היסטוריה ואקטואליה

כשהמועמדים הנוצרים הועדפו על המועמדים החילונים

בעת מועמדותו של רבי שמעון סופר בנו של החתם סופר נפסק שעדיף וראוי מבחינה הלכתית לכרות ברית פוליטית עם גוים - מאשר עם יהודים שמתנגדים לתורת ישראל רח"ל (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חבר הפרלמנט האוסטרי הגאון רבי שמעון סופר זצוק"ל (צילום: מתוך הספר "איגרות סופרים")

פרק ב': במערכת הבחירות הראשונה בשנת תרל"ט (1879) לפרלמנט האוסטרו-הונגרית התמודדו גם נציגי ציבור חרדים, בראשם עמד הגר"ש סופר בנו של החתם סופר, אב"ד קראקא ומייסד ארגון 'מחזיקי הדת' בגליציה. לקראת הבחירות נערך איחוד פוליטי בין הנוצרים והיהודים האורתודוקסים השמרנים, כנגד הגויים והיהודים 'המתחדשים' המשכילים והמתירנים.

גדולי ישראל הורו להצביע במספר מקומות בהם לא התמודדו חרדים, למועמדים גוים, ולהעדיפם מאשר מועמדים יהודים חילונים, וכך נכתב בעיתון 'מחזיקי הדת' המשפט: 'אחינו הנוצרים' (אונזערע ברידער דיא קריסטען) במטרה להכשיר את דעת הקהל להעדיפם על פני מועמדים יהודים חילונים. וכך לשון העיתון:

"התאחדו עם המועמדים הנוצרים שהציבו הנוצרים כדי שהמועמד הנוצרי ינצח, ומכל מקום יביא יותר תועלת ליהדות מיהודי פרוגרסיבי המזיק מאוד לתורה הקדושה... וכל הרבנים והצדיקים דכל ערי געליציען הסכימו לדברינו אלה".

"אחינו הנוצרים" (מתוך עיתון 'מחזיקי הדת' ג' תמוז תרל"ט (25 יוני 1879))

האיחוד בין יהודים חרדים שמרנים ביחד עם נכרים שמרנים: יתכן שיחזור על עצמו בקואליציה הקרובה, עת יהדות התורה תעדיף להיכנס לקואליציה ביחד עם מנסור עבאס יו"ר רע"מ, ממפלגת התנועה האיסלמית, כפי שפסק מרן שר התורה שערבי מוסלמי שמרני, עדיף מיהודי חילוני שמאלני מתירני.

איחוד זה בין הנוצרים האורתודוקסים לבין היהודים האורתודוקסים התרחש כנגד היהודים הרפורמים בדומה לימינו בבחירות באמריקה ובמדינות אחרות, וכאמור יתכן שיהיה בקואליציה הקרובה, שמשה גפני יעדיף לשבת עם מנסור עבאס יותר מאשר מרב מיכאלי וגלעד קריב.

חבר הפרלמנט האוסטרי הגאון רבי שמעון סופר זצוק"ל (מתוך הספר "איגרות סופרים", הוצאת בית המסחר של יוסף שלעזינגר, ווין - בודאפסט , 1929)

יש לציין שבשינוי ממערכת הבחירות בימינו, שיהדות התורה לא ידעה טרם תוצאות הבחירות את התוצאות העגומות למחנה ביבי, כך שיהיו חייבים את מנסור עבאס, בבחירות בשנת תרל"ט (1789), עוד לפני התוצאות, גדולי ישראל הורו להעדיף לכרות ברית פוליטית עם הנוצרים השמרנים ולהעדיפם מאשר היהודים המתחדשים המתירנים.

"אחינו הנוצרים" - מתוך "מחזיקי הדת"

באותה מערכת בחירות נערך קמפיין בעיתון 'מחזיקי הדת', ואכן כתוצאה מהקמפיין בעיתון, גדלה קרנה של יהדות התורה, ונבחר לפרלמנט הגאון רבי שמעון סופר שהביס את ד"ר אמיל ביק, נשיא ארגון "שומר ישראל' מהמשכילים.

>> לקריאה נוספת:
- שקיעת האורתודוקסיה בגליציה במפנה המאה העשרים בראי העיתונים החרדיים מחזיקי הדת וקול מחזיקי הדת. מנחם קרן־קרץ.
- יהודי גליציה והחוקה האוסטרית - מאת רחל מנקין.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר