טקס יום הזיכרון

הנשיא ריבלין: "מדינת ישראל איננה מובנת מאליה"

בטקס הפותח את יום הזיכרון, נאמו נשיא המדינה והרמטכ"ל • עבור ריבלין, היה זה נאומו האחרון, וההתרגשות ניכרה על פניו • כוכבי דיבר על רחל אמנו ועל אם מקיבוץ דברת ששכלה את שני בניה (חדשות)

חיילי צה"ל בטקס ברחבת הכותל המערבי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נפתח הערב (שלישי), עם צפירה בת דקה, בטקס ברחבת הכותל המערבי בהשתתפות משתתפות שכולות, נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, שרים וחברי כנסת.

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, שזר בנאומו קשר לשלוש אמהות - רחל אמנו, נחמה ישראלי ז"ל ו"אם לא ידועה", כל אם ישראלית. בנאומו, המלא בפסוקים ובהקשרים דתיים, סיפר הרמטכ"ל על רחל אמנו, שזכתה שבניה יתיישבו בארץ ישראל, אך לא זכתה להשתקע בה בעצמה, ומולה הציב את נחמה ישראלי ז"ל, שעלתה ארצה מפולין הספוגה בדם היהודים בימי השואה, שכלה את שני בניה במלחמת יום הכיפורים ונפטרה בשיבה טובה לפני כחצי שנה. כוכבי סיים את נאומו במשפט שישראלי ז"ל אמרה: "אם אין ערך לְמה לתת את החיים, אז לחיים אין ערך". לאחריהן סיפר כוכבי על האם השלישית, כל ישראלית, "חילונית ודתייה", שמיישבת את ישראל וממשיכה את תקומת העם היהודי בארצו.

בדבריו, הדגיש כוכבי את החשיבות בתקומת ישראל, בימים שלאחר השואה: "מסע חזרתו של עם ישראל לארצו הוא אירוע חסר תקדים בתולדות העמים, גם אם הדור הנוכחי רואה במדינה דבר טבעי. אנחנו, דור הבנים ששבו לגבולם, חזרנו - הפעם לעולם. אבל מסע החזרה היה, ועודנו, כבד מנשוא".

הרמטכ"ל כוכבי. נאום מלא במסרים יהודיים (אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הרמטכ"ל פנה אל המשפחות השכולות, שאיבדו את יקיריהן: "מסביב הכל ממשיך להתפתח ולהשתנות, ורק הצער שלכן מתבצר במקומו, מעמיק שורשיו ומכביד. אנו מנסים להבין את עוצמת הכאב, מתעקשים לזכור ולהזכיר, ללמוד מהאירועים וללמד, ורואים בכן חלק ממגיני המדינה". כוכבי פנה גם אל חיילי צה"ל, עליהם הוא מפקד: "אתם מתאמנים ביחד, נלחמים ביחד, מנצחים ביחד - וכשחבר נהרג, קוברים ביחד".

נאום הרמטכ"ל הגיע מייד לאחר נאום נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין, שעבורו זה יהיה הנאום האחרון בתפקיד, שלושה חודשים לפני שיעזוב את בית הנשיא. ריבלין התרגש מנאומו, עד שדמעות זלגו מעיניו. "בנות ובני משפחת השכול, שנה אחר שנה אנחנו מבקשים להצטרף אליכם, ליום אחד, במלאכת האבל והזיכרון. אינכם זקוקים לימים הללו, יום יום הם נמצאים על לבבכם. אתם נושאים על כתפיכם את הר הזיכרון, את הפצע שאין לו מזור. בשנה שעברה, בצל המגיפה, לא יכולנו לעמוד איתכם. מראה ההר השומם, הקברים המיותמים, היה קורע לב. עמדנו חרדים מלגשת אל ההר, כבולים מאימת הנגיף, מביטים במקום מרחוק".

הנשיא ריבלין בנאומו (אוליבייה פיטוסי, פלאש 90 )

בעיקר נאומו פנה ריבלין בן ה-82 אל הנוער, העתיד להתגייס: "גדלתי כילד בימים בהם לא הייתה לנו מדינה. עבורי ועבור בני גילי, מדינת ישראל איננה מובנת מאליה. המדינה העוצמתית והאיתנה שאתם רואים לנגד עיניכם הוקמה בגבורתם ובמסירות ליבם של נערים ונערות בני גילכם. היום המשימה הזו, להגן על מדינת ישראל, מוטלת על כתפיכם. זכרו כי ללא אהבת המולדת, הדבקות במשימה, החתירה לניצחון, הרעות, השליחות, הדוגמה האישית וטוהר הנשק, לא יכון כאן עם בן חורין. צבא ההגנה לישראל, ומדינת ישראל, אנחנו, צריכים אתכם, צעירים, איתנים, מאוחדים, נחושים להושיט כתף, נחושים להמשיך ולנצח, נכונים אם צריך, לשלם מחיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר