שעות של הכרעה; תמונת מצב

'ממשלת השינוי' קרבה - מה עוד עשוי להכשיל את הקמתה

בימין הרימו ידיים מהניסיון להניא את בנט מחבירה ללפיד, ומצפים ל"תרגיל המסריח 2" - למרות סיכוייו הדלים • בשמאל מצפים להכרזת לפיד, די בקרוב • אלו הדברים שלא סגורים ועשויים להקשות (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בנט, בתמונת סלפי עם ידידו לפיד (צילום ארכיון: מתוך הטוויטר)

שעון החול למנדט של יאיר לפיד מתקדם לקראת סופו; פקיעתו בעוד יומיים וחצי - אבל בגוש שבראשותו, המכנה את עצמו "גוש השינוי", שוררת אופטימיות רבה. הצהרתו אמש של נפתלי בנט על חבירה מלאה לממשלה זו, תחילה בראשותו, תוך האשמות חריפות נגד נתניהו, וכן ההבהרות החוזרות ונשנות של גדעון סער על נאמנותו לחילופי השלטון, מובילים ב'יש עתיד' את קו המחשבה שהכרזת לפיד בפני הנשיא ריבלין, "עלה בידי להרכיב ממשלה", קרובה מתמיד.

גורם במפלגה, ששוחח לפני זמן קצר (שני) עם 'כיכר השבת', סירב לומר מתי בדיוק צפויה ההצהרה, אבל הדגיש כי "נעשים המאמצים לקיימה בזמן המהיר ביותר".

אך בכל זאת, ישנם עוד מספר מכשולים, היוצאים מחדרי המשא ומתן, שמתקיים כל העת ב'כפר המכביה' בהובלת מקורבו של יאיר לפיד, הלל קוברינסקי. אלו הם:

'ימינה' ו'תקווה חדשה' דורשות "לשפץ" כמה מן ההסכמים הקואליציוניים שכבר נחתמו, אבל בינתיים מסורבות. הדרישה הראשית הייתה, להכניס את שרת הפנים המיועדת, איילת שקד, לוועדה לבחירת שופטים, כאשר כך, יחד עם יו"ר הוועדה, שר המשפטים המיועד גדעון סער, יווצר רוב ימני בהחלטות הקריטיות. דרישה זו נדחתה בפומבי על ידי לפיד בישיבת סיעתו, מוקדם יותר היום.

גם בתוך הגוש הטבעי של מתנגדי נתניהו, אנשי השמאל המובהק, הדברים אינם מושלמים: מאבקם של 'כחול לבן' ו'ישראל ביתנו' באשר לתיק החקלאות, הגיע היום לפיצוץ, כאשר יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר המיועד אביגדור ליברמן, חשף בישיבת סיעתו כי נציגי כחול לבן במו"מ הסכימו להעביר את התיק החקלאות לידיו, זאת בעוד היו"ר בני גנץ שב ודורש אותו, החל מאמש. בכחול לבן ניסו להדוף את ההאשמות ואמרו, כי "הם מחויבים לגוש השינוי".

ואכן, בקרב שאר המפלגות בגוש אין חשש מכיוון זה. "אלו פעולות אחרונות של משא ומתן קואליציוני, זה לא יפיל את האירוע", אמר בכיר ביש עתיד.

הצהרת נתניהו אמש, בתגובה להחלטת בנט (צילום: מתוך הפייסבוק הרשמי)

מנגד, בגוש הימין כבר משלימים עם הליכה לאופוזיציה, אך עדיין תולים תקוות קלושות בחברי כנסת בירכתי ימינה ותקווה חדשה, שיכשילו את הממשלה. הדרך הראשונה לכך, היא בימים שיחלפו מרגע הכרזת לפיד "עלה בידי" ועד לרגע ההשבעה. בשבוע הזה צפויות להתקיים הפגנות ויופעלו לחצים במגוון דרכים, כדי להניא את הח"כים ניר אורבך, עידית סילמן או שרן השכל, מהצבעה בעד ממשלה, שתמליך את לפיד ותוביל את ליברמן למשרד האוצר.

דרך נוספת להכשלת הממשלה, היא בשעת ההשבעה עצמה. תקדים לכך כבר ראינו ב"תרגיל המסריח", בעת קריסת ממשלת הרוטציה בין יצחק שמיר לשמעון פרס בראשית שנות ה-90, כאשר שני נציגי אגודת ישראל, אברהם ורדיגר ואליעזר מזרחי, נעדרו מהמשכן בהצבעה הגורלית וסיכלו כך ממשלת שמאל.

הציפייה כעת בקרב חברי הליכוד והסיעות החרדיות, היא שח"כים ייעדרו, ויפילו את הקמת הממשלה, שצפויה להיות רעועה גם כך. עם זאת, גם להם ברור, כי הסיכויים לכך אפסיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר