מבצע שומר החומות

ביידן תומך ישראל אך גם לחיץ // ציקי ברנדוין

נשיא ארה"ב מנסה לתמוך בישראל, אך לחץ מתוככי המפלגה הדמוקרטית, ולחץ בינלאומי גורם לו ללחוץ את ישראל להגיע להפסקת אש. הסירוב הישראלי יכול להביא לפיצוץ (טור דעה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
איור של ביידן וטראמפ (צילום: שאטרסטוק)

לא פעם אנחנו שומעים פרשנים ופוליטיקאים בכירים יוצאים כנגד ההנהגה בישראל שלא שומרת על יחסים טובים עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. אמנם זה נכון במידה כזו או אחרת, אך חשוב לזכור כי חלו תמורות רבות במפלגה בשנים האחרונות.

יממות לאחר פתיחת מבצע 'שומר החומות' היה ניתן להרגיש כי ימי טראמפ עברו, וממשל דמוקרטי עלה על ראש שמחתנו. הנשיא ביידן אמנם תומך בישראל, אך כמו שהבהיר בשיחות עם ראש הממשלה, בניגוד לטראמפ, יש לו שעון חול עם לחץ מבית ומחוץ.

בימי כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ (מהמפלגה הרפובליקנית כמובן), ישראל פעלה כמעט בחופשיות מוחלטת, מכמה סיבות. הראשונה - טראמפ היה אחד מהנשיאים התומכים ביותר שהיו לישראל אי פעם. השניה - לטראמפ לא היה אכפת מלחץ בין לאומי בשום נושא, וכמעט ולא היה לחץ פנים מפלגתי נגד ישראל.

נחזור לימנו אנו. מהשיחות הרבות שניהל הנשיא ביידן יחד עם ראש הממשלה נתניהו היה ניתן להבין כי הוא תומך בישראל, אך לא בכל מחיר. קודם כל ניתן לראות את הלחץ מצד מדינות רבות בעולם, בראשן צרפת שלוחצות את ביידן לעצור את ישראל ולכפות עליה הפסקת אש.

ולא פחות חמור, בתוך המפלגה הדמוקרטית קמו בשנים האחרונות מספר קבוצות אנטי ישראליות ופרו פלסטיניות שביידן זקוק להם, והן לוחצות את ביידן- חזק.

כך למשל ברני סנדרס הרדיקלי התבטא פומבית-"אני מאוד מודאג מהסכסוך המתגבר בישראל ובפלסטין. אנחנו שוב רואים איך המעשים הלא אחראיים בירושלים של ימנים קיצוניים השייכים לממשלה יכולים להתדרדר במהירות עד למלחמה הרסנית" אמר. "ילדים פלסטינים לא צריכים לגדול תחת אלימות מתמדת ודיכוי של הכיבוש, כמו שרבים עושים ועשו".

סנדרס הוא מקורב לביידן, והעניק לו כח פוליטי רב בבחירות המקדימות, כשפרש מהמרוץ והעניק את תמיכתו לביידן.

קיימים עוד חברי קונגרס רבים שהביעו את מורת רוחם מהתמיכה ה-'בלתי מוגבלת' שנותן ביידן לישראל, בינהן חברת הקונגרס ראשידה טאליב, שאמירות אנטישמיות נשמעו ממנה לא אחת.

טאליב, כדוגמה, תקפה את ישראל חריפות על הפעולות הצבאיות ואמרה כי "נוקטת בפעילות טרור נגד אזרחים" ו-"איפה בכלל הזעם שלך נמצא אדוני הנשיא".

ביידן, שמנסה בכל כוחו לתמוך בישראל ביקש, וכמעט התחנן מראש הממשלה נתניהו בימים האחרונים שיתחיל ברגיעה, כדי שלא יצטרך לתקוף את ישראל פומבית. כעת נראה כי סבלנותו של ביידן הולכת ופוקעת, בוודאי לאור העובדה שראש הממשלה דחה את דרישתו היום להגעה להפסקת אש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר