דרמה בצי

החרדי בחיל הים האמריקני קיבל 'פטור זקן'

חייל חרדי המשרת על נושאת המטוסים האמריקנית 'תיאודור רוזוולט' שמצויה באסיה, נאבק כדי לקבל פטור מגילוח בתקופת העומר • ביהמ"ש: הצבא לא יכול לכפות • כל הפרטים (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
החייל החרדי (צילום מסך מתוך GoFundMe)

חייל חרדי קיבל פטור זמני מהחובה לגלח את זקנו בתקופה זו של ספירת העומר, לאחר שבית המשפט פסק שחיל הים לא יכול להכריחו לגלח בזמן שיש מניעים דתיים.

החייל החרדי רשום בצבא כ'אדמונד די-ליסיה' (שמו האמריקני. שמו היהודי לא נמסר, י"נ). הוא משרת כמלח בחיל הים, ושוהה על סיפונה של נושאת המטוסים 'USS תיאודור רוזוולט' שמצויה ברוב הזמן בים סין הדרומי שבאוקיינוס השקט, באסיה.

לפי דיווח באתר החדשות הצבאי 'Stars ans Stripes', החייל משתייך לחוגים חסידיים - ועל כן כבר בשנת 2018 סוכם שלא יצטרך לגלח את זקנו כלל.

יצויין כי הסיבה לחיוב הצבאי לגלח את הזקן היא בעיקר בטיחותית: היא נעוצה בכך שזקן עשוי להפריע לחבישת מסיכת גז - פעולה חיונית עבור החיילים.

נושאת המטוסים 'תיאודור רוזוולט' (צילום: Shutterstock)

אלא שלפתע, ביום רביעי שעבר, החליטה קצונת הצי לחזור בה, ולדרוש מן החרדי לגלח את זקנו בדומה לכל החיילים. די-ליסיה נדרש לגלח עד ליום שישי בבוקר - ומאז להתמיד בכך באופן קבוע. סגן המפקד הזהיר את המלח בכתב, כי אם יסרב - הוא עשוי להיענש בגין אי גילוח בניגוד לצו ישיר.

החייל המאוכזב פנה באמצעות הודעה כתובה לבית המשפט המחוזי בוושינגטון הבירה, בה התלונן על ההוראה שנחתה עליו - בדיוק בספירת העומר.

"פעולה זו משפילה ביותר, וצורמת לנשמתי", כתב החייל החרדי לבית המשפט. לדבריו, מיד לאחר שהצטרף לחיל הים והגיע למחנה אימונים עם זקן מלא, כבר אולץ להתגלח בניגוד להסכמים. כאשר ביקש להיפגש עם ממונה דתי צבאי כדי לברר את הנושא, נאמר לו כי פעולה זו תדיח אותו מן הצי.

"מרוב פחד התגלחתי", כתב די ליסיה. "הצטערתי על ההחלטה, וכעבור כחמישה חודשים ביקשתי פטור זקן - וקיבלתי". הפטור הזה, כאמור, נשלל ממנו בשבוע שעבר.

במענה לפנייתו של החייל החרדי, פסק בית המשפט שהצבא אינו יכול להכריח את החייל לגלח את זקנו - זאת לפחות עד סוף החודש.

החייל החרדי, לצד שלושה מלחים נוספים על הסיפון שמבקשים פטור זקן מסיבות דתיות או רפואיות, מיוצגים יחד בבית המשפט על ידי עורך הדין אריק בקסטר ו'קרן בקט לחירות דתית'.

עורך הדין טען בבית המשפט, כי על פי החוק האמריקני לא ניתן לשלול פטור זקן מטעמים דתיים, אלא בזמן של איום מיידי על הספינה - שיצריך כאמור מסכות גז. "חיל הים לא ציין כי קיימות נסיבות כאלה", אמר.

שלילה זו עומדת גם בסתירה לחוקי חופש הדת, אמר עוה"ד בקסטר, וציין את החוק לשיקום חופש הדת ואת החוקה האמריקאית. היהדות האורתודוכסית מחייבת את הגברים שלא להתגלח כ"ביטוי לצייתנות ונאמנות לאלוקים", תיאר עורך הדין בפני השופט.

סגן מפקד פעולות חיל הים מצידו ציין את החששות הבטיחותיים של גידול זקן, בית המשפט קבע כי נראה שהסיכוי ל'השלכות שליליות' מחבישת מסכה שאיננה אטומה לחלוטין הוא 'נמוך יחסית'. במקביל, די-ליסיה "עבר בהצלחה בדיקות תקינות של מסיכות גז-חותם כשהוא לובש את זקנו", אמר עורך הדין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר