אאא

על פי מחקר שנערך ב-2019 על ידי איגוד הפסיכולוגים האמריקני, ניכרת עלייה משמעותית בהתנהגות פוגענית ורעילה במקומות עבודה רבים. סביבת עבודה רעילה לא רק הופכת את מקום העבודה למרחב לא נעים. חוקרים מאוניברסיטת לונד שבשוודיה ביצעו מחקר מקיף שהתפרש על פני 20 שנים ומצאו שסביבת עבודה רעילה גורמת לדיכאון מוגבר, עלולה לדרדר לשימוש בסמים ולגרום לבעיות בריאותיות נוספות.

לפני שאתם מגישים מכתב התפטרות, הנה שבע דרכים יעילות להתמודדות עם סביבת עבודה רעילה ומדכאת והפגת המתח המסוכן שמצטבר כתוצאה מהתנהגות פוגענית כלפינו. אחת מהדרכים האלה היא אכן להתפטר, אך גם את זה כדאי לעשות בחכמה.

1. אל תרדו לרמה של הקולגה שפוגע בכם
אם מופנים אליכם מילים קשות, עלבונות וסרקזם דוקר, אל תחזירו באותו מטבע ובעיקר אל תנסו לפתוח בפינג-פונג של "מי יותר שנון" - זו הדרך הבטוחה לתגמל ולטפח את ההתנהגות הרעה הזו ורק להגביר אותה.

במקום זאת, הגיבו בענייניות וביובש ותנו לפוגע להבין שאתם לא מתכוונים להשתתף במשחק הזה. הוא כבר יחפש קהל אחר.

2. איזון בין החיים הפרטיים לעבודה: השאירו את המתח והלחץ מחוץ לבית
כשקשה לנו, טבעי שנרצה לפרוק זאת באוזניי הקרובים אלינו, אך היו מודעים לתדירות בה אתם מתלוננים על הקשיים בעבודה בפני בני המשפחה או החברים הקרובים. אם התדירות גבוהה מדי, יקרו שני דברים לא נחמדים: אחד, הקרובים שלכם יעשו הכל כדי לא לשמוע על זה יותר ורשת התמיכה שאתם כה זקוקים לה עלולה להתפורר. שתיים, זה לא בריא להתעכב על דברים שאינכם יכולים לשלוט בהם. החיים קצרים - אנחנו כאן כדי למצוא פתרונות, לא לטבוע בבעיות שתוקעות אותנו.

3. היצמדו לקולגות חיוביים
גם אם אתם מרגישים מוקפים באנשים פוגעניים ומדכאים, רוב הסיכויים שיש לפחות קולגה אחד או שניים שנמצאים במצב דומה לשלכם. נסו לאמוד מה הם מרגישים כלפי האנשים הרעילים במקום העבודה שלכם וברגע שתוודאו ששניכם באותה סירה, תוכלו להישען אחד על השני ולהתמודד ביחד, לתבל את הסיטואציה בהומור ולהקליל את המצב.

4. למדו כיצד לעמוד על שלכם
כשמופנות אלינו אמירות קשות, אנחנו עלולים לקפוא ואז לשחזר במוח ללא הרף את השיחה ולחשוב על אינספור תשובות אפשריות שיכולנו לענות במקום. ההתבשלות הזאת רעילה לא פחות ולכן כדאי להתחיל להתאמן עם אנשים קרובים שאתם סומכים עליהם כיצד לנהל שיחה בה מטיחים בכם דברים לא נעימים או פוגעים בכם בדרך כלשהי. כך, בפעם הבאה שזה יקרה (ואתם יודעים שזה יקרה), תצליחו לענות בביטחון ובמקצועיות ולעמוד על שלכם.

5. בנו אמון עם הממונים עליכם
אחת הבעיות שהולכות ומתגברות במקומות העבודה היא מיקרו-מנג'מנט. כלומר, בוס שלא יודע "לשחרר", לא מפסיק לבדוק את העבודה שלכם, מבקר אותה בלי סוף, מתערב בכל פרט וכושל בהאצלת סמכויות עד כדי כך שהוא מסוגל לעשות את העבודה במקומכם, מה שמעמיס מאוד על הלו"ז שלו, הוא מתקשה לעמוד במטלות שלו עצמו - ומוציא את הכעס והתסכול על העובדים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

נשמע לכם מוכר? אתם לא לבד. מיקרו-מנג'מנט מעמתת שני צרכים נוירו-פסיכולוגיים אנושיים מאוד זה מול זה: הצורך שלנו באוטונומיה והצורך של אותו בוס בשליטה.

הדרך היחידה לאזן את המתח בין שני הצרכים האלה היא בניית אמון. לא תקבלו אוטונומיה בתפקיד שלכם עד שהבוס לא יהיה בטוח בכם לחלוטין. כדי לעשות זאת, תנו למנהל כמה שיותר מידע לגבי העבודה שלכם דרך עדכונים שוטפים באופן יזום. לפני שהוא מגיע אליכם, כבר תדאגו לשלוח לו דו"חות יומיים או שבועיים לגבי ההתקדמות שלכם והיכן אתם עומדים. ספקו לו גישה חופשית שלא ירגיש ממודר לרגע. למדו מה הציפיות שלו מכם - והתאימו את עצמכם אליו. ובגדול, נסו לזרום עם השתלטנות שלו ואל תיקחו אותה באופן אישי. התנגדות לשליטה רק תחמיר את המצב.

6. שום דבר לא הצליח? עזבו את העבודה
זה פתרון רק במקרה שדבר לא עזר ואתם ממשיכים לספוג חיצי רעל בכל יום. אמנם לא תמיד אנחנו יכולים פשוט לקום ולעזוב את העבודה, אך הגיע הזמן לתכנן את העזיבה שלכם. התחילו לברר על מקומות חלופיים, צרו קשרים עם אנשים מהתחום שלכם ונסו לאתר הזדמנויות השתכרות חדשות.

7. ומה אם להתפטר זה לא אופציה ריאלית? עשו הכל כדי לדאוג לבריאות שלכם
התמקדו במה שיש ביכולתכם לשלוט עליו: החיים מחוץ לעבודה. תפתחו תחביבים שממלאים אתכם והיעזרו בטיפולים מרגיעים ומפיגי מתחים מכל סוג. 9 עד 5 בכל יום עלולות להיות שעות סופר מתסכלות אבל יהיה לכם הרבה יותר קל לצלוח אותן אם יש לכם משהו לצפות אליו אחרי העבודה.