"אני התשובה"

נשיא אוקראינה היהודי: 'אין פה אנטישמיות'

בראיון לכלי תקשורת גרמני, סיפר הנשיא ולדימיר זלנסקי על בני משפחתו שנהרגו במלחמת העולם השנייה, והתעקש שאין כיום אנטישמיות בארצו: "פרובוקציות יש בכל מקום" (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הנשיא זלנסקי (צילום: Shutterstock)

בראיון לכלי תקשורת גרמני, התעקש נשיא אוקראינה היהודי, ולדימיר זלנסקי, שאין כיום אנטישמיות בארצו.

הראיון, שהוענק לכתב העת הגרמני 'פרנקפורטר אלגימיינר צייטונג' ופורסם אמש (שלישי) באתר הרשמי של נשיא אוקראינה, עוסק בעיקר בעניינים בטחוניים מול רוסיה, אך בסופו התייחס הנשיא באופן חריג גם למוצאו היהודי.

מראיין: "אדוני הנשיא, אם זה אפשרי, האם אנחנו יכולים לדבר על המוצא שלך, 'אוף דה רקורד'?"

זלנסקי: "כן, בטח".

מראיין: "אמרת זאת בישראל - על סביך שנלחמו, ששרדו את ה'הולודומור' (רעב המוני באוקראינה שלפני השואה). ובגלל זה אני רוצה לשאול אותך..."

זלנסקי: "ממשפחת סבי מצד אבי - שרד רק סבי. כל האחרים נהרגו. סבי, למרות גילו הצעיר מאוד, יצא למלחמה בשורות הצבא הסובייטי. גם אחיו הגדולים גויסו, וכולם, למעט סבי, מתו כחיילים. כל בני המשפחה האחרים מחלק זה של משפחתי, הוצאו להורג בגלל היותם יהודים. כך גם הילדים. סבתי ואחותה הצעירה חולצו לאוזבקיסטן. אביה נלחם גם הוא - אך חזר מהמלחמה בחיים".

הנשיא זלנסקי בתפילה בכותל המערבי, לצד הרב שלום ארוש (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

מראיין: "אתה יודע שיש תעמולה מסוימת לגבי אוקראינה, שהיא מדינה אנטישמית, פשיסטית. אתה יהודי. האם נתקלת בכך בחייך האישיים? אנטישמיות לכאורה, שמדברים עליה לגבי ארצך?"

זלנסקי: "אני מאמין שאני התשובה וההוכחה שאין אנטישמיות באוקראינה, והיא ברמה הנמוכה ביותר. אין אנשים מושלמים או מקומות מושלמים, אך עובדה היא שהאנטישמיות באוקראינה היא ברמה הנמוכה ביותר בהשוואה לכל מדינה אירופאית אחרת. אני מאמין שאני התשובה.

"אני יודע שאנטישמיות הייתה נפוצה בברית המועצות, זה נכון. אני מכיר סיפורים על קרוביי, אבי - אנשים פחדו מזה, כן, זה היה בהחלט. אבל באוקראינה המודרנית והעצמאית, כל זה השתנה מאד. לכן אני לא חושב שיש לנו את זה. לפעמים יש פרובוקציות, אבל זה קורה בכל מקום".

למרות דברי הנשיא, ב'כיכר השבת' מתפרסמים מעת לעת אירועי אנטישמיות שמתרחשים באוקראינה. רובם אמנם לא מגיעים לידי תקיפות פיזיות, אך ישנם חילול קברים רבים, כתובות גרפיטי על מבנים יהודיים ומעט גילויי אנטישמיות בקרב המוסדות הבירוקרטיים במדינה.

יצויין שדו"ח רשמי של הקהילה היהודית באוקראינה, שהתפרסם בפברואר, מונה 49 תקריות אנטישמיות שאירעו במדינה בשנת 2020. לפי הקהילה, הנתונים לא השתנו ביחס לשנה הקודמת.

כזכור, לפני שנתיים הכריז הקומיקאי היהודי ולדימיר זלנסקי על ריצה לנשיאות, וזכה בתמיכה חסרת תקדים - כאשר בזכות גודל מפלגתו הוא לא נצרך לבניית קואליציה, לראשונה בתולדות המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר