כל הפרטים

חמשת ראשי 'לב טהור' מואשמים בחטיפת קטינים וניצולם

בתום מבצע של ה-FBI: הרשויות הפדרליות בארצות הברית הגישו כתב אישום חמור נגד חמשת ראשי הכת ה"חרדית" המסוכנת, בגין חטיפת קטינים, וניצולם האכזרי • כל הפרטים, הקשים לקריאה (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
נחמן הלברנץ, נאשם מרכזי בתיק (צילום מסך: Windsor Star, יוטיוב)

חמישה מראשי הכת המסוכנת 'לב טהור' מואשמים כעת בארצות הברית בעבירות חמורות, וצפוי להם מאסר של עשרות שנים.

הנאשמים הם: נחמן הלברנץ, מאיר רוזנר, יעקב ויינגרטן, שמואל ויינגרטן ומאיר ויינגרטן.

נגד החמישה הוגשו אמש (שני) כתבי אישום על ידי הפרקליט הממשלתי של מחוז דרום ניו יורק וה-FBI, בעבירות הקשורות לנישואי כפייה לכאורה בשנת 2017 וחטיפה בשנת 2018.

מהודעת משרד המשפטים האמריקני עולה, כי האישומים כוללים בין היתר קשירת קשר להוביל קטינים לעסוק בקשרים אסורים (נישואי קטינים. י"נ), וקשירת קשר לעסוק בקשרים אסורים (הבגירים שהתחתנו עם הקטינות, י"נ).

האישום הראשון נושא עונש מינימום של 10 שנות מאסר ועונש מקסימום של מאסר עולם; האישום השני נושא עונש מאסר של מקסימום 30 שנה.

על פי כתב האישום, נחמן הלברנץ (בנו של מייסד 'לב טהור', שלמה הלברנץ. י"נ) השיא בשנת 2017 את אחייניתו בת ה-12 לגבר בן 18 מבני הכת.

מאוחר יותר באותה שנה אמה של הקטינה עזבה את בעלה - חסיד 'לב טהור' - וברחה מהכת לארצות הברית עם ביתה ובנה הצעיר יותר, והגיעה לניו יורק בנובמבר 2018.

עדות של ילד בכת, שנחשפה ב'כיכר השבת' (ארכיון. באדיבות המצלם. תרגום: כיכר השבת)

לפי כתב האישום, בדצמבר 2018 הגיעו לניו יורק חמשת הנאשמים וחטפו את הילדה, אז בת 14, ואחיה באמצע הלילה - והחזירו אותם לבעלה, אז בן 20, בכת ששהתה באותה תקופה במקסיקו.

מעשה החטיפה המפורט - שכלל חילול שבת מחפיר - דווח בשעתו ב'כיכר השבת'. אחד החוטפים - אהרן ישעיה רוזנר (אחיו של הנאשם מאיר רוזנר, י"נ) נעצר אז והואשם בסיוע לחטיפה.

הילדים עצמם הוחזרו לניו יורק מספר שבועות לאחר מכן על ידי רשויות החוק, אך הקבוצה ניסתה פעמיים נוספות לחטוף אותם.

לפי משרד המשפטים, מן הכלות הקטינות הרבות בקהילה היה מצופה "לספר לאנשים מחוץ ללב טהור שהם לא נשואים, להעמיד פנים שהם מבוגרים יותר וללדת תינוקות בביתם במקום בבית החולים - בין היתר כדי להסתיר מהציבור את גילאי האימהות".

לפי הודעת משרד המשפטים האמריקני, נחמן הלברנץ והצוות שלו "אימצו כמה התנהגויות קיצוניות, הכוללות מעקב קפדני ופולשני אחר חברים, מכות תכופות ונישואי כפייה של קטינים לחברים בוגרים. ילדים בלב טהור נתונים לעיתים קרובות להתעללות פיזית, גופנית ורגשית".

מתוך הודעת משרד המשפטים (צילום מסך)

מבצע ממושך של סוכנות הביון האמריקנית FBI הוביל ללכידת הנאשמים והבאתם מגואטמלה. ויליאם פ. סוויני, עוזר מנהל ה-FBI, הודה לרשויות החוק בגואטמלה והצהיר: "גבולות בינלאומיים לא ימנעו מה-FBI לחפש צדק ולאכוף הפרות חוק, במיוחד כאלו המכוונות כלפי ילדים".

ראשי הכת חיים בבריחה עם חסידיהם ממדינה אחת לחברתה, בנסיון להמשיך את אורח החיים הנוקשה ללא הפרעה מצד רשויות חוק: 'לב טהור' הקיצונית נוסדה בירושלים ומאז שהתה בברוקלין, במקסיקו, במונטריאול ובגואטמלה - שם מרוכזים עד היום חברי הכת, שעד לחודשים האחרונים חיו שם בשלווה יחסית.

אך כזכור וכפי שדווח ב'כיכר השבת', לאחר שבעיצומו של חג הפסח האחרון עצרה משטרת גואטמלה את יעקב ויינגרטן, ממנהיגי הכת - שנמסר לארצות הברית, ב'לב טהור' שקלו לעבור לאיראן.

"לא נותר לנו ברירה אחרת, מלבד להימלט לאיראן, כבר ניסינו בעבר לברוח לשם, אך זה לא הגיע לידי מעשה. הפעם, לא נותרו לנו ברירות נוספות וככל הנראה נעשה כל מה שביכולתנו לעבור לאיראן", נמסר.

בעבר, ראשי הכת אכן הגישו בקשות רשמיות לקבלת מקלט מדיני באיראן. כעת נותר לראות כיצד יסתדרו אנשי הכת ומשפחותיהם כאשר מנהיגיהם צפויים לתקופות מאסר ארוכות.

יוזכר גם כי אליעזר רופמלר, מנהיג נוסף של הכת, שנשפט בישראל - הצליח לברוח ממנה לגואטמלה.

בעבר, רבה הראשי של גואטמלה, הרב יוסף ג'רמון, שוחח בעניין עם 'כיכר השבת' וסיפר: "נפגשתי כמה פעמים עם שלמה הלברנץ (מייסד הכת, י"נ)", סיפר הרב ג'רמון. "שוחחתי איתו לפני שהוא טבע במקסיקו. הוא טען שהעולם הוא מבול של קיצונים, ומאמציו תורמים לבניית תיבת נח".

"כיום נמצאות משפחות הכת במרחק כשעה וחצי מהעיר, במצב קשה מאד", הסביר הרב, "במיוחד מאז שמנהיגם נפטר, הם מתמודדים עם תנאים לא פשוטים. אנחנו מנסים בעיקר לעזור לילדים, בלי להיכנס לויכוחים על דרך הכת", סיכם הרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר