במלאות שנה

יהודים שחורים יציינו 'יארצייט' לג'ורג' פלויד

בארגוני שמאל ועמותות רפורמיות קוראים לציבור לומר קדיש בשבת הקרובה, סמוך ליום השנה היהודי למותו של גבר אפרו-אמריקני בידי שוטר • כך יצויין ה'יארצייט' (חדשות בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
יהודים רפורמים מפגינים נגד הרצח; משמאל: ג'ורג' פלויד (צילום: Shutterstock)

במלאות שנה למותו של ג'ורג' פלויד בארה"ב, עתידים יהודים אפרו-אמריקנים וליברלים לציין 'יארצייט' (יום השנה, י"נ) בשבת הקרובה.

כזכור, עצור אפרו-אמריקני בשם ג'ורג' פלויד נהרג לפני שנה בעיר מיניאפוליס ב-25 במאי, בידי השוטר דרך צ'ובין - מה שהוביל למהומות ענק של אפרו-אמריקנים ופעילי שמאל קיצוני ותהלוכות בשם Black Lives Matter (חיי שחורים נחשבים, י"נ). לפני מספר שבועות הורשע צ'ובין ברצח.

לפי התאריך העברי, היום (חמישי), ב' בסיון, הוא יום השנה למותו של פלויד. בארגוני שמאל יהודיים ובעמותות יהודיות-ליברליות בחרו לציין בשבת הקרובה, הסמוכה ליום השנה, 'יארצייט' לפלויד - שלמרות היותו נוכרי מותו עורר בקרבם הזדהות.

ברחבי ארה"ב צפויים לקיים עצרות ציבוריות וקונצרטים ב-25 במאי, אך הדרך המרכזית בה יצויין יום השנה בקרב היהודים הרוצים בכך, היא באמצעות 'השבתון הלאומי ליהודים של צבע'. השבתון צפוי להתקיים פעם בשנה אך זו שנתו הראשונה.

לשבתון אמורים להגיע מאות יהודים, על פי דיווח באתר היהודי-אמריקני JTA. המשתתפים יאמרו קדיש לזכרו של פלויד, ומארגני האירוע קראו לציבור כולו לעשות כך בבית כנסת או בביתם - קריאה שאליה הצטרפו קהילות יהודיות ליברליות (שעל פי רוב אינן אורתודוקסיות, י"נ).

רגעי הרצח של ג'ורג' פלויד (צילום: מתוך טוויטר)

ייסוד 'השבתון הלאומי ליהודים של צבע' תוכנן מעט לפני מותו של פלויד, ואך מתבקש שעתה הוא יתמקד בנושא הגזענות ואפליית שחורים. במקביל, נאבקים היהודים בני גזעי מיעוט להכרה בתוך הקהילות היהודיות.

מארגנת השבתון, 'יהודיה של צבע' בשם הארייט ווימס, הסבירה כי זה עדיין אוטומטי עבור רבים להניח שמי שנראה שחור או אסיאתי אינו יהודי.

"אנו חלק מהקהילה, אך לעתים רחוקות רואים 'יהודים של צבע' שמובילים בעצמם שירותי דת", אמר ווימס. "שותפינו הלבנים צריכים להיות עדים ל'יהודים של צבע' שמתפללים, מובילים ובונים מרחב רוחני".

לפי מחקר מקיף על יהדות ארה"ב שפרסמנו אמש ב'כיכר השבת', כ-15% מהיהודים מתחת לגיל 30 מזדהים כבני גזעי מיעוט כמו שחורים, היספנים, אסייתיים או רב-גזעיים, לעומת כ-8% בקרב יהודים בכל הגילאים.

לפני כשלוש שנים דיווחנו ב'כיכר השבת' על הראפר החרדי כהה-העור, ניסים בלאק, שביקר בביתושל מרן הגר"ח קנייבסקי. הגר"ח הדגיש אז כי "להיות כהה עור זה יתרון ומעלה, ולא חיסרון" ובירך אותו בחמימות.

ניסים בלאק אצל הגר"ח (צילום מסך מתוך טוויטר)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר