היסטוריה ואקטואליה

אלימות בפוניבז'? כשבני ישיבות איימו באקדח על הסבא מסלבדוקה

בצל האלימות המתחוללת בישיבת פוניבז', מסתבר כי בעבר התרחשו לא מעט מריבות אלימות בהיכלי ישיבות; ישראל שפירא על מאבקי "המוסר" האלימים בישיבת סלבודקה (חרדי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הסבא מסלבודקה ואקדח (צילום: מתוך ויקיפדיה, שאטרסטוק)

תשאלו כל עורך אתר חדשות: סיקור המהומות בישיבת פוניבז' מעפיל לשיאים גבוהים ביותר של רייטינג, מה שגורם לשמחה רבה לאנשי השיווק.

אומנם את גולשי 'כיכר השבת' מהומות אלו מצערים עד מאוד, ויותר מחמישים אחוז ענו על סקר וטענו שיש לסגור את ישיבת פוניבז' מחמת חילול ה'.

לצורך כך, וכדי לשכנע את אותם גולשים שענו לסקר. נשוט בספינת ההיסטוריה ונסקר מאבקים אלימים בעולם הישיבות. כל זאת במטרה שציבור הגולשים היקר ידע ויפנים שתמיד היו מהומות לשם שמים לצערנו בתולדות העם היהודי, (וחלילה לחשוב שאירועים מצערים אלו נמצאים ב-DNA של העם היהודי, אלא בגדר 'אלו ואלו' וכו').

על כך אנו למדים מספר מפורסם ביותר: 'תנועת המוסר' (ח"ג עמ' 51 – 52) ממנו אנו למדים על לא פחות ולא יותר מאקדח שנשלף על ידי בחור ישיבה לשעבר כנגד מורו ורבו מגדולי ראשי הישיבות של כל הזמנים (!)

***

ספר 'תנועת המוסר' נכתב בידי רבי דב כץ זצ"ל, על תולדותיה של תנועת המוסר. חתנו של ר' דב, ר' שמשון אפשטיין, נכדו של מרן הגרמ"מ אפשטיין הוציא מחדש את הספר. הספר יצא בתחילה בהוצאת 'אברהם ציוני', ולאח"מ בהוצאה המפורסמת פלדהיים, כמה פעמים, לא לפני שחלק נוסף ממנו: 'פולמוס המוסר', צונזר והושמט כדי לא לעורר מחלוקות ישנות.

סדרת הספרים "תנועת המוסר" (צילום: ישראל שפירא)

כעת קוראים יקרים תשבו על כסא, מצוידים בכוס מים וטישו כדי לשרוד את סדר האירועים שהתרחש בישיבת סלבודקה לפני יותר ממאה שנים:

החל משנת תרס"ד (1904) התעוררה בישיבת סלבודקה התנגדות (שניה) לתנועת המוסר. הישיבה נחצתה לשני מחנות, ועל המתנגדים נמנו מבחירי ו"ממצויני הישיבה שהיו דורשים בישיבה יום יום חידושי תורה".

ארע והתרחשו מקרים של תגרות ידיים. פעם חבט אחד המתנגדים במקל על ראשו של אחד מתומכי תנועת המוסר.

כשנה או שנתיים אח"כ, ולאחר שהסבא מסלבודקה הגרנ"צ פינקל קירב את מתנגדיו בדרכי נעם, המחלוקת פרצה באופן חמור ביותר.

הסבא מסלבודקה (מתוך ויקיפדיה)

אחד מראשי המתקוממים שר' דב כץ מגדירו כ"בעל כישרון גדול שנמנה בשעתו בין 'טובי הלומדים' הכריז שלא ישקוט כל עוד לא יבער את לימוד המוסר מתוך הישיבה". אירוע מזעזע התרחש כשמתנגדי המוסר השליכו את ספרי המוסר לבית שימוש, ה' ישמור ויצילנו.

אם כל זה לא הספיק לכם תקראו את הקטע הבא:

באחת השבתות הופיע קבוצה גדולה של מתנגדי תנועת המוסר בשעה שישבו תומכי תנועת המוסר והחלו להיאבק ולקחת מידיהם את הגמרות. כשראתה אשת ראש הישיבה רבי משה מרדכי אפשטיין את מה שקורה, החלה לצעוק בקול גדול: "תבעירה! תבעירה!".

קמה מהומה גדולה, והמורדים העמידו אקדח בפניה כדי להשתיקה, אבל הרבנית לא נכנעה והמשיכה בצעקותיה. המורדים פחדו מהמשטרה והסתלקו.

(צילום: שאטרסטוק)

כעת למי שלא הזדעזע עד כה, מומלץ ביותר לשבת כיון שהקטע הבא מזעזע במיוחד:

אירע ובאה לביתו של הסבא מסלבודקה קבוצת תלמידים ממתנגדי המוסר ואקדח בידם ודרשו ממנו להפסיק את פעולותיו בישיבה. הסבא זצ"ל לא השיב להם ואמר בפני אחד מהם ואמר לו: "ראה מה שנעשה ממך משך ימים אחדים!". הלה, חלשה דעתו מדברי הסבא זצ"ל, ורפו ידיו.

לקריאה נוספת:

  • תנועת המוסר ח"ג עמודים 51-52
  • ישר כח לד"ר יאיר הלוי על עזרתו בכתיבת מאמר זה
מתוך 'תנועת המוסר'

(אוצר החכמה)

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר