אז.. טראמפ צדק?

ג'ו הישנוני? הנשיא ביידן לא מה שחשבתם

הנשיא המבוגר בהיסטוריה האמריקנית היה נראה כמו הבטחה לקדנציה שלווה, אך ביידן מנצל כל רגע להחלטות מהפכניות - חלקן טובות לאמריקנים, חלקן רעות לישראל • סיכום (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
טראמפ מול ביידן (צילום: שאטרסטוק)

קמפיין השיימינג שניהל הנשיא-לשעבר טראמפ נגד המתמודד ג'ו ביידן, המבוגר, המועד, המתבלבל, כנראה שהצליח לבלבל גם אותנו. כך קרה שבמקום להתכונן לנשיא מהוסס וזהיר, קיבלה ארה"ב נשיא שמוגדר -כבר עתה במלאות 'מאה ימי החסד' לכהונתו- כפעלתן ומהפכן, בצורה שהפתיעה גם את הקשוחים שבסאנטורים הרפובליקנים.

עתה מתפנית התקשורת האמריקאית לסקירה מעמיקה על פעולתיו של הנשיא החדש.

אין ספק הדבר שמטריד את ביידן יותר מכל הוא התמשכותה של מגיפת הקורונה בארה"ב. אמנם, 4,380 בני אדם בארה"ב מתו מהנגיף ביום שבו ביידן נבחר לנשיא ב-20 בינואר. היום הורג הנגיף כ -700 איש ביום. ועדיין המאבק איננו בשלבי סיום.

מלבד המאבק בנגיף, על ביידן להתמודד עם אתגרים נוספים, והוא נאלץ לפעול במקביל בזירות אחרות כגון אי השוויון בין שחורים ללבנים, הרעל הפוליטי שקורע את החברה האזרחית. בנוסף לאתגר שלקח על עצמו לפעולה דרמטית במאבק בשינויי האקלים.

את שינויי המדיניות עושה ביידן בלי ה'דרמות' שאפיינו את טראמפ או הכריזמה של אובמה. אך כבר היום יש מי שרואים בכהונתו מימד היסטורי, של נשיא המוסגל לחולל שינויים מהפכניים בארה"ב.

לא הכל הולך לו חלק. ביידן מתקשה לשנות כיוון בנוגע לנוהלי ההגירה הקשוחים של טראמפ אותם גינה במהלך הקמפיין. אבל ביידן כבר בנה חבילת סיוע למלחמה בנזקי המגיפה בהיקף משמעותי ונקט בפעולות ביצועיות כדי להרחיק את ארה"ב ממורשתו של הנשיא דונלד טראמפ.

מסיבות העיתונאים ה'צבעוניות' של טראמפ נעלמו, כמו גם הפיטורים הפתאומיים והצהרות המדיניות בציוצי טוויטר.
ביידן מבטיח שיסיג את שארית הכוחות האמריקאים האחרונים מאפגניסטן ב-11 בספטמבר, 2021 עשרים שנה לאחר פיגועי הטרור שהציתו את המלחמה הארוכה בטרור האיסלאמי.

אחת התוכנית הגרדיוזיות של ביידן מתייחסת להשקעה מסיבית בתשתיות, הטיפול בתשתיות אמור לספק תעסוקה, אך גם לצמצם את המתח הבין-גזעי הגבוה.

אם בקמפיין הבטיח שינויי מדיניות, ביידן עושה הרבה מעבר למה שהבטיח. היתרון שיש לדמוקרטים בבית הנבחרים והשיוויון בקונגרס מעניקים לו כוח ויכולת פעולה שמדאיגה את הרפובליקנים.

אנשי הסגל והמדיניות של ביידן -כולל מספר רב של יהודים- מנוסים גם הם, בהיות רובם בוגרי ממשל אובמה, ומשדרים אווירה של אחריות.

הביקורת הרפובליקנית על ביידן מתרכזת בטענה כי הוצאה ממשלתית גבוהה על תוכניות השיקום של הנשיא עלולה לגרום לאינפלציה. אך בנתיים נראה כי ביידן נהנה מתמיכה עממית, סקרי דעת קהל מדווחים על 59% תמיכה, לעומת טראמפ שזכה ב-39% בשלב זהה.

ביחס לישראל המצב מורכב בהרבה, ביידן מתקדם בנחישות ובצעדי ענק לעבר הסכם גרעין חדש עם איראן. הסכם שצפוי לחזק את כוחה באזור המזרח התיכון.

את סעודיה -בעלת בריתה של ישראל בכל הנוגע לאיראנים- ביידן מרחיק מארה"ב, תוך שהוא מתקרב לח'ותים -הנתמכים בידי איראן- שנואי נפשה של סעודיה. גם את פוטין הספיק ביידן להעליב.

אך בכל הנוגע לתפוח האדמה הלוהט, דהיינו הסיכסוך הישראלי-פלסטיני, נראה כי הוא נוקט בגישה זהירה יותר מזאת שהפגין קודמו במשבצת, אובמה. והוא עדיין איננו חותר להפעלת מנופי לחץ כבדים מידי על ישראל במטרה להגיע לפתרון הסכסוך, הלא כבר אמרנו? ביידן פוליטיקאי וותיק ומנוסה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר