקרא פרק תהלים מתוך ספר בעל חשיבות היסטורית.

לקראת ישיבת הפתיחה החגיגית של הכנסת ה 24, יוקרא לראשונה מזמור התהלים שלפני ההשבעה במליאה, מתוך ספר תנ"ך בעל חשיבות היסטורית. על פי חוק הכנסת, בסדר יומה של ישיבת כנסת חדשה והשבעת חברי הכנסת החדשים, מוקרא במליאה יחד עם הקטעים מתוך ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, מזמור קכ"ב בתהלים.

לרגל הסמיכות בשנה זו של ההשבעה ליום הזיכרון לשואה ולגבורה, נבחר ספר תנ"ך מיוחד בן 130 שנה, ששימש כאמור את איש הספרות והמחנך, יצחק יחיאל קצנלסון ללימוד תנ"ך בקרב קבוצות במחנה הריכוז וויטל שבצרפת. ספר התנ"ך הושאל אל הכנסת לצורך הטקס מארכיון מוזיאון בית לוחמי הגטאות הקרוי על שמו של קצלנסון.

יצחק יחיאל קצנלסון, משורר, סופר, מחזאי ומחנך, אשר הקים שם רשת בתי ספר עבריים, כונה 'מקונן השואה' וידוע בשיריו 'חמש שנים על מיכאל', 'מה יפים הלילות בכנען'. במחנה הריכוז 'ויטל' בצרפת, גם במצבים הקשים והבלתי אנושיים, העביר קצלנסון ליושבי המחנה שיעורים בספר התנ"ך בן ה-130 שנה, שהיה שייך לידידתו במחנה, רות אדלר שקיבלה את הספר מדודה עם הקדשה אישית, טרם גירושה מלונדון אל המחנה.

על גב ספר התנ"ך, מתנוססת חתימתם של הגרמנים המאשרים את "כשרותו"geprft - נבדק. את לימוד התנ"ך של קצלנסון במחנה ויטל, תיארה רות אדלר: "ירדנו לפארק שבמחנה ואז הוא הקריא לפנינו את חזון "העצמות היבשות". איזו קריאה הייתה זאת! וכך התפתחה ידידות עמוקה. כל יום בין 14.00 ל-15.00 היינו לומדים בחדרו תנ"ך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר