המשפחות מתרגשות

ארכיון המדינה חושף: מסמכים חדשים ממלחמת העצמאות

73 שנים אחרי, ארכיון המדינה חושף מסמכים חדשים ממלחמת העצמאות, שהאירו את סיפורי הנופלים. אחת מקרובי הנופלים שפורסמו אודותיו עדויות בריאיון ל'כיכר השבת' (בארץ)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: סולטן קלוגר, לע"מ)

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, 73 שנים לאחר סיומה של מלחמת העצמאות, נמצאו במרתפי ארכיון המדינה מסמכים שלא התפרסמו עד היום.

המסמכים שמכילים ברובם דו"חות של המשטרה הבריטית לאחר נפילתם של לוחמים, שופכים אור על שאלות רבות שנשארו פתוחות אצל משפחות ששכלו את יקיריהם במלחמה.

מי ששם את ידו על האוצר ההיסטורי, הוא אלחנן רחמים, שמשמש כמרכז פרויקט חשיפת חומרי משטרת המנדט. בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר אלחנן כי "בתקופה האחרונה התחלנו בארכיון לרשום את תיקי משטרת היישובים העבריים שהיו סגורים במשך עשרות שנים".

"כשעברנו על החומרים", הוא מספר, "גילינו מסמכים המספרים על נוטרים שנהרגו או נפצעו בתקריות שונות בימי המרד הערבי ומלחמת העצמאות ויצרנו קשר עם משפחות הנופלים שהתרגשו לגלות פרטים חדשים אודות יקיריהם שנפלו".

אחד מהנופלים עליהם נמצאו מסמכים, היה אריה דרוק, שנפל בכ"ז בניסן תרצ"ט (16.4.1939). אריה שימש כמאבטח שיירה שעבדה בנטיעות באזור צפון הארץ, ובעקבות מארב שהציבו לו תושבים ערביים, הוא וחברו נהרגו.

דוח המשטרה הבריטית על מותו של דרוק (ארכיון המדינה)

פרחה פלד, אחייניתו של אריה דרוק, מספרת בשיחה עם 'כיכר השבת' על הגילויים החדשים: "בעדויות שפורסמו נוספו פרטים נוספים. אני לא ידעתי שהוא ליווה את הקבוצה של העובדים בתור נוטר. אני חשבתי שהוא היה חלק מהקבוצה, והוא באמת היה חלק מהקבוצה, אבל התפקיד שלו היה באותו יום של מאבטח מה שנקרא היום". פרחה אומרת כי אולי דווקא בגלל ששימש כשומר, מצא את מותו. "אני לא יודעת אם בגלל זה זה היה הגורל שלו".

לפי סיפורה של פרחה, עד שאלחנן טלפן אליה בחול המועד פסח עם הגילויים החדשים, היא ידעה רק כי הוא נפל במהלך נסיעה, נהרג ונקבר. אלא שכעת, הופתעה כי לפי דוחות המשטרה הבריטית, התקיים ניסיון למצוא את המתנקשים.

"לא הכרנו את הודעת ההשתתפות בצער של המשטרה הבריטית, זה חדש לנו, מעולם לא ראינו את העדויות, הכל היו סיפורים בעל פה".

הודעת הניחומים שהוציאה המשטרה למשפחתו של אריה דרוק (ארכיון המדינה)

בדו"ח שהתפרסם נכתב כי למחרת הרצח "כלבי המשטרה עקבו אחרי השביל לכפר 'אל מוג'דיל' (היום מגדל העמק), בו סומנו ארבעה בתים וכמה חשודים נעצרו, קנס בגובה 500 לירות הוטל על תושבי הכפר". פרחה אומרת כי היא מרגישה שחסר חלק בפאזל - מי היו אותם מתנקשים?

"אין פה אשמים שהועמדו לדין ושילמו מחיר מעבר לכסף הזה", היא אומרת, "חסר לי פה, חסרים לי פה החלק הזה, סוף הסאגה הזו. וזה עוד מעבר לצער שהדוד שלי לא זכה לשאת אישה ולהקים משפחה בישראל כמו שהאחיות שלו כן זכו, דבר מצער בפני עצמו. היו יכולים להיות לי פה עוד כמה בני דודים...".

חוץ מדרוק, מצא אלחנן עוד דוחות רבים. אחד מהם הוא מנחם שמושקין, שנהרג בי"ד באדר א' תש"ח (24.2.1948). מנחם ליווה את השיירות לטבריה. ערביי הכפר הערבי לוביה חסמו את הדרך לטבריה. באותו זמן, הוחרם משוריין שיצא לאבטח את הדרך. למרות עייפותו של מנחם, הצטרף לקבוצת בחורים מיבנאל לליווי מכונית נוסעים לטבריה ובאותה פעולה נפגע בלבו ונפל.

הדו"ח באנגלית אודות נפילת שמושקין (ארכיון המדינה)

לאחר המקרה, פרסמה המשטרה הבריטית דו"ח על נפילתו. "זה מאוד נדיר שהבריטים מוציאים גם דו"ח בעברית", אומר אלחנן.

ה-'דו"ח הנדיר' אודות נפילת שמושקין (ארכיון המדינה)
הודעה שיצאה למשפחתו של שמושקין (ארכיון המדינה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר