משחקי כסאות • צפו

הקואליציה שהביכה את עצמה והנזק הכלכלי של ליברמן

שרת הפנים הפכה את חוק האזרחות למשבר בעקבות הצהרות מיותרות • מה ראשי הממשלה בנט ולפיד צריכים ללמוד מאלקין • שר האוצר יגלה במהירות: כפיית חרדים תוביל לתוצאה ההפוכה (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
משחקי כסאות (צילום: אולפן כיכר)

בנט ולפיד, תלמדו מאלקין

הקואליציה ספגה השבוע שתי מבוכות - נפילת חוק האזרחות בהצבעה, והסרת חוק מעקב צה"ל אחר בנות שהצהירו על דתיותן מסדר היום - אבל למרות ששני הדיונים הללו זכו לעיקר העיסוק התקשורתי, קשה לומר שזה שבוע שיטלטל את ממשלת בנט-לפיד.

במהלך הלילות המתישים בכנסת הצליחה הקואליציה לקדם את החוקים שחשובים לשלמותה בעתיד, בהם "החוק לפיצול הליכוד", שיאפשר לארבעה חברי כנסת בלבד לערוק ממפלגה גם אם אינם שליש סיעה, וכן החוק הנורווגי המורחב.

בליכוד, שהתרגלו מהר לתפקידם כמובילי אופוזיציה, הזכירו איך חשבו לפני שנה ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד ויושב ראש הכנסת מיקי לוי, שעכשיו חתומים על קידומו, בצורה רחבה אף ממה שתקפו.

הסיבה שנוצר הרושם לכישלון מהדהד של הקואליציה תלויה בניהול משבר חוק האזרחות על ידי שרת הפנים איילת שקד. במקום להגיע להבנות מהירות ושקטות עם מרצ ורע"מ, או לחלופין לנהל שיח עם סיעות הימין באופוזיציה, שקד החליטה לצאת בהצהרות ריקות מתוכן המלאות בהבטחות שאינן ניתנות למימוש, כולל אי עמידה בזמנים שהקציבה לעצמה.

דיון חברי הקואליציה טרם ההצבעה שנפלה. יצרו את המהומה בעצמם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכל קואליציית 61 יש נפילות בהצבעות ולא כל החוקים עוברים, בטח ובטח בקואליציה סבוכה שכזו. אם בנט ולפיד רוצים פחות סערות, עליהם להשקיט את חבריהם. אם הם רוצים לדעת איך עושים את זה כמו שצריך - הם יכולים להתייעץ עם השר שלהם, זאב אלקין, שאת כל מהלכיו הפוליטיים מקדם מאחורי הקלעים.

שנאת ליברמן, שתפגע בכלכלה

שר האוצר, מהתפקידים החשובים בישראל, אחראי על מגוון רב של דברים בשירות המדינה ויכול לקדם צעדים מרחיקי לכת בנושאים מורכבים. אביגדור ליברמן, האדם שיכול להניע עכשיו מהלכים חיוניים לעתידנו - מכרסום בשליטת המונופולים ועד פעולות להפחתת יוקר המחיה - החליט, בצעד הראשון שלו בתפקיד, לפגוע אנושות ב-18,000 משפחות אברכים.

ליברמן כנראה שכח שמטרתו היא לקדם ולפתח את כלכלת ישראל כשפגע בה במחי יד, הכל לשם הפגיעה בחברה החרדית. מעבר לבעיה החברתית שנוצרה, בה עשרות אלפי ילדים - החיים בצמצום ממילא - יחיו חיים מצומצמים יותר, עובדה שבעתיד הקרוב והרחוק תוביל להוצאה כפולה של המדינה - בין אם בסיוע להזנה, השקעה לימודית בילד או השפעות על אורח חייו בעתיד, כבוגר - יש כאן פגיעה מיידית בכלכלה עם אלפי נשים שכבר לא שווה להן לעבוד, בטח שלא בתלוש כחוק.

ליברמן. יפגע בכלכלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הליך השתלבות החרדים בשוק התעסוקה, כמו הליך השתלבותו בצה"ל, הוא מהלך שלוקח שנים רבות ודורש אורך רוח תודעתי של אחינו החילונים. כל מהלך שיש בחובו כפייה על הציבור החרדי רק יוביל אותנו שנים אחורה, וההפסד יהיה של כולנו.

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב"כיכר השבת", בהגשת כתבנו הפוליטי, רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר