המדינה תובעת

המחוז שירד לחיי החרדים - מואשם באפליה

צילמו מנייני תפילה בניגוד לחוק; שינו את התקנות ומנעו בניית סוכות; אסרו פתיחת ישיבות ופנימיות; טרפדו הקמת עירוב • אלו העבירות שבגינן נתבע כעת מחוז ג'קסון בניו ג'רזי (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
חרדים מתפללים בארה"ב, ארכיון (צילום: Shutterstock)

מדינת ניו ג'רזי שבארצות הברית תובעת את מחוז ג'קסון במדינה, בגין אפליית האוכלוסייה החרדית שבו.

היועץ המשפטי לממשלה של ניו ג'רזי, גורביר ס. גרוואל, הודיע היום (שלישי) כי המדינה הגישה תביעה נגד המחוז, לאחר שנקט בארבע דרכי פעולה מנוגדות לחוק בכדי להצר את רגלי החרדים שמתגוררים שם.

מחוז ג'קסון הוא בעצם סוג של עיר, שמורכבת מכמה עיירות קטנות. ג'קסון סמוכה ללייקווד, העיירה שהתברכה באוכלוסייה חרדית גדולה ועם הזמן עלו בה מחירי הדיור. זוגות צעירים רבים זלגו אל ג'קסון הצמודה, שהתחילה 'להתחרד' בשנים האחרונות.

אלא שכמו במקומות נוספים בארצות הברית ובכלל, התושבים הנכרים הוותיקים מתנגדים לשינוי הצביון הקיים. חלק מהפעילות האנטי-חרדית מקורה בקבוצות אנטישמיות, או תושבים מלאי שנאה שמפעילים לחץ על הרשות.

לעיתים, כמו במקרה זה, הרשות המקומית מתנכלת אל האוכלוסייה החרדית ומצרה את צעדיהם - על מנת שאלו יבינו שהם לא רצויים ביישוב.

"הגשנו את התביעה הזו מכיוון שלאפלייה ולשנאה אין בית בניו ג'רזי, ולא נאפשר לחוסר הסובלנות של תושבים קולניים להשפיע על החלטות השלטון המקומי", הסביר היום היועץ המשפטי גרוואל. לדבריו, "התביעה של היום צריכה לשלוח את המסר הזה לכל מי שצריך לשמוע אותו בניו ג'רזי".

לפי התביעה, עיריית ג'קסון נקטה בדרכי פעולה מגוונות על מנת לבלום את הצמיחה החרדית במקום:

1. צילומי מנייני תפילה. עיריית ג'קסון הפעילה מצלמות על בתים מסויימים של תושבים חרדים בשכונה ואף עקבה אחריהם בשעות התפילה, במטרה למצוא בתי כנסת פיראטיים.

מדובר בפעילות לא חוקית, קובע היועץ המשפטי. אמנם יש צורך בהיתרים על מנת להקים בתי כנסת, אבל פה מדובר באפלייה גרידא.

2. מניעת בניית סוכות. תושבים נכרים, שלא אהבו את הרעיון של הקמת סוכות במרחב הפתוח, התלוננו לעירייה - שמצידה החליטה לשנות את הפרשנות לחוק המקומי, כך שאסור יהיה לבנות סוכה בחצר הבית.

ג'קסון, מראה כללי (צילום: Shutterstock)

3. איסור פתיחת ישיבות ופנימיות. בשנת 2017 הוחלט על הגבלות בנייה שמונעות פתיחה של ישיבות או פנימיות שמתאימות לצרכי המגזר החרדי.

לפי החקירה, כבר אז הזהיר חבר ועדת הבנייה העירונית את ראש העירייה, כי "המחוז ייתבע - וזה יעלה למשלם המיסים מיליונים". מעניין לציין כי אותו חבר כבר לא מכהן בועדת הבנייה.

4. טרפוד הקמת עירוב. באותה שנה הוחלט על חוק עזר נוסף בתחום הבנייה, שמתמקד בהקמת עירוב תחומין - שנצרך לקהילות חרדיות. אותו חוק טרפד באופן מוחלט הצבת 'לחי וקורה' הנדרשים לצורך כך.

אין זו הרשות המקומית הראשונה בניו ג'רזי שמתמודדת עם תביעה כזו. מחוז מאווה נתבע על ידי המדינה ב-2017 על שני חוקים שמכוונים כנגד חרדים: אחד אוסר על מי שאינו תושב המחוז לבקר בגנים ציבוריים שבמחוז - גנים שעד אז היו פופולאריים בקרב חרדים מהסביבה; והשני - אסר גם הוא הצבת 'לחי וקורה' לצורך עירוב.

חתונה חרדית בלייקווד, ארכיון (באדיבות All About Weddings)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר