היסטוריה ואקטואליה

התנגדות הרש"ב ו"ההתכנות" למדינה יהודית

האם האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל התנגד להקמת מדינה יהודית מפני שהיא מנוגדת לתורה ומצוות או מחמת כך שהיה סבור התכנות ריאלית למדינה זו? ישראל שפירא צולל לכתבים (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
האדמו"ר הרש"ב זצוק"ל (צילום: ללא קרדיט, מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': במאמר אודות הקריקטורה שפרסם 'יתד נאמן' אודות המרפסת של חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל, נטען שהרבי הרש"ב זצוק"ל מחב"ד שלל את ההצטרפות לתנועה הציונית, כי אין סיכוי בעולם שתקום מדינת ישראל.

אחד הגולשים חסיד חב"ד שלח תגובה לאמייל של כותב השורות (שמצורף בסיומת כל כתבה):

"שלום ראיתי את הכתבה שלך בנוגע לקריקטורה של יאיר לפיד ובנט. בסוף כתבת שם שאדמו"ר הרש"ב ועוד גדולי ישראל היו נגד התנועה הציונית בגלל שאין אפשרות שתקום מדינה יהודית.

"רק רציתי להעיר שהאדמו"ר הרש"ב היה נגד הרעיון הציוני לא בגלל אי אפשרות לבניית מדינה אלא בגלל שהרעיון הציוני הוא מנוגד לתורה ומצוות כך שאפילו באם הי' בזמנו אפשרות למדינה אדמו"ר הרש"ב היה נגד.

"אצרף קישור לחבדפדיה שבו מבואר הענין אם כי בקיצור אך על כל פנים זה די והותר... ישר כח על הכתבות שלך. כיף לקרוא אותם".

המגיב הנ"ל טען שהרבי הרש"ב התנגד להקמת מדינה יהודית מפני שהיא מנוגדת לתורה ומצוות, ולא בגלל שאין התכנות ריאלית למדינה זו.

יש לציין שטענתו אינה מבוררת כראוי, שכן באגרות קודש חלק א. עמוד רו, מכתב פו. כתב בפרוש הרבי הרש"ב שאין התכנות להקמת מדינה יהודית.

אגרות קודש להרש"ב (היבורוקוס)

וכך לשונו של הרש"ב על התנועה הציונית:

"כל עניניהם יסודתן בדמיון לבד, כי חפצם בלתי אפשרי לבוא לידי פעולה באשר לא יהיה על זה הסכם בשום אופן..".

אומנם בהמשך ובתחילת דבריו כתב הרש"ב שהוא מתנגד לתנועה הציונית מעוד סיבות רוחניות. ברם, הרש"ב כותב במפורש שאין סיכוי ממשי להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

יש לציין שבימינו יש ספרי חב"ד שמצנזרים את הקטע, ראה למשל בקובץ האינטרנטי 'בין גלות לגאולה': מאבק של רבותינו נשיאנו ברעיון הציוני, עמ' 13, הובא מכתבו של הרש"ב. אולם הקטע האמור בו כותב הרש"ב שאין סיכוי ממשי להקמת מדינת היהודים, הושמט.

יתכן שאותו מגיב לא עיין במקור הדברים, אלא בקובץ זה, ולכך לא ידע את דעתו האמיתית של הרבי הרש"ב, שאין סיכוי ממשי להקמת מדינת היהודים, בנוסף לבעיות הרוחניות לדעתו שיש בתנועה הציונית. (ברם יש לסנגר על עורכי הקובץ הנ"ל שכולו הוא קיצור בדברי הרש"ב, כך שיתכן שההשמטה הספציפית הנ"ל, לא הייתה מכוונת).

בשיחה שערכתי עם כמה מידידי הנמנים על חצר הקודש חב"ד נטען לי שדעתו של הרבי הרש"ב שאין סיכוי להקמת מדינה יהודית, הייתה נכונה לאיך שהוא ראה את המציאות לפני כמאה עשרים שנים אשר בה נכתב המכתב הנ"ל, ואין ללמוד ממנה את דעתו נכון להיום, ולא כמו שה'קנאים' אוהבים לעשות, לקחת את דעת רבותינו בעבר, ולהחליט שהם יסברו כך בימינו, ולנו אין בימינו אלא את דעת השופט אשר יהיה בימינו.

כמו כן, נטען לי שמקובל אצל חסידי חב"ד שעיקר התנגדותו של הרבי הרש"ב זי"ע לתנועה הציונית היא מהבעיות הרוחניות שיש בה.

ולגבי הצנזורה בקובץ 'בין גלות לגאולה', שמעתי טענות שונות – החל מכך שמדובר במשיחיסטים ועד הטענה שהתנאים השתנו, המדינה הוקמה וממילא אין רלוונטיות לדברים שנאמרו לפני 120 שנים. אך כאמור, ייתכן בהחלט שההשמטה לא היתה מכוונת.

כמו כן, בידוע שבספרי חב"ד הרשמיים המכתב לא צונזר, כך למשל בספרי אגרות הקודש של הרש"ב.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר