טור דעה

חוק ולא יעבור / רפי אלטמן

בשעה שבבית המחוקקים יקיימו דיונים ליליים ארוכים ללא תוצאות, בבתי הדין הרבניים ימשיכו הדיינים בדיונים מסוג אחר, ידונו בתיקים המונחים בפניהם במסירות ובאחריות רבה (טור)

רפי אלטמן | כיכר השבת |
המהומה במליאה עם נפילת החוק (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ)

הדיון הלילי הארוך במליאת הכנסת כלל ניסיון לשנות את חוק הדיינים ולהשפיע על הרכב הוועדה לבחירת דיינים, הוא הזכיר לי דיון לילי אחר בו השתתפתי, שהתקיים אך לפני שנים ספורות. היה זה דיון ארוך שעות, מתיש ומתוח, שנמשך שעות ארוכות אל תוך הלילה, ישיבת הוועדה לבחירת דיינים שהתכנסה בקומה השישית במשרד האנרגיה.

אנרגיה לא הייתה חסרה בחלל החדר, גם לא כוסות קפה, על הפרק עמדו הכרעות כבדות משקל, חברי הוועדה לבחירת דיינים ובראשם הרבנים הראשיים לישראל ישבו במשך שעות ארוכות סביב שולחן הוועדה, עשרות רבות של תיקי מועמדים לדיינות מונחים לפניהם, השמות עולים ויורדים, ההתלבטות גדולה, מי יהיו הדיינים שייבחרו לכהן בבתי הדין.

למרות הדיון הארוך והמתיש, למרות השעה המאוחרת והעייפות הכבדה, ידעו חברי הוועדה לבחירת דיינים כי הכרעה דרמטית ניצבת לפתחם, ידעו הם כי בחירת דיינים היא מלאכת קודש שיש ליתן עליה את הדעת היטב. ואכן בס"ד המאמץ הלילי נשא פרי, התוצאה הוכיחה את עצמה, בתי הדין הרבניים התברכו בעוד 22 דיינים חדשים שמפארים כיום את עולם הדיינות.

ומהדיון הלילי ההוא אל הלילה האחרון. לילה בו נפל דבר ב(כנסת) ישראל, שינוי חוק הדיינים נכשל בשל טעות אנוש. הצבעה לא נכונה של יו"ר הכנסת המותש מלילה ארוך של דיונים הפילה את החוק. טעות של אדם עייף אחד הביאה לתוצאה הפוכה.

שני הדיונים הליליים עוסקים אמנם בתחום הדיינות, אך הבדל ענק ומשמעותי ניצב בין שניהם, בדיון הלילה בכנסת נעשה ניסיון לבצע שינוי בחוק, שינוי פרסונלי רגעי, שיחלוף עם הזמן. אך לא השכילו הם להבין כי בתחום עולם הדיינות אסור לבצע טעויות, העייפות או השעה המאוחרת אינה שיקול, כי לכל החלטה ישנה משמעות מיידית והשפעה ארוכת טווח.

בעולם דיינות, בתחום הפסיקה אין מקום לטעויות, אין היתכנות שדיין יפסוק אסור במקום מותר, טעות כזו נוגעת לחייהם של אנשים, היא מכריעה גורלות של משפחות, קובעת את עתידם.

אז בשעה שבבית המחוקקים יקיימו דיונים ליליים ארוכים ללא תוצאות, בבתי הדין הרבניים ימשיכו הדיינים בדיונים מסוג אחר, ידונו בתיקים המונחים בפניהם במסירות ובאחריות רבה, תהא השעה אשר תהא, כי אין מקום לעייפות להשפיע על הכרעה בתחום הדיינות. יעידו על כך 22 הדיינים שנבחרו בדיון לילי מסוג אחר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר