בנט יכריע

יאיר לפיד מבקש לבטל את ה"אייר פורס 1" הישראלי

פרוייקט מטוס ראש הממשלה בדרך לביטול? אחרי ארבע שנים של עבודה, יאיר לפיד מציע למכור את המטוס בו הושקעו מיליארד שקלים • ראש הממשלה, נפתלי בנט, יכריע (חדשות)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
בואינג 767-300 (צילום: shutterstock)

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, הציע לראש הממשלה, נפתלי בנט, לבטל את פרויקט 'כנף ציון', פרויקט הכשרת מטוס בואינג 767-300 באופן ייעודי לשימוש ראש הממשלה. במערכת הביטחון מתנגדים.

לפיד מאז ומתמיד התנגד לרכישת המטוס, וזה בשל מחירו היקר ואי הנחיצות שלו, לשיטתו. כבר בשנת 2019 הכריז כי ממשלה בראשותו תמכור את המטוס המדובר: "נעביר את הכסף לאן שבאמת צריך".

יצוין כי במטוס הושקעו כמיליארד שקלים כשבין היתר הוקם עבורו בסיס שמירה. תהליך השמשת המטוס ארך זמן רב ובתקופת הקורונה צומצמה הפעילות סביבו, רק בחודשים האחרונים הצוותים שבו להכינו לשימוש. בימים אלו צוות ההכנה ערוך בהשגת אישורי הפעלה, עניין שיכול לקחת עוד כמה חודשים.

יודגש כי במערכת הביטחון מתנגדים לביטול הפרויקט וטוענים כי הוא נחוץ לשמירה על ראש הממשלה וכי יש לו חשיבות רבה בהגנה עליו.

עד כה, השתמשו ראשי הממשלה במטוסים שנחכרו מחברות התעופה הישראליות וכן במטוסי תובלה של חיל האוויר.

המטוס בן ה-20 שנה נרכש מחברה אוסטרלית כבר בשנת 2016 בלא פחות מ-729 מיליון שקלים מאז הוא עובר שיפוצים ובין היתר הותקנו בו מערכות קשר מתקדמות לתקשורת בעתות חירום עם מנהיגי עולם ומערכות הגנה שונות כולל מערכות כנגד טילים.

על פי מספר דיווחים, במטוס הותקנו מערכות הגנה בלעדיות לישראל שלא נמכרו מעולם. המטוס יוכל להכיל עד 116 איש ויכלול חדר מנוחה וחדר ישיבות, שמו "כנף ציון" והוא נצבע בכחול לבן כשזנבו מועטר במגן דוד.

יצוין כי מטוס "כנף ציון" אמור לעמוד גם לשימוש הנשיא. הנשיא היוצא רובי ריבלין בחר שלא להשתמש בו והודיע על כך מראש, כשהוא בוחר להמשיך לטוס בטיסות עסקים רגילות. עם זאת, הנשיא הנכנס, יצחק הרצוג, יוכל לבחור איך ברצונו לטוס, אם בנט אכן יבחר שלא לבטל את הפרויקט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר