מלחמת רשויות

בג"ץ: נתערב בחוקי יסוד בעתיד - יו"ר הכנסת: "זו הפיכה"

שופטי העליון פסקו כי דחיית מועד אישור התקציב הייתה "שימוש לרעה בסמכות הכנסת", והודיעו כי ימנעו תיקונים כאלו בעתיד • הח"כים זועמים, בהם יריב לוין וגדעון סער, שקרא לשינוי חוקתי (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ פרסם היום (ראשון) החלטה דרמטית ברוב של שישה שופטים נגד שלושה, לפיה בג"ץ יכול לפסול גם תיקונים לחוקי יסוד, אם תימצא חריגה בסמכותה של הרשות המחוקקת, הכנסת.

בפסק הדין המוביל להחלטה, כתבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי "חוק יסוד לא מחייב את בית המשפט העליון, שצריך לבחון אותו מהותית ולגופו".

הפסיקה עסקה ב"פשרת האוזר" שאושרה בכנסת בסוף אוגוסט 2020, והאריכה את מועד העברת תקציב המדינה לשנת 2020 בארבעה חודשים, מתוך מטרה להגיע להסכמות בין הליכוד וכחול לבן שהיו מצויות במשבר פוליטי עמוק בממשלת האחדות שהקימו. הפשרה שאושרה לא הובילה להעברת תקציב מדינה בסופה, אלא איחרה את מועד הבחירות בארבעה חודשים.

בפשרה זו הוחלט בסופה כי התקציב ההמשכי, שנמשך עוד מסוף 2018, יוגדל ב-11 מיליארד שקלים, שהועברו בעיקר לכספים קואליציוניים למפלגות השונות. את החלטה זו כינו רוב השופטים שעסקו בנושא "שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת".

הנשיאה אסתר חיות כתבה בפסק הדין: "מדינת ישראל הייתה - ועודנה - שרויה במשבר פוליטי חסר תקדים ונראה כי חוקי היסוד, כמו גם תקציב המדינה, הפכו לכלי משחק במשבר זה".

בג"ץ הסתפק במתן "הוראת בטלות" שמשמעותה היא שככל שייערך תיקון חוק יסוד במתכונת דומה בעתיד - הוא צפוי להתבטל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיב ישירות על פסיקת בג"ץ, אך מפלגת הליכוד פרסמה הודעת גינוי: "פסיקת בג"ץ היא פגיעה חמורה בדמוקרטיה. היא פוגעת קשות ביכולת העם לקבוע את גורלו והיא פוגעת פגיעה נוספת במשילות. היא גם מחדדת את ההכרח בממשלת ימין שתבלום את המגמה המסוכנת הזאת שממשלת שמאל עם לפיד, מרצ והעבודה רק תעמיק אותה".

יו"ר 'תקווה חדשה', ח"כ גדעון סער, שהוזכר כמועמד לשר המשפטים בממשלת השינוי, אמר: "פסיקת בג"ץ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע"י בית המשפט - ויפה שעה אחת קודם".

סמל שלטון אחר, יו"ר הכנסת יריב לוין, תקף: "החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת. אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית. אעמוד במלוא העוצמה אל מול הניסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמד וסמכות הכנסת".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את יו"ר הכנסת יריב לוין, על דבריו החריפים נגד בג"ץ: "מתקפת לוין היא המשך ישיר למתקפת נתניהו על כל מוסדות השלטון. לוין משתף פעולה עם האגף הכהניסטי בהסתה פרועה הגובלת בהתרת דם. זו התפוררות שלטונית גמורה. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית להשתוללות פרועה וחסרת אחריות".

ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, תקף את החלטת בג"ץ ואמר כי: "פסק הדין של בג"ץ ניתן בחוסר סמכות. אין שום בסיס, בחוק או בחוק יסוד, שמאפשר לבג"ץ לתת הנחיות לכנסת כיצד לחוקק חוקי יסוד. אין מקום במדינת ישראל לשופטים המפרים את הצהרת האמונים שלהם למדינת ישראל ולחוקיה. המענה למקרה שכזה אינו בחקיקה אלא בהדחת שופטים הפוסקים בניגוד לחוק הקיים".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד קרא לביטול מערכת המשפט במתכונתה הנוכחית: "יש לבטל את בג"ץ לאלתר ולהקים בית משפט לחוקה ששופטיו ייצגו את העם. שופטים שיגיעו מכל הקשת הפוליטית, יעברו שימוע בוועדת החוקה וייבחרו בבחירות חשאיות בכנסת".

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי, אחד מן העותרים, בירך: "בית המשפט קבע היום שהמהלך החמור של ממשלת ישראל להשתמש בשיקולים פוליטיים ואישיים קצרי-טווח בתוך חוקי היסוד והמסגרת המשטרית של מדינת ישראל הוא ניצול ציני של כוח פוליטי לרעה. העובדה שעד היום אין למדינת ישראל תקציב מאושר, בשל תעלולים פוליטיים, היא אירוע חמור ביותר, שאזרחי ישראל משלמים עליו עד היום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר