מנהיג בית"ר והאצ"ל

הכנסת זכרה את ז'בוטינסקי - בהיעדרות יו"ר הליכוד נתניהו

הכנסת קיימה דיון מיוחד לזכר זאב ז'בוטינסקי, מנהיג תנועת בית"ר, בהשתתפות רה"מ בנט ושרים • נתניהו, יו"ר הליכוד, היה אמור לנאום, אך נעדר: "מקווה שאוכל לפרסם מדוע בקרוב" (בארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
תמונתו של זאב ז'בוטינסקי במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד לציון יום זכרו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי, מנהיג תנועת בית"ר, ממנה נולדה מפלגת הליכוד בראשות רה"מ לשעבר מנחם בגין ז"ל וכיום בראשות רה"מ לשעבר בנימין נתניהו. ז'בוטינסקי, ממקימי הגדוד העברי במסגרת הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה, מכונן הציונות הרוויזיוניסטית, שכונה "החייל הראשון ליהודה", נפטר לפני 81 שנים בניו יורק.

אירוע חריג התרחש כאשר ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, יו"ר המפלגה שמבוססת על חזונו של זאב ז'בוטינסקי כאמור, לא הגיע לדיון המיוחד במליאה - על אף שהיה אמור לשאת דברים לאחר רה"מ בנט. שעה לאחר סגירת הדיון, פרסם נתניהו בחשבון הפייסבוק שלו את הנאום אותו היה אמור לשאת, עם דברי הסבר להיעדרותו: "מדי שנה אני משתתף בדיון המליאה לזכרו של זאב ז'בוטינסקי. השנה, מסיבות שאני מקווה שאוכל לפרסם בקרוב, נבצר ממני מלהשתתף בטקס חשוב זה".

דברי רה"מ בנט (ערוץ כנסת )

בנאומו ראש האופוזיציה התכוון להתייחס למעמד הנוכחי של מפלגת הליכוד: "מצאתי מאמר שז'בוטינסקי כתב לפני 100 שנים בדיוק. שם המאמר – לא תאמינו - 'אופוזיציה'. ז'בוטינסקי מתח ביקורת נוקבת על החולשה שגילתה התנועה הציונית, כשהתברר שהמדיניות הבריטית למימוש הבטחת 'הבית הלאומי' מתרופפת. הוא דגל בציונות שמקבצת מיליוני יהודים לארץ-ישראל, ויוצרת את התנאים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים שיבטיחו את עתידנו לדורות. אני וחבריי למחנה הימין - הימין האמיתי - דגלנו תמיד ב'ציונות רוממה'. בדרך זאת הלכנו חבריי ואני בתריסר השנים האחרונות, ועוד קודם לכן: דרך שהביאה הישגים חסרי-תקדים למדינת ישראל. אלא שעכשיו, במקום ללכת קדימה, הממשלה הנוכחית חוזרת אחורה. במקום עוצמה ועמידה איתנה, היא נוהגת בהרכנת ראש ובחולשה. איזו ציונות רוממה הביאה איתה ממשלת עבאס-לפיד-בנט? דיבורים ריקים על 'אחדות לאומית', תוך הדרת ציבורים גדולים וחשובים במדינה. היא נוהגת מדיניות מקוממת של התעמרות, כפי שעושה שר האוצר ליברמן ביחס לאוכלוסייה החרדית".

(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ראש הממשלה נפתלי בנט שזר בנאומו על מנהיג האצ"ל ביקורת על החלטת האופוזיציה, ומפלגת הליכוד בראשה, להתנגד לחוק איחוד משפחות: "קברו של ז'בוטינסקי, סמוך לקברו של הרצל, בעיצוב דומה לקברו של הרצל, מסמל את היכולת שלנו להתבגר ולגשר על מחלוקות, על פערים ועל אידיאולוגיות מנוגדות. לא כי זה נחמד לגשר ולפשר, אלא כי יש לנו מטרות משותפות שכולנו צריכים לפעול יחד למענן. יש מטרות שצריכות לגרום, גם לקואליציה וגם לאופוזיציה לפעול יחד כתף אל כתף. ז'בוטינסקי הוא זה שלימד אותנו מהי אופוזיציה אידיאולוגית ונחושה שרתומה לחזון הציוני בכל נפשה. אופוזיציה שפועלת לפי העולם הערכי שלה, למען האידיאל בצורה עניינית. כך הוא עשה, וכך ראוי שיהיה גם בימינו. כאן, מעל בימת הכנסת המהווה את מימוש החלום הציוני, אני מתחייב שממשלת ישראל בראשותי תמשיך לפעול בכל כוחה למימוש חזונו להגשמת מטרותיה של הציונות".

רה"מ נפתלי בנט בסיום נאומו לזכר מנהיג אצ"ל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שר המשפטים גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, הרואה במפלגתו ממשיכת דרכו העדכנית של ז'בוטינסקי, התייחס להחלטה להקים ממשלה בשותפות קואליציונית עם רע"מ: "ביחסו לערביי ארץ ישראל עמד ז'בוטינסקי בשעתו על שני עקרונות: 'קיר הברזל' המפורסם שבחסותו יתקדם המפעל הציוני למימוש יעדיו - ושיוויון מלא לתושביה הערבים של הארץ. באותו מאמר היסטורי שקבע דוקטרינה מדינית וביטחונית לדורות, ביטא ראש בית"ר את שני העקרונות גם יחד. כתפיסת עולם שלמה, ראליסטית וערכית גם יחד. ביום חמישי שעבר, סמוך ליום פטירתו בכ"ט בתמוז, פרסם בית המשפט העליון את פסק דינו בעניין חוק יסוד: הלאום. לעולם לא נוותר על אופייה וזהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אבל לעולם גם לא נוותר על אופייה הדמוקרטי - ולעולם לא נדחה את ידו של מי מהמיעוט הערבי החי עמנו שיושיט את ידו לשותפות אזרחית שיש בה שיוויון ובזכויות הפרט וכבוד הדדי. גם זו צוואתו של זאב ז'בוטינסקי".

ח"כ אופיר אקוניס, שייצג את הליכוד בדיון המיוחד במקומו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, אמר: "ז'בוטינסקי לא היה רק המנהיג הציוני הראשון שעמד על שלמות הארץ, במידה רבה מאוד הוא גם היה הדמוקרט הראשון של התנועה הציונית. הדרך היחידה ליצירת הנהגה היא המצווה הנאה והישנה של זכות בחירה כללית וישירה. אמנם ביסודו האמין ז'בוטינסקי במשטר הבנוי על מינימום של שלטון התלוי ברובו מרצונם החופשי של מה שהוא כינה 'בני המלכים' האזרחים כלשונו. אך בשל הצורך במסגרת העדיף את המסגרת הטובה ביותר מבין כל המסגרות שיכולות להיות והיא כמובן המסגרת הדמוקרטית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר