מחקר חדש

עניבות עלולות לפגוע בזרימת הדם למוח

מחקר חדש שנערך בגרמניה ובדק באמצעות MRI את זרימת הדם למוח בעת השימוש בעניבה מצא כי העניבה מפחיתה באופן משמעותי את זרימת הדם ויכולה לפגוע בחשיבה (MEN)

(צילום: שאטרסטוק)

עניבות, זה עלול להיות מסוכן: מחקר חדש שנערך בגרמניה מגלה שעניבות מפחיתות את זרימת הדם למוח, מה שעלול לפגוע בתהליכי החשיבה והיצירתיות. מחקר קודם כבר מצא שעניבות עלולות אף להגביר את הסיכון ללחץ תוך עיני שעלול לגרום לעיוורון. המחקר פורסם בכתב העת הרפואי Neuroradiology.

במחקר החדש, שנערך על ידי מדעני בית החולים האוניברסיטאי שלזוויג-הולסטיין שבגרמניה, נבדקו 30 גברים שהתבקשו לענוב עניבות. הנבדקים עברו סריקות מוח במכשיר התהודה המגנטית MRI, שמדד גם את זרימת הדם במוח ובכלי הדם בצוואר.

החוקרים מצאו כי זרימת הדם בכלי הדם במוח צנחה בשיעור של 7.5% ברגע שהעניבות הוצמדו לצוואר, ובשיעור של 5.7% כאשר לחיצת העניבה על הצוואר שוחררה, כלומר העניבות "נפתחו", אך עדיין הפריעו מאד לזרימת הדם למוח.

אצל חמישה מתוך 15 הגברים בקבוצת עונבי העניבות, נמצאה ירידה גדולה יותר של 10% או יותר בזרימת הדם במוח. לעומת זאת, אצל שניים מהנבדקים נמצאו תוצאות הפוכות - זרימת הדם במוח לא השתנתה.

לדברי עורכי המחקר, הפחתה כזו מספיקה כדי לגרום לתוצאות קטלניות בחולי לב וכלי דם, לגרום להיווצרות קריש דם שעלול להוביל לשבץ מוחי ובמקרים נדירים גם לתמותה מוקדמת. להפחתה יש משמעות גם אצל אנשים בריאים, אצלם עלולה לגרום החסימה בכלי הדם לפגיעה בתפקוד המוחי, בחשיבה ואף ביצירתיות.

אין זו הפעם הראשונה בה התגלו סכנות בשימוש בעניבות, מחקר שפורסם בשנת 2003 בכתב העת Ophthalmology מדד את הלחץ התוך עיני בעיניהם של גברים לפני ואחרי עניבת עניבות ומצא תוצאות מדאיגות במיוחד.

החוקרים מצאו, כי לאחר עניבת העניבה, עלה הלחץ התוך עיני בעיניים לרמה כה גבוהה שוות ערך למחלת הגלאוקומה, אחד הגורמים העיקריים בעולם המערבי לעיוורון. החוקרים הסבירו, כי העניבה לוחצת ככל הנראה על ווריד הצוואר המחזיר את זרימת הדם מהמוח אל הלב, מה שמגביר את הצטברות הלחץ התוך עיני. אז אם אתם חייבים את העניבה לפחות שחררו את הלחץ כמה שניתן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר