עוקץ חובק עולם

פרסמה מודעה למכירת עדשה ונעקצה; כך תיזהרו מנוכלים

ש', פרסמה מודעה ב'יד2' למכירת עדשת מצלמה, ונפלה קורבן לעוקץ; "ג'ון מארה"ב" ביקש שתשלח את העדשה ללונדון - ו"הבנק הספרדי" ביקש שתעביר כסף לאימות החשבון - לסניף בניגריה (בארץ)

שי ריינר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מודעה תמימה שפרסמה ש' באתר מכירות של מוצרי יד שניה, כמעט וסיבכה אותה בעוקץ מתוחכם והפסדים של אלפי שקלים. ברגע האחרון, אחרי שהפסידה "רק" מאות שקלים, היא הבחינה בתרמית, וניצלה.

סיפורי עוקץ, צצים כפטריות אחר הגשם, החל מהודעות במייל או ברשתות החברתיות על "ירושה" מסתורית, מבן משפחה נידח שלא הייתם מודעים לקיומו ועד הודעות סמס עם קישורים מתחזים לבנקים או חברות מוכרות, בניסיון לגנוב את פרטי האשראי.

בחלק מהמקרים, כל שתתבקשו הוא לשלוח סכום כסף סמלי לחשבון בנק, בדרך-כלל בחו"ל, ומיד לאחר מכן תקבלו את המיליונים שמחכים רק לכם. לפתי שיאמין, כמובן.

לאחרונה, כפי שפורסם ב'כיכר השבת', יצא לדרך עוקץ מסוג חדש, מיליונר שמוכן לתרום כסף, הרבה כסף, רק שהוא צריך בדחיפות סכום כסף במזומן, כדי לשחרר את העומס הרב בחשבון הבנק שלו.

אך נדמה, כי סיפור העוקץ הבא, שהגיע לידי 'כיכר השבת', מאתגר את כל מה שהכרנו ומלמד עד כמה עלינו לנקוט במשנה זהירות, כל צעד ושעל.

ש', צלמת מוכרת ממרכז הארץ, רצתה למכור עדשת מצלמה שהייתה אצלה בשימוש. היא פרסמה מודעה באתר 'יד 2', וכעבור מספר שעות, פנה אליה בוואטסאפ אדם שהזדהה בשם ג'ון מארה"ב, וביקש לקנות את עדשת המצלמה.

המודעה שפורסמה (צילומסך)

ג'ון ביקש ממנה לשלוח את העדשה ללונדון, למרות שהוא גר בארה"ב, כשהוא כמובן ישלם אף על המשלוח. ש', שלחה מיד את העדשה לכתובת שג'ון נתן לה, והמתינה לכסף שהיה אמור להיכנס לחשבון הבנק שלה בהעברה בנקאית מג'ון.

ואכן, ש' קיבלה מהבנק של ג'ון, בנק אמיתי בשם "IMG" מספרד, שפועל בתחום העברות כספים בינלאומיות, מיילים והודעות כי הכסף הועבר והיא תראה אותו בחשבון בעוד מספר ימים.

אלא שאז הודיעו לה מהבנק שהם בטעות לקחו ממנו 1,000 שקלים יותר מהסכום שהוא היה אמור לשלם, והיא מתבקשת להחזיר לו את הכסף בשביל לאמת את החשבון שלה.

"התמונות שלו", שהנוכל שלח

ש', שאכן התחילה לחשוד בנוגע למטרת התשלום, והעלתה תהיות מדוע אדם מארה"ב קונה עדשת מצלמה מישראל, בה המחירים יקרים יותר, בדקה גם בגוגל וגילתה שהבנק אכן קיים והבנקאית שחתמה כביכול על המיילים קיימת גם היא. בכך, נרגעו חששותיה של ש', והיא העבירה את הכסף שהתבקשה.

לא עברו מספר שעות מההעברה וש' קיבלה עוד מייל מה'בנק' שגילה לפתע שג'ון שילם עוד 1,500 שקלים בטעות והיא מתבקשת לשלם אותם שוב בהעברה בנקאית או בביטקוין.

אם שאלתם לאיזה בנק ש' התבקשה להעביר את הכסף, לא תתפלאו לדעת שלא מדובר בבנק 'IMG' שככל הנראה לא שמע מעולם על ג'ון, אלא בבנק כלשהו בניגריה.

ה"אישור" על ההעברה

בבנק, הרגיעו את חששותיה בתואנה כי הפלאפון של ג'ון אבד ולפיכך הם חסמו את החשבון שלו עד שיקנה פלאפון חדש, והם המליצו לו לפעול מול הבנק בניגריה שכנראה לא מגביל את חשבונות הבנק של הלקוחות שאיבדו את הפלאפון שלהם.

במשך כל הזמן הזה, ג'ון והבנק הרגיעו את חששותיה כי הם מטפלים ב"טעות", אלא שכאן ש' החלה לחשוש שמדובר בעוקץ ולא העבירה את הסכום הנוסף. ש' גם ביקשה את החבילה בחזרה מהדואר, וחסמה את העוקץ - אבל את ה-1000 שקלים שהעבירה בתחילה - היא כבר הפסידה, וכך גם את סכום המשלוח ללונדון, שביטלה ברגע האחרון.

בשיחה עם 'כיכר השבת', סיפרה ש' כי "לאורך כל התהליך של ה'מכירה' חשדתי בו, הכל היה נראה מוזר מאד. אבל הוא שלח תמונות שלו, שהתברר אחרי זה, שלא היו שלו. כתב שהוא מאמין באלוקים, ושיכנע במילים יפות שזה המדיניות של הבנק וככה ההעברה תושלם והכל בסדר. קלטתי את התרמית רק כשהבנק החליט לבקש ממני עוד 1500 שקלים, חוץ מה-1000 שכבר שילמתי, ואז עשיתי כל שביכולתי לעצור את התהליך הזה".

ש' מוסיפה כי "ההרגשה הרעה הזאת, שהונו אותי, שמשקרים עלי ומנצלים אותי לרעה, לא נתנה לי לישון בלילה, הרגשתי שאין לי אמון באף אחד. זה לא רק הענין הכספי, זה הרבה מעבר".

ה"בנק" משכנע שהאיש אמין

ויש לה גם מסר חשוב, לכולם: "אני פונה אליכם, בבקשה שימו לב, תהיו זהירים, אל תאמינו לכל אחד, לא משנה מה ישלחו לכם ומה ישכנעו אתכם. העולם מלא בשקרנים שמתפרנסים מהתמימות שלכם. אז תעשו טובה לעצמכם, ותפתחו עשר עיניים".

השיטה של העוקץ, פשוטה למדי. הנוכלים פותחים אתר שמתחזה לחשבון של הבנק, וכך גורמים לנעקץ להאמין שהכל כשר ואמיתי, אך עד שהנעקץ מבין כי מישהו עושה עליו סיבוב, זה בדרך כלל קורה מאוחר, לעתים, מאוחר מדי.

איך תזהרו מהעוקץ הבא? הנה כמה טיפים:

  1. אם מדובר במישהו ממדינה פלונית שהבנק שלו נמצא במדינה אלמונית ואת/ה מתבקש/ת לשלוח כסף לבנק במדינה פלמונית, וותר/י על התענוג.
  2. כשאתם מוכרים משהו, אתם מקבלים כסף מהקונה - ולא להיפך.
  3. אם מבקשים מכם להעביר את הכסף בביטקוין, משהו לא מריח טוב.
  4. תחשבו איך הייתם מגיבים אם מישהו היה מספר לכם סיפור כזה, אם הייתם צוחקים / מעקמים את האף / מזהירים, למה שאתם תיפלו למלכודת? הרי אתם גם הייתם מבינים אם הייתם שומעים על כך מחבר שמדובר בעוקץ. למה פה זה אמיתי?
  5. גם אם צריך להעביר כסף לאימות חשבון, שקל אחד יספיק...

מאתר 'יד2' נמסר ל'כיכר השבת' כי "אתר יד2 הוא לוח חינמי, המשמש כפלטפורמה ליצירת קשר בין מוכרים לקונים. כדי להגן על גולשי האתר מפני הונאות, מפעיל האתר מנגנון פיקוח ובקרה 24 שעות ביממה, לאיתור מודעות שאינן עומדות בכללי החוק ותקנון האתר.

"כאתר הדוגל בצרכנות נבונה אנו ממליצים למשתמשים לבחון היטב את פרטי העסקה, לבדוק את המוצרים המוצעים להם ולהימנע מתשלום מראש. יצוין כי ככל שמתגלה שימוש לא חוקי בשירותים ובפלטפורמות השונות, אתר יד2 משתף פעולה עם נציגי החוק ועם כל פניה שמגיעה למוקד על מודעה שהתגלה בה משהו פלילי או שנוגד את תקנון האתר. אנחנו מפצירים בציבור לפנות אלינו במקרים של גילוי דבר עבירה כדי שנוכל להסירו מהאתר ולהמשיך להעניק לגולשים פלטפורמה איכותית ואפקטיבית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר