החלטה תקדימית

בעקבות "הגביר המעגן": הרבנות ביטלה הכרה בבית הדין

בית הדין הניו יורקי, התערב לטובתו של "הגביר המעגן", בכך שהקפיא את ההרחקות והחרמות ממנו, בעקבות כך, ברבנות הראשית החליטו בהחלטה תקדימית, לבטל את ההכרה באותו בית דין (חדשות)

קובי אטינגר | כיכר השבת |
הרשי פריד (צילום: ארכיון 'כיכר')

פרשיית "הגביר המעגן": הרבנות הראשית לישראל החליטה בהחלטה תקדימית, לבטל את ההכרה בבית הדין "בית יוסף" בניו יורק, שבארצות הברית, ושמו של בית הדין יוסר לאלתר מרשימת בתי הדין המוכרים על ידי הרבנות.

מדובר בהחלטה חריגה, הבאה בעקבות החלטת בית הדין בית יוסף בארה"ב, להתערב בסוגיית פרשת המעגן הרמן פריד מישראל, בניגוד להחלטת בית הדין והרבנות הראשית לישראל.

יו"ר הוועידה להכרה בבתי הדין הרב יצחק אלמליח שיגר לפני מספר שבועות, מכתב חריף לבד"צ בית יוסף, בעקבות החלטתו להקפיא את ההרחקות וחרמות רבינו תם על הרמן פריד המעגן את אשתו מזה שנים, כך על פי הרבנות.

במכתב כותב הרב אלמליח: "החלטה מטעם בית הדין הנכבד, עומדת בסתירה לפסקי דין של בית הדין הרבני האזורי ובית הדין הרבני הגדול בישראל שחייבו את הבעל, מר הרמן פריד, ליתן לאישה, גב' סוזן פריד, גט, וקבעו, בין השאר, כי יש לנהוג עמו על פי הרחקות דרבנו תם".

עוד כותב הרב אלמליח במכתבו: "ברבנות הראשית לישראל רואים בחומרה רבה את ההתערבות של בית הדין בברוקלין בפרשת הגט ובדיונים המתנהלים זה שנים בישראל".

ההתפתחות האחרונה בתיק, היא בעקבות החלטת הרב ראובן אלט אב"ד ביד"צ "בית יוסף" בברוקלין, ניו יורק, להתיר למעגן הרמן פריד לבוא בקהל והסיר מעליו את החרמות שהוטלו בעקבות העיכוב המתמשך במתן הגט לאשתו.

בפס"ד שפרסם בית הדין בארה"ב נכתב כי "הבעל השליש גט בידי בית הדין, וזה יינתן לאשה לאחר שתחתום על הסכם בוררות, ההחלטה ניתנה מבלי שצד האישה נשמע בדיונים ובניגוד חמור להלכה, שבית דין אינו רשאי להיכנס ולדון בתיק בו מתקיים הליך בבית דין אחר".

במכתב שכתב תחילה הרב אלמליח לבתי הדין, הוא כתב כי במידה ובית הדין לא ישנה את החלטתו בהקדם האפשרי, אז 'הוועדה להכרה בבתי הדינים בעולם', תמליץ לרבנות הראשית לישראל לבטל את ההכרה בבית הדין, משמעות החלטה כזו היא מרחיקת לכת, שכן בכך לא יוכרו הנישואין ויתר הפעילות המתבצעת בבית הדין הנ"ל, מה שבסוף כאמור אכן קרה.

ל'כיכר השבת' נודע, כי המתקפה הקשה על ביה"ד בארה"ב וההחלטה החורה שלא להכיר עוד בבית הדין האמריקני באה בעקבות התופעה בה מעגנים וסרבני גט בורחים לחו"ל, ופועלים בבתי הדין שם במעמד צד אחד לבטל את המגבלות המוטלות עליהם מכוח החוק, זאת במטרה למנוע את הסבל הרב שעוברות העגונות, והדבר הביא לכך שבתי הדין של הרבנות שפועלים רבות כדי למנוע את תופעת סרבני הגט - עומדים בפני שוקת שבורה.

כזכור, הרשי (הרמן) פריד (68), דמות מוכרת כנגיד בחסידות ויז'ניץ ומקורב לאדמו"ר הקודם, בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, היה נשוי לסוזן (מלכה) ויזל (66) במשך למעלה מעשרים שנה, עד שזו ביקשה להיפרד ממנו, אלא שהוא סירב לתת גט.

לטענתו של פריד, שכאמור יצאה עליו הודעת חרם מצד בית הדין הרבני הגדול, הסיבה לסירוב לתת גט היא סוגיות כספיות שבינו ובין רעייתו - הממאנת לדון עמו בדבר ודורשת לקבל גט ללא תנאים ודיונים מוקדמים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר