שאלה אקטואלית

יש הבדל בין חלב בכשרות רגילה ל'מהדרין'?

האם קיים הבדל כשרותי בארץ ישראל, בין קרטון חלב בכשרות רגילה לבין קרטון חלב בכשרות מהדרין, הרה"ג ר' אברהם יוסף שוורץ עונה על השאלה האקטואלית לחג השבועות (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Gili Yaari / Flash90)

לרגל חג שבועות - בן אוכלים מוצרי חלב, ישנה שאלה שהרבה מתקשים בה: האם קיים הבדל כשרותי בין קרטון חלב בכשרות רגילה לבין קרטון חלב בכשרות מהדרין, או שמא כשרות החלב היא זהה בכל החלב ופשוט גופי הכשרות המהדרין לא העניקו כשרות לכל החלב שבארץ?

הרב אברהם יוסף שוורץ מסביר על ההבדל: אכן קיים הבדל כשרותי בין קרטון חלב בכשרות רגילה לבין בכשרות מהדרין. בחלב רגיל - ללא טעמים, לא מוכנסים לתוכו חומרי גלם מסויימים, וההבדל בין חלב בכשרות רגילה לבין חלב בכשרות מהדרין, נובע מהדברים הבאים:

• חלב ישראל - כאשר החליבה מתבצעת על ידי עובדים שאינם יהודים ובעל הרפת הינו יהודי שומר תורה ומצוות, אזי החלב נחשב לחלב ישראל לכל הדעות והוא משווק ככשר למהדרין.
לעומת זאת, כאשר בעל הרפת הינו יהודי אך הוא איננו שומר תורה ומצוות, מכיון שלא לכל הדעות הוא נחשב כחלב ישראל, חלב זה משווק בכשרות רגילה.

• חלב שנחלב בשבת - כלל הפרות נחלבות בשבת. כאשר החליבה מתבצעת בדרך המותרת לפי דעת כל הפוסקים, החלב משווק ככשר למהדרין.
לעומת זאת, כאשר החליבה מתבצעת בדרך האסורה על פי ההלכה או בדרך שאיננה מוסכמת על כל פוסקי ההלכה, החלב משווק בכשרות רגילה.

• בקרה על ניתוחי פרות - פעמים, הפרה עוברת ניתוח. ישנם ניתוחים הגורמים להטריף את הפרה, הפרה ממשיכה לחיות ולתת חלב, אך מבחינה הלכתית הפרה טרפה וחלבה אסור בשתיה. בכשרות מהדרין מלווים את הליך הניתוחים ומוודאים שהפרה לא נטרפה. בכשרות רגילה, פעמים רבות אין כל מעורבות כשרותית בנושא ומסתמכים על כך שרוב הפרות הן אינן טרפות.

לסיכום

לכתחילה ודאי שעל האדם לרכוש ולהשתמש אך ורק בחלב בכשרות מהדרין, הן בשביל האדם השותה את החלב שישתה חלב שאין עליו כל חשש הלכתי, והן בשביל לחזק את בעלי הרפתות ששומרים שבת.

יש לנהוג כך במיוחד לאור העובדה שבארץ ישראל לא קיים הבדל במחיר בין חלב בכשרות רגילה לבין חלב בכשרות מהדרין.

אדם שיש ברשותו רק חלב בכשרות רגילה, האם ישתה ממנו או ימנע מלשתו אותו, על כך כל אחד יתייעץ עם רבו.
כל מה שכתבנו הוא רק לגבי חלב ללא טעמים. חלב בטעמים וכן שאר מוצרי החלב, ההבדל בין כשרות רגילה לבין כשרות מהדרין, הוא גם בגלל כשרות חומרי הגלם הנוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר