תהיה הרשעה?

משפט נתניהו וחקירת דרעי: הפרשן המשפטי בריאיון מיוחד

שלב ההוכחות במשפט נתניהו; הסיכוי להרשעה; עד מתי ניתן להגיע ל'הסדר טיעון'; תיק אריה דרעי והטענות שהפך ל'שופר' • הפרשן המשפטי, אביעד גליקמן, בריאיון לישי כהן באולפן 'כיכר' (אקטואלי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מפיק: איציק אוחנה. ניהול אולפן: מולי הרשקוביץ )

בבית משפט המחוזי בירושלים נפתח השבוע שלב ההוכחות במשפט ראש הממשלה, בנימין נתניהו. שלושה דיונים עמוסים בעדות אילן ישועה, עורך אתר וואלה לשעבר. הפרשן המשפטי של 'חדשות 13', אביעד גליקמן, התארח באולפן 'כיכר השבת' והתייחס לדיונים הראשונים במשפט, הטענות שהפך ל'שופר' של הפרקליטות ותיק אריה דרעי. צפו בריאיון המלא.

אנחנו אחרי שלשה דיונים בבית המשפט, מה למדת משלושת הימים הללו?

"כמה דברים. אתה למד על ההשתלטות לכאורה של משפחת נתניהו על אתר וואלה, השתלטות שבאה לידי ביטוי בבחירת העורכים והכתבים שלא יעלו כתבות נגד ראש הממשלה, ועדיין יש נקודה אחת שאין עדות ישירה שמשפחת נתניהו פנו אליו, בשביל זה יש את ניר חפץ הוא יספק את הקשר בין נתניהו לאלוביץ' שנתניהו הוא זה שהפעיל את אלוביץ'".

ועדיין מציגים מקורבי ראש ההמשלה כותרות נוראיות נגד ראש הממשלה בערב יום הבחירות למרות מה שאומר אילן ישועה ואומרים יכול להיות שהיו בקשות לגיטימיות, אבל מכאן ועד להשתלטות על האתר, איפה זה ואיפה זה?

"וודאי שהיו כותרות שליליות, זה לא אתר שהיה כולו שבוי והוא היה צריך להראות לפחות למראית עין שלא, אבל אם תיקח את כל השנים ואת כל הכותרות, שסיקורים שליליים יורדים לתחתית העמוד, זה ממש השתלטות על אתר וואלה".

אתה חושב שהפרקליטות תצליח להוכיח דרך ניר חפץ ואחרים שאלו היו דרישות של ראש הממשלה עצמו ורעייתו?

"קל זה לא יהיה. הם צריכים להוכיח פה שני דברים א. שראש הממשלה אחראי להשתלטות, ב. שהוא נתן בעד זה הטבות, אני חושב שיש לפרקליטות תיק חזק, עם העדויות של עדי המדינה הם כן יצליחו להוכיח בסופו של דבר".

אומר נתניהו שזה תקדים בכל העולם שסיקור אוהד הופך לשוחד

"צריך להבין זה לא סיקור אוהד, זה השתלטות על אתר".

עיתונאי אביעד גליקמן בריאיון לישי כהן

במסיבת עיתונאים אמר נתניהו שיש כאן הפיכה שלטונית הפרקליטות הולכת לו על הראש נטו כי הם רוצים להפיל את ראש הממשלה מהימין

"האמירות של ראש הממשלה הם נועדו להלך אימים גם על התביעה גם על השופטים, וברור שזה משפיע הוא ראש ממשלה, הוא השתמש בשמה של ליאת בן ארי ברור שזה חודר את השריון".

אתה חושב שהנאום של ליאת בן ארי היה לשופטים או לציבור? כי היה נראה שלא פחות ממה שהיא רוצה לדבר בבית המשפט היא רוצה שהציבור יקבל את המסר שלה

"בוודאי שיש חשיבות לנאום פתיחה גם לציבור, אני חושב שהנאום דובר לשופטים כך נראה נאום פתיחה במשפט כזה מורכב".

אתה חושב שמנדלבליט יבקש מנתניהו לצאת לנבצרות?

"אני חושב שבמצב הנוכחי לא, צריך עוד צעד, להוציא לנבצרות ובמיוחד אחרי בחירות שנתניהו קיבל שלושים מנדטים גם היועץ המשפטי לא יכול להתעלם מזה, באופן אישי אני חושב שמזמן הוא היה צריך לצאת לנבצרות".

יש לך הערכה איך תיק 4000 יגמר?

"אני משער שתהיה פה הרשעה".

עסקת טיעון?

"בלי עבודות שירות אני לא רואה את זה קורה אבל הכל יכול לקרות, הדלת פתוחה גם עוד שנה או שנתיים וגם רגע לפני פסק הדין להגיע לעסקת טיעון, אבל אני משער שאם תהיה עסקת טיעון זה בחודשים הקרובים".

בפרשיית אריה דרעי היועץ המשפטי צריך תכף לקבל את ההחלטה, אתה יודע לאן זה הולך?

"אמורה להיות ישיבה שבוע הבא ואז אני אהיה יותר חכם".

אתה רואה סיכוי לכתב אישום על אריה דרעי?

"כן, אבל יש גם סיכוי שלא, אני חושב שאם בזמנו היועץ היה יודע שככה זה יגמר הוא לא היה פותח בחקירה, שי ניצן בזמנו חשב שיש פה תיק גדול גם אם זה לא שוחד ומהתיק הגדול הזה נשאר משהו מינורי אבל גם על כתב אישום הכי מינורי הוא יצטרך להתפטר מהממשל וזה גם שיקול אצל היועץ תהיה פה החלטה הפרקליטות כן רוצה להגיש אצל היועץ יותר מסויגים".

אין פה עינוי דין של השר דרעי?

"אין שום ספק שיש פה עינו דין ואחד החולאים שבפרקליטות צריכים לשפר זה את הזמן הממושך הזה שעובר מפתיחת החקירה ועד לקבלת ההחלטה, אף אחד לא צריך לחכות חמש שנים עד שיטפלו בעניינו".

כהונת מנדלבליט הולכת להסתיים מה חוות דעתך עליו?

"אני חושב שהוא איש הגון וישר האמת חשובה לו וזה מה שהוא עושה.

מציק לך שבימין מציגים אותך שוב ושוב כדובר הפרקליטות?

"ברור שזה מציק".

השאלה המרכזית היא מתי מתחת ביקורת על הפרקליטות?

"שצריך למתוח ביקורת אני מותח ביקורת".

מתי בשנה האחרונה מתחת ביקורת על הפרקליטות כמו שמתחת על אחרים?

"אני לא מחפש דווקא למתוח ביקורת, ברגע שיש מקרים שאני חושב שהפרקליטות לא נהגה כראוי לדוגמא: ליאת בן ארי שלא הייתה בשימוע אני חושב שזו טעות מאוד חמורה שלה, קח את פרשת אפי נווה אני חושב שנעשו שם דברים שלט היו צריכים להיעשות, הפרקליטות היא לא מושלמת אבל בטח שלא הדמות שמייצרים לה ובטח שהיא לא תופרת תיקים, היא גוף אחראי שיש שם אנשים טובים והגונים שגם טועים לפעמים".

אתה רואה דרך להשיב את אמון הציבור? מחצית מהציבור בישראל חושבת שהפרקליטות תופרת תיקים, צריך את אמון הציבור

"וודאי שצריך, אבל ברגע שיש לך ראש ממשלה שמתבטא כמו שראינו.. זה מה ששובר את אמון הציבור שהוא מדבר על הפיכה שלטונית ועל תיקים תפורים איך אתה רוצה שיהיה אמון הציבור? אם הוא יורשע בסופו של דבר מה יגידו? שגם השופטים הצטרפו ושזה משחק מכור..".

הציבור עושה אחד ועוד אחד, הוא לוקח לדוגמא את הדוגמא עם אלוביץ' בתוך החדר הסגור שביקשו ממנו להעיד נגד נתניהו, הוא לוקח את איך שחילצו את עדותו, לחצים שהפעילו שם ולא נפרט.. אז הוא עושה אחד ועוד אחד ואומר הם סימנו מטרה

"עדי מדינה זה לא מחזה נעים, יושבים בחדר חקירות ומשתמשים באמירות מסוימות, להגיד לך שהכל מושלם- לא אבל כל מה שעשו עם זה הגזימו והפריזו, נעשו אמצעים לגיטימיים, עדי המדינה חתמו על הסכם עדי מדינה כי זה לגיטימי, יכול להיות שיש פה ושם תרגיל שהוא מסריח אבל בתמונה הכוללת הכל נעשה בדיוק לפי החוק, אני יכול להגיד לך שבתיקים של עבריינים עושים דברים הרבה יותר גרועים..".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר