יום ירושלים מתוח

אבנים, זיקוקים ורימונים; מאות התפרעו בהר הבית • צפו

מאות מוסלמים ששהו במהלך הלילה בהר הבית, התארגנו במקום עם אבנים וסלעים ובקבוקי תבערה, והבוקר, החלו בעימותים אלימים וקשים עם כוחות המשטרה שהשתמשו ברימוני הלם; צפו (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ח באייר תשפ"א | 10.05.21
ידוי אבנים וירי זיקוקים לעבר כוחות המשטרה cvr vch, (צילום: דוברות המשטרה)

עשרות אלפי מוסלמים שהו במהלך הלילה (שני) במסגד אל אקצא בהר הבית, תוך שהם נערכים לעימותים קשים ואלימים, עם מאות אבנים וסלעים, בקבוקי תבערה וחסימת הדלתות.

הבוקר, בשעה 08:15 פרצו מהומות על ההר, כאשר מאות פורעים ערבים החלו ליידות אבנים לעבר השוטרים, שמצדם השתמשו ברימוני הלם כשהם נכנסים למתחם בניסיון להשתלט על הפורעים. כשלוש שעות לאחר פרוץ המהומות עדכנו במשטרה כי "כעת בהר שגרה וכוחות משטרת ישראל נמצאים במקום וממשכים לפעול לשמירה על החוק והסדר", אך כעבור זמן קצר המהומות התחדשו.

פורעים ערבים פוגעים בנקודת המשטרה על הר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

המהומות בהר מתרחשות כאשר אלפים רבים שוהים ברחבת הכותל המערבי ומתפללים לרגל יום ירושלים, וזאת זמן קצר לאחר שהוחלט במשטרה שלא לאפשר כניסת יהודים להר הבית.

אל חדר המיון ב'הדסה הר הצופים' פונו 5 נפגעים מההומות, כולם במצב קל. בין הנפגעים תינוקת בת 7 חודשים אשר נפצעה בראשה מאבן שהושלכה לעברה. לאחר טיפול ראשוני היא נשארת להשגחה בחדר מיון ילדים. כמו כן בחור בן 28 אשר שהה ברכב שהותקף סמוך לעיר העתיקה, נער בן 16 עם חבלה מכדור גומי, 2 גברים עם פגיעה מגז מדמיע ואיש כוחות הביטחון עם פגיעה ביד מאבן.

הפרות הסדר באזור הר הבית ושער האריות (צילום: דוברות המשטרה)

הסהר האדום אמר כי פינה מעל 200 פצועים לבתי החולים, חלקם נפצעו מפגיעה ישירה של כדורי גומי. המשטרה עדכנה כי תשעה שוטרים נפצעו בעימותים בהר ואחד מהם פונה לקבלת טיפול רפואי.

פינוי הפצועים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

"לפני זמן קצר, החלו מאות פורעים לידות אבנים לעבר שער המוגרבים", נמסר מהמשטרה, "בעקבות כך הורה המפכ"ל, רנ"צ יעקב שבתאי לכוחות המשטרה המוצבים במקום, להיכנס להר הבית ולהדוף את הפורעים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. כוחות משטרת ישראל ממשיכים לפעול במקום".

המהומות בהר הבית (צילום ערבי)

עוד נמסר מהמשטרה כי "כוחות משטרה ומשמר הגבול פועלים בדקות אלה למיגור האלימות בהר הבית לצד פעילות מתוגברת ביתר הגזרות בעיר העתיקה בירושלים. ברחבת הכותל התפילה מתקיימת כסדרה ובמשטרה לא יאפשרו לגורמים קיצוניים לפגוע בשלום הציבור וביטחונו".

רחבת הכותל המערבי, הבוקר (צילום: דוברות המשטרה)

מוקדם יותר הודיעה המשטרה, כאמור, כי "בסיום הערכת מצב בראשות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי בשיתוף מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן וכלל גורמי הביטחון, החליט המפכ"ל בשלב זה שלא לקיים ביקורים בשטח הר הבית.

"משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הפולחן אך לא תאפשר הפרות סדר. אלפי שוטרים ולוחמי משמר הגבול פרוסים משעות הבוקר המוקדמות ברחבי ירושלים והעיר העתיקה לאבטחת האירועים ולשמירה על שלומו וביטחונו של הציבור".

כוחות המשטרה בעיר העתיקה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי גינתה את "פלישת כוחות הכיבוש למסגד אל-אקצא והתקיפה הברוטלית של המתפללים במקום". עוד נאמר בהודעת הוועדה כי היא "מטילה את מלוא האחריות להתלקחות על ממשלת נתניהו ששמה לה למטרה להבעיר את האזור ולהתסיס מלחמת דת עקובה מדם".

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה שתדון היום במתיחות בירושלים. בהחלטה תמכו שני שלישי מ-15 המדינות החברות במועצה, בהן: צרפת, סין, טוניסיה, אירלנד, אסטוניה, נורבגיה, וייטנאם, ניז'ר, איי הגרנדינים וסנט וינסנט.

יהודים בכניסה לשער המוגרבים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

סגן מנהיג חמאס, סאלח אל עארורי, איים אתמול כי "ישראל משחקת באש". לדבריו, ,הקרב הבא הוא על ירושלים ועל המקומות הקדושים, וכל העם הפלסטיני ישתתף בו. המתקפה על ירושלים היא התחלה של מערכה שבה ישראל תפסיד".

ההיערכות הערבית לעימותים בהר הבית (מתוך התקשורת הערבית)
ההיערכות הערבית לעימותים בהר הבית (מתוך התקשורת הערבית)
ההיערכות הערבית לעימותים בהר הבית (מתוך התקשורת הערבית)
ההיערכות הערבית לעימותים בהר הבית (מתוך התקשורת הערבית)
ההיערכות הערבית לעימותים בהר הבית (מתוך התקשורת הערבית)
ההיערכות הערבית לעימותים בהר הבית (מתוך התקשורת הערבית)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר